Geforce Fermi vanlig först andra kvartalet

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
ATI/AMD kommer nog använda 28 nm istället för 32 nm och innan jul i 6xxx.

http://www.techsweden.org/nyhet/tAEB-ati-har-fardiga-28nm-waf...

läste någonstans att globalfoundries har en helt ny tillverknings process där dom kan få bra 28 nm wafers och därmed ser 32 nm som onödigt.

Misstänker att ATI kommer att göra som dom gjorde med HD4770, släppa ett medelbra kort i 28 nm tidigt.
Detta för att avlusa designfel och tillverkningsproblem, innan man släpper 6000 serien.

Om Nvidia misslyckas den här gången också och inte kommer med något innan sommaren, är det då värt att släppa kortet överhuvudtaget?
Det här är kanske sista chansen för Fermi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

kortet går till professionella marknaden där marginalerna är högre.
om kortet ens finns i handeln för spelarna är tveksamt innan hösten.

ati har flyt att kunna göra sin nya serie i 28nm i lugn och ro.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zx04
Personligen litar jag inte längre på något Jen-Hsun Huang säger.

+1

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Tror det bara är rykten än så länge om en respin till och frågan är om det ens skulle räcka med en till metallagers respin (a) utan om dom för att få någon ordning på fermi istället skulle vara tvungna att i grunden designa om kretsen (b respin).

För dom som är intresserade finns det en riktigt bra artikel på anandtech om utvecklingen av rv870, i den kan man faktiskt också hitta lite info angående problematiken som Nvidia måste kämpa med.
Läs mer på http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3740

Grejen med AMD's nya krets är att de ju inte direkt har bråttom att få ut den eftersom de sitter ohotade på dx11 marknaden. Nvidia har dock grova problem iom att lagren av GT200b kommer minska allt eftersom de som fortfarande känner att de måste ha Nvidia kretsar sina datorer köper upp de sista kretsarna (och de är dyra att tillverka även om man skulle starta igen). En ljuspunkt för Nvidia är dock att man enligt Jen-Hsun Huang jobbar på att få fram olika derivat av fermi, skall vi kanske gissa på man snart kommer lansera en linje nyckelringar och halssmycken av de fallerade kretsarna;)

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Något är uppenbarligen fel med Fermi, väldigt fel. Ibland kan man verkligen önska att man hade bättre tillgång till information.

Jen-Hsun har iaf förbrukat sista förtroende-myntet hos mig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Alltså helsike vad Nvidia har misslyckats. Vad fan håller de på med liksom?
HD58xx har varit ute i evigheter, Nvidia förlorar enorma summor på detta, Fermi borde ha kommit ut samtidigt som HD5xx.
Man börjar undra om Fermi nånsin kommer? Håller med om att det måste vara nåt fel på Fermi, de kan väl lika gärna kasta in handduken redan nu och lägga ner företaget för korten kommer ändå aldrig komma ut.

Är nästan sugen på att skita i att vänta på Fermi och köpa 2st 5870 nu, men 5870 finns ju fortfarande inte i lager nånstans och så är korten dyra så in i helsike jämfört med lanseringspriset..

Permalänk
Medlem

5870 finns i lager

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem

Vad var det man skrev för flera månader sedan. Exakt det som skrivs nu som nyhet. Det var absolut väntat. Det är tråkigt för nVidia och tråkigt för konsumenter som får mindre produktkonkurrens, men dom har sig själva att skylla med sitt trångsynta sätt att bygga GPU'er på.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Skulle faktiskt vara roligt att se 6000x serien komma ut lagomt till fermi, snacka om bulldozer
Skämt åsido, kan också hålla med om att man börjar lessna på detta eviga snack om Fermi som aldrig lanseras =//

Visa signatur

Fractal r6 R5 3600 h115i pro 1080ti@ Accelero xtreme IV 16GB vengeance

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wekkt0r
5870 finns i lager

Ta en titt på prisjakt så ser du att majoriteten av butikerna inte har kort i lager.
Och ta en titt på Misco också.. Misco har hur många 5870 märken som helst men bara ett fåtal finns i lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Alltså helsike vad Nvidia har misslyckats. Vad fan håller de på med liksom?
HD58xx har varit ute i evigheter, Nvidia förlorar enorma summor på detta, Fermi borde ha kommit ut samtidigt som HD5xx.
Man börjar undra om Fermi nånsin kommer? Håller med om att det måste vara nåt fel på Fermi, de kan väl lika gärna kasta in handduken redan nu och lägga ner företaget för korten kommer ändå aldrig komma ut.

Är nästan sugen på att skita i att vänta på Fermi och köpa 2st 5870 nu, men 5870 finns ju fortfarande inte i lager nånstans och så är korten dyra så in i helsike jämfört med lanseringspriset..

Vadå, kasta in handduken? Nvidia säljer otroligt bra och går i miljon(miljard?)vinst även utan Fermi. Men visst, deras "next gen" kort borde släppas snart. Men jag tror knappast att det påverkar Nvidia så mycket.

Konstigt att AMD/ATI kan gå back i 3 år men så fort Nvidia säljer lite mindre så måste dom helt plötsligt lägga ner hela skiten. Förstår inte resonemanget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Vadå, kasta in handduken? Nvidia säljer otroligt bra och går i miljon(miljard?)vinst även utan Fermi. Men visst, deras "next gen" kort borde släppas snart. Men jag tror knappast att det påverkar Nvidia så mycket.

Ja men de kan ju inte sitta med stenålders kort i all evighet eller hur.
Fler och fler går över till AMD och till sist har inte Nvidia några kunder kvar längre.

I dagsläget så är det bara fanboi idioter som köper Nvidia. Ingen normal människa köper Nvidia idag.
Snart går till och med alla märken som HP, Dell etc över till AMD..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ja men de kan ju inte sitta med stenålders kort i all evighet eller hur.
Fler och fler går över till AMD och till sist har inte Nvidia några kunder kvar längre.

I dagsläget så är det bara fanboi idioter som köper Nvidia. Ingen normal människa köper Nvidia idag.
Snart går till och med alla märken som HP, Dell etc över till AMD..

Nja, jag tror inte att HP och Dell m.fl. påverkas speciellt mycket eftersom de för de mesta sätter i väldigt klena kort , alternativt integrerad grafik i flertalet av sina burkar. Men om det inte kommer DX11-kort från Nvidia inom ett halvår, så börjar de nog dra öronen åt sig och köra mer AMD-kort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
I dagsläget så är det bara fanboi idioter som köper Nvidia. Ingen normal människa köper Nvidia idag.

Alltså, jag har inte rekommenderat någon att köpa ett Nvidia kort på minst 2 år. Men nu överdriver du allt lite.
Allt är inte svart eller vitt. Det kan finnas flera olika anledningar till att man vill ett Nvidia kort utöver att man är fanboooiiiiiiiiiiiii..

Och andra kvartalet 2010 låter rimligt, det är liksom det många vettiga reportrar och så har sagt sen i oktober/november.
Då Nvidia fanboys gapade om att det visst skulle finnas ute innan jul och anklagade alla som sade något annat för att vara nvidia bashers...

Glöm inte heller att Larrabee är väldigt försenat vilket ger Nvidia väldigt mycket utrymme på marknader man hade väntat sig konkurrens i vid det här laget.

Nvidia klarar sig bra med det här misstaget men nästa generation kan bli tung om dom fuckar upp.

Det är också kul för oss som var med på 3dfx vs. Nvidia tiden att ta del av AMD vs. Nvidia som det ser ut idag.

Permalänk
Medlem

xfx 5870(XT) 8% rea finns i lager hos komplett 100+

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
I dagsläget så är det bara fanboi idioter som köper Nvidia. Ingen normal människa köper Nvidia idag.

Vet inte om jag kan hålla med. Har själv ett 4670 som får grå-skräm i vissa spel. Sedan byggde jag en dator till syrran med ett 5750 och det kortet drabbas också av samma problem plus att det blir ränder (artefakter) på skärmen ibland. Om det är drivruterna som är kassa eller om det är fel på korten är svårt att säga. Det är i alla fall många fler som har samma problem med sina ATI kort och tydligen jobbar AMD/ATI med en fix.

Ångra mig nu att jag inte köpte Nvidia kort istället. T.ex ett GTS 250 istället för 5750. De har likvärdig prestanda och GTS 250 är till och med 100-200 billigare. Visst det slukar mer ström och saknar DX11 men de kan iaf klara spel utan att drivrutinen kraschar.

Btw, läste en tråd tidigare här på Swec av en person som försökte varna om just de problemen jag nämnde ovan. Tyvärr blev han ner spammad med kommentarer som "flamer" "fanboi" och andra bortförklaringar av ATI fanboys som påstår att problemet inte finns.

Permalänk
Medlem

Fermi är inte släppt ännu och det ryktas redan om AMDs nya serie "trilian".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Fermi är inte släppt ännu och det ryktas redan om AMDs nya serie "trilian".

Det är inte AMDs nya serie. Antingen är det Eyefinity 6 eller så är det en motsvarighet till HD4890, ett överklockat HD5870 mao.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

Är nästan sugen på att skita i att vänta på Fermi och köpa 2st 5870 nu, men 5870 finns ju fortfarande inte i lager nånstans

Sluta överdriv! Jag förstår inte ditt resonemang, du menar alltså på fullaste allvar att för att kortet skall räknas som att man kan få tag på det så måste alla butiker ha kortet i lager för omgående leverans. Räcker det inte med några butiker?

Jag kollade lite snabbt på prisjakt och hittade ett XFX på komplett för 3695kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518748

1. Är det mycket dyrare än lanseringspriset?

2. Betyder det att man inte kan få tag på ett 5870 idag?

Suck!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skäggig legend

lite segt är det ju...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Sluta överdriv! Jag förstår inte ditt resonemang, du menar alltså på fullaste allvar att för att kortet skall räknas som att man kan få tag på det så måste alla butiker ha kortet i lager för omgående leverans. Räcker det inte med några butiker?

Jag kollade lite snabbt på prisjakt och hittade ett XFX på komplett för 3695kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518748

1. Är det mycket dyrare än lanseringspriset?

2. Betyder det att man inte kan få tag på ett 5870 idag?

Suck!

känt faktum att Blackbird_CaD_ borde skaffa blogg så han kan gnälla där istället.

vad ni kanske ska ha i tanken är att korten kommer finnas i handeln innan, men att tillgängligheten inte kommer vara så stor

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Ja men de kan ju inte sitta med stenålders kort i all evighet eller hur.
Fler och fler går över till AMD och till sist har inte Nvidia några kunder kvar längre.

I dagsläget så är det bara fanboi idioter som köper Nvidia. Ingen normal människa köper Nvidia idag.
Snart går till och med alla märken som HP, Dell etc över till AMD..

Näe men nu har du nog missat något här. Toppprestandakorten är en marginell del av både nvidias och AMDs budget. Det är inte på dessa kort de går runt på något sätt. Istället är det klena grafikkort och integrerade grafiklösningar som utgör den viktiga och stora delen av deras inkomster.
Att nvidia inte skulle få några kunder kvar är väldigt "far fetched". De kan tänkas få några enstaka procent lägre inkomst under en period, men självfallet kommer de att sälja kort igen när de väl har något konkurrenskraftigt på marknaden längre fram.

Jag tror du överskattar hur stor andel av marknaden som utgörs av Gamers och hur stor andel av omsättningen denna grupp utgör.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Näe men nu har du nog missat något här. Toppprestandakorten är en marginell del av både nvidias och AMDs budget. Det är inte på dessa kort de går runt på något sätt. Istället är det klena grafikkort och integrerade grafiklösningar som utgör den viktiga och stora delen av deras inkomster.
Att nvidia inte skulle få några kunder kvar är väldigt "far fetched". De kan tänkas få några enstaka procent lägre inkomst under en period, men självfallet kommer de att sälja kort igen när de väl har något konkurrenskraftigt på marknaden längre fram.

Jag tror du överskattar hur stor andel av marknaden som utgörs av Gamers och hur stor andel av omsättningen denna grupp utgör.

Jag vet, men grejen är att AMD redan har en himla massa DX11 kort i low och mid-end segmenten, och fler är på väg.. så även där vinner nog AMD.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag vet, men grejen är att AMD redan har en himla massa DX11 kort i low och mid-end segmenten, och fler är på väg.. så även där vinner nog AMD.

Du tänker fortfarande bara på spel. Majoriteten av datorer används inte för spel över huvud taget. I officemiljö används inte några speciella beräkningar på GPUn heller.

Din värdsbild verkar snedvriden. Återigen, överskatta inte hur stor andel Gamers utgör av hela kakan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tur att man inte tog beslutet att vänta på Fermi, utan man köpte 5850.. Då hade jag varit besviken nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Du tänker fortfarande bara på spel. Majoriteten av datorer används inte för spel över huvud taget. I officemiljö används inte några speciella beräkningar på GPUn heller.

Din värdsbild verkar snedvriden. Återigen, överskatta inte hur stor andel Gamers utgör av hela kakan.

"Majoriteten" är väl att ta i lite.
Vad finns det flest av: privatpersoner eller företag?
Visst, alla privatpersoner spelar inte heller, men de behöver inte göra några GPU beräkningar heller..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc

För dom som är intresserade finns det en riktigt bra artikel på anandtech om utvecklingen av rv870, i den kan man faktiskt också hitta lite info angående problematiken som Nvidia måste kämpa med.
Läs mer på http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3740

Mycket intressant läsning!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Är nästan sugen på att skita i att vänta på Fermi och köpa 2st 5870 nu, men 5870 finns ju fortfarande inte i lager nånstans

Jag lägger upp den här igen då eftersom vissa verkar lida av selektiv blindhet eller vad det nu kan vara.

"
Sluta överdriv! Jag förstår inte ditt resonemang, du menar alltså på fullaste allvar att för att kortet skall räknas som att man kan få tag på det så måste alla butiker ha kortet i lager för omgående leverans. Räcker det inte med några butiker?

Jag kollade lite snabbt på prisjakt och hittade ett XFX på komplett för 3695kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518748

1. Är det mycket dyrare än lanseringspriset?

2. Betyder det att man inte kan få tag på ett 5870 idag?

Suck!
"

Suck!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag lägger upp den här igen då eftersom vissa verkar lida av selektiv blindhet eller vad det nu kan vara.

"
Sluta överdriv! Jag förstår inte ditt resonemang, du menar alltså på fullaste allvar att för att kortet skall räknas som att man kan få tag på det så måste alla butiker ha kortet i lager för omgående leverans. Räcker det inte med några butiker?

Jag kollade lite snabbt på prisjakt och hittade ett XFX på komplett för 3695kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518748

1. Är det mycket dyrare än lanseringspriset?

2. Betyder det att man inte kan få tag på ett 5870 idag?

Suck!
"

Suck!

Jaha? Vad trevligt att du tycker att jag överdriver.

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen har nvidida stora problem.

Det är dåligt för konkurrensen att ATI är ensamma på prestandatornen och med dx11.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!