Civilization V-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det är så jag också känner. Spelet känns helt enkelt inte färdigt och dessutom tycker jag inte om att tvingas använda Steam eller någon annan klient på den här sortens spel. Det är ju inte WoW vi pratar om direkt. Hur många är det egentligen som vill spela Civ V multiplayer med okända människor från hela världen?
Direct IP eller LAN var det jag spelade allra mest med Civ IV.

Är väl för att försöka få ner piratkopiering. Fast det är nästan löjligt. Har inte kikat, men lär finnas ute.

Problemet som jag ser det är att med Civ4 kunde jag spela på min köpta, tillsammans med mina polare som kommit över på ett mini-Lan, och då kunde de köra piratat (kunde inte riktigt motivera dem till att köpa det för en session nån gång i halvåret).

Ska vi spela ihop nu, då måste jag alltså installera en piratad version istället? Vad är det för skum signal egentligen? Skulle finnas typ "spawn-version". Att man kunde köra Lan tillsammans med någon som hade spelet.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Är väl för att försöka få ner piratkopiering. Fast det är nästan löjligt. Har inte kikat, men lär finnas ute.

Problemet som jag ser det är att med Civ4 kunde jag spela på min köpta, tillsammans med mina polare som kommit över på ett mini-Lan, och då kunde de köra piratat (kunde inte riktigt motivera dem till att köpa det för en session nån gång i halvåret).

Ska vi spela ihop nu, då måste jag alltså installera en piratad version istället? Vad är det för skum signal egentligen? Skulle finnas typ "spawn-version". Att man kunde köra Lan tillsammans med någon som hade spelet.

Tja, utan pirater skulle vi slippa allt krångel med kopieringsskydd som bara drabbar oss som betalar för spelen.
Jag har lite svårt att tycka synd om dig för att dina kompisar inte vill betala för sig. Det är ju trots allt ingen mänsklig rättighet att få spela dataspel gratis

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk

Jag har inget emot Steam, men förstår ändå kritiken. Det finns dock många anledningar till varför många väljer att distribuera genom Steam. Det är i särklass den bästa digitala distributionsplattformen som finns och har många uppskattade funktioner - community, steamworks, snabbt och enkelt att uppdatera spelen mm. Sen är det såklart ett bra DRM som främst sätter stopp för så kallad zero-day-piracy. Dvs. att en piratkopia kommer ut på nätet innan release-dagen.

Permalänk
Medlem

Är väntetiden mellan de olika vändorna fortfarande +en minut när man lirar på stora kartor och med många ai´s?
Civilization V, year 2010, Still waiting up to 60secs for AI turn.. ZZzzzz - Steam Users' Forums

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Tja, utan pirater skulle vi slippa allt krångel med kopieringsskydd som bara drabbar oss som betalar för spelen.
Jag har lite svårt att tycka synd om dig för att dina kompisar inte vill betala för sig. Det är ju trots allt ingen mänsklig rättighet att få spela dataspel gratis

Yeye, men försök vara lite pragmatisk nu. Detta innebär ju bara att vi på LAN får spela något annat (tex gamla Civ4, eller nåt annat). Eller att jag som betalar för mig får det jobbigare iochmed att jag också måste ladda ner. Skulle det vara någon mindre nogräknad än jag kanske det skulle leda till att jag skulle skita i köpa från första början..

Vad jag säger är att ingen tjänar på det. De som laddar ner kommer ladda ner lika mycket och inte märka någon begränsning. Vi som som betalar får det jobbigare..

Men låt oss inte låta detta spåra ur till ännu en pirat/no-pirat diskussion. Du får sista ordet om du vill, så svarar jag på privatmedd om jag nu måste.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Yeye, men försök vara lite pragmatisk nu. Detta innebär ju bara att vi på LAN får spela något annat (tex gamla Civ4, eller nåt annat). Eller att jag som betalar för mig får det jobbigare iochmed att jag också måste ladda ner. Skulle det vara någon mindre nogräknad än jag kanske det skulle leda till att jag skulle skita i köpa från första början..

Vad jag säger är att ingen tjänar på det. De som laddar ner kommer ladda ner lika mycket och inte märka någon begränsning. Vi som som betalar får det jobbigare..

Men låt oss inte låta detta spåra ur till ännu en pirat/no-pirat diskussion. Du får sista ordet om du vill, så svarar jag på privatmedd om jag nu måste.

Haha, nej du slipper det. Låt den som är utan skuld kasta första stenen...

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Är väntetiden mellan de olika vändorna fortfarande +en minut när man lirar på stora kartor och med många ai´s?
Civilization V, year 2010, Still waiting up to 60secs for AI turn.. ZZzzzz - Steam Users' Forums

Det är segt generellt när man kör stora kartor, antagligen problem med minneshantering/cachning också då plus att AI:n tänker väldigt länge. Jag körde ett spel på huge och det blev väldigt segt och småbuggigt i slutet. Känns lite som de skulle behöva göra en 64-bit version där de kan dra på med minnesåtgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Alla tycker olika och själv tyckte jag att den var klockren.

Jo, men det finns ju saker i bilden som inte alls stämmer med hur spelet har utvecklats blandat med sånt som har förankring (som t.ex. att de tänker ta $5 för en civ, vilket är ett skämt, inget jag tänker betala för). Men tycker inte det blir bra satir när de inte koncentrerar sig på de saker som faktiskt det går att driva med utan tar i på alla fronter, en del som i mitt tycke är helt felaktiga och då gör det till en grov miss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Jo, men det finns ju saker i bilden som inte alls stämmer med hur spelet har utvecklats blandat med sånt som har förankring (som t.ex. att de tänker ta $5 för en civ, vilket är ett skämt, inget jag tänker betala för). Men tycker inte det blir bra satir när de inte koncentrerar sig på de saker som faktiskt det går att driva med utan tar i på alla fronter, en del som i mitt tycke är helt felaktiga och då gör det till en grov miss.

Vi har väl helt enkelt olika slags humor. Det jag gillade med den var att den drev med DLC-träsket och "förenklingen" av Civ V samt allt prat om att Steam community m.m. skulle tillföra så mycket.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det är så jag också känner. Spelet känns helt enkelt inte färdigt och dessutom tycker jag inte om att tvingas använda Steam eller någon annan klient på den här sortens spel. Det är ju inte WoW vi pratar om direkt. Hur många är det egentligen som vill spela Civ V multiplayer med okända människor från hela världen?
Direct IP eller LAN var det jag spelade allra mest med Civ IV.

Genom steam kan du spela med vänner. Vad snackar du om?

Du startar ett game och bjuder in alla dina vänner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det är segt generellt när man kör stora kartor, antagligen problem med minneshantering/cachning också då plus att AI:n tänker väldigt länge. Jag körde ett spel på huge och det blev väldigt segt och småbuggigt i slutet. Känns lite som de skulle behöva göra en 64-bit version där de kan dra på med minnesåtgången.

Trist att du bekräftar det jag har misstänkt, nämligen att spelet verkar mer eller mindre ospelbart i slutet när man har en stor värld (och då det är som mest spännande).

Och enligt några användare så används väldigt lite gpu/cpu kraft när det är ai;ns tur att härja. Och det känns ju inte så roligt...

edit:

Citat:

I doubt it's a multithreaded game.

I checked performance levels while I was playing and while the AI's turn was happening, CPU hardly went above 20-40%, let alone 70-80% at all.

Civilization V, year 2010, Still waiting up to 60secs for AI turn.. ZZzzzz - Page 2 - Steam Users' Forums

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Men enligt några användare så används väldigt lite gpu/cpu kraft när det är ai;ns tur att härja. Och det känns ju inte så roligt.

4 minuter! Så lång tid tar datorn på sig att göra sina turer i multiplayer!!!! 4 LÅNGA MINUTER!!!
Du som spelare tar 15 sekunder på dig och klickar next och väntar 4 JÄVLA MINUTER!!!!!!!!
10 rundor tar dryga 43 minuter och 40 av dom spenderar datorn på sina turer!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

4 minuter! Så lång tid tar datorn på sig att göra sina turer i multiplayer!!!! 4 LÅNGA MINUTER!!!
Du som spelare tar 15 sekunder på dig och klickar next och väntar 4 JÄVLA MINUTER!!!!!!!!
10 rundor tar dryga 43 minuter och 40 av dom spenderar datorn på sina turer!

haha. Det är ju sanslöst.
Trist att fler tal av recensionerna väljer att inte nämna detta när de ger spelet ett högt betyg.
Jag får väl vänta ytterligare ett tag och nöja mig med civ IV som känns som ett mer vettigt alternativ i skrivande stund.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så har i princip varenda Civ spel varit buggigt när det släppts och patchats upp i efterhand.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Genom steam kan du spela med vänner. Vad snackar du om?

Du startar ett game och bjuder in alla dina vänner.

Jag kunde spela bättre med mina vänner UTAN Steam. Jag har aldrig sagt att det inte går, bara att Steam är en försämring.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Jag kunde spela bättre med mina vänner UTAN Steam. Jag har aldrig sagt att det inte går, bara att Steam är en försämring.

Det är ju bättre. Då slipper man skicka ut sitt IP till 45874503745 personer och man kan enkelt bara bjuda in folk genom sin friendslist.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det är ju bättre. Då slipper man skicka ut sitt IP till 45874503745 personer och man kan enkelt bara bjuda in folk genom sin friendslist.

Det tycker inte jag. Jag spelar oftast med några få personer som jag känner och då ger Steam ingenting alls.
Hade dom varit ärliga och sagt att Steam är vårt kopieringsskydd så ok, men när dom kallar det för "förbättring" känns det bara fel.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Ska ju tydligen komma både DLC och patch nästa måndag!

Hoppas på att en hel del fixar, det jag vill se aldra mest är finslipning av AIn och få AIn att betee sig normalt i multiplayer.
Jag gjorde ett test häromdan med AIn jag och en polare spelade en pangea karta vi började på medival era, byggde upp oss och hade en riktigt riktigt bra plats att försvara vårat ihopbyggda emperie. sen förklarade vi krig mot alla andra AIs som i stort sett ägde hela kartan och var mycket mäktigare en oss.

dom slängde ju direkt allt dom hade på oss och vi stog emot allt, vi gick aldrig mot motattack vi bara försvarade oss mot deras konstanta anfall i 300 turns, och AIn ville ALDRIG prata eller förhandla fred självmant.
Dock om man snackar med AIn själv så säger dom direkt "jag vet när jag är slagen borde vi inte sluta fred?"

Så i sammanfattning, AIn gör aldrig nån diplomati eller ger sig i multiplayer.. fruktansvärt störande.
i singleplayer så kör man krig i 20 turns sen ringer dom och bönar om fred direkt om det går dåligt för dom.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vad jag förstått så har i princip varenda Civ spel varit buggigt när det släppts och patchats upp i efterhand.

Mvh J

Där har du helt klart en poäng. Civ är och har alltid varit mitt favoritspel och då blir besvikelsen desto större när det inte lever upp till förväntningarna. Det är förstås lite orättvist att jämföra ett nysläppt Civ V med ett välpatchat Civ IV med två expansioner. Det är väl bara spela singleplayer ett tag till och låta multiplayer anstå till den kommande storpatchen har kommit.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Det tycker inte jag. Jag spelar oftast med några få personer som jag känner och då ger Steam ingenting alls.
Hade dom varit ärliga och sagt att Steam är vårt kopieringsskydd så ok, men när dom kallar det för "förbättring" känns det bara fel.

Kan jämföras med adressboken på mobilen. Antingen skriver du in nummret varje gång du ringer en kompis eller så har du en lista där du väljer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Kan jämföras med adressboken på mobilen. Antingen skriver du in nummret varje gång du ringer en kompis eller så har du en lista där du väljer.

Nja, det var väl inte den bästa jämförelsen. Gamla Civ IV kom ihåg ip-nummer om man körde direkt IP.
Skillnaden är att nu MÅSTE du använda Steam och skulle Steam ha problem så blir det inget multiplayer alls.
Du har helt enkelt en 3:e part inblandad som inte tillför något (för oss) men som ändå kan stjälpa allt om den behagar krångla.

Visst finns det mycket värre kopieringsskydd än Steam, men att det skulle vara en "förbättring" köper jag inte.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Nja, det var väl inte den bästa jämförelsen. Gamla Civ IV kom ihåg ip-nummer om man körde direkt IP.
Skillnaden är att nu MÅSTE du använda Steam och skulle Steam ha problem så blir det inget multiplayer alls.
Du har helt enkelt en 3:e part inblandad som inte tillför något (för oss) men som ändå kan stjälpa allt om den behagar krångla.

Visst finns det mycket värre kopieringsskydd än Steam, men att det skulle vara en "förbättring" köper jag inte.

Det gör din mobil också. Men ska du ringa till kompis B måste du slå in hans nummer.

Steam går sällan ner och jag har långt många fler problem med min ISP än steam. Tror steam varit nere max 1 timme senaste 5-6 åren.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Det gör din mobil också. Men ska du ringa till kompis B måste du slå in hans nummer.

Steam går sällan ner och jag har långt många fler problem med min ISP än steam. Tror steam varit nere max 1 timme senaste 5-6 åren.

Visst funkar Steam rätt så bra, men jag gillar ändå inte att tvingas använda tredjepartsprogram för att kunna spela mina spel. Hade Civ V funnits utan Steam hade jag valt det, men nu är det ju inget alternativ.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att nästa patch ska komma då dom ska fixa det som jag mest stört mig på i Single Player :"Workers - Added option to force workers to ignore manually made improvements (so they don’t change what you decide was best for a plot)."

Som läget är nu går arbetarna mest och förstör och bygger massa tradespots överallt så att städerna börjar svälta.

Upcoming Changes (Updated 10/20) - 2K Forums

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag styr workers manuellt i alla spel, mer jobb dock men funkar för min del då jag inte spelar jättmycket eller långa stora spel (prestandan är lite dålig på riktigt stora maps, hoppas de jobbar på att fixa det).

Permalänk
Medlem

Har för mig att man kunde fixa det där med workers genom att ändra en 0a till en 1a i en XML-fil. Kommer ej ihåg vilken dock. Var på civfanatics jag läste det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg att de adderat ett par saker till patchen i tråden om det;
Upcoming Changes (Updated 10/20) - 2K Forums

Den är antagligen rätt nära nu då de gav denna vecka som ETA (med risk för försening förstås).

Citat:

* If there are less than 5 buildings still needed to construct a National Wonder, the production popup tool-tip now lists which cities lack them. (new 10/20)
* Added Yield & Culture tool-tip info to the production popup. (new 10/20)
* Tweak information on the Global Politics tab in the Diplomacy Overview screen. (new 10/20)

* Balance - Disbanding units now provides only 10% of their production cost in gold. (new 10/20)
* Request – Enable “one more turn” button if you lose, but are still alive. (new 10/20)

* Military – Defensive tactical AI update. When you are at war and threatening an enemy city, the AI will better utilize the garrison, as well as the surrounding terrain in defense of the target city. (new 10/20)

Uppdatering: Patchen är släppt, laddas automatiskt hem via Steam (om ni inte stängt av det).
v1.00.62
Patch Notes - 2K Forums

Permalänk
Skrivet av Buio:

Såg att de adderat ett par saker till patchen i tråden om det;
Upcoming Changes (Updated 10/20) - 2K Forums

Den är antagligen rätt nära nu då de gav denna vecka som ETA (med risk för försening förstås).

Uppdatering: Patchen är släppt, laddas automatiskt hem via Steam (om ni inte stängt av det).
v1.00.62
Patch Notes - 2K Forums

Ska bli kul att testa

Permalänk
Avstängd

ati har släppt nya drivisar!

Description:
This release of ATI Catalyst™ delivers support for the latest ATI CrossFireX™ profiles in a separate executable file ensuring users have access to the absolute latest set of profiles installed on their PC.
- DX9
- Multiplayer Medal of Honor CrossFire update
- Darksider performance and CrossFire Anti-Aliasing update
- NBA 2K11 CrossFire update
- DX10/11
- Stone Giant CrossFire update
- Multiplayer Medal of Honor CrossFire update
- CivV tweak CrossFire update
- Hawx2 CrossFire update
- F1 CrossFire update
- World of Warcraft DX11 version CrossFire update

Kanske blir bättre för en del!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Då har man äntligen avklarat ens första kampanj - maratonhastighet med Japan på största världskartan. Och tråkigt nog känns det tomt och ofullständigt. Hade väntat mig nåt lite mer episkt än en pop-up. Sen saknar jag tidslinjen och topp-5 städer. Aja, ska nog börja på något mer standard, vilket säger en del då jag i princip bara körde maraton på största kartstorleken i CivIV.