"Enheten är inte klar", initiera disk Win7

Permalänk

"Enheten är inte klar", initiera disk Win7

Hej!

Hade en polare som hade problem med sin bärbara dator.
Den blådumpade och han kom inte vidare, den startade bara om.
Jag försökte stoppa den innan den stängde ner då jag hade för mig man kunde hejda datorn att starta om och "pausa" skärmen så man kunde läsa felmeddelandet genom att trycka "PAUSE" knappen men uppenbarligen funkade det inte.

Monterade ur hans HDD och satte in i min och får samma fel, alltså inte hans moderkort eller ram eller liknande som var problemet.

Har en USB till SATA/IDE adapter och anslutit disken via den till min bärbara som har Win 7.

Under "Diskhanteraren" ser jag:

Disk1 Okänd Inte Initierad
samtidigt är det en röd pil nedåt brevid hårddisk-ikonen där.

Klickar jag "Initiera" får jag och väljer antingen MBR eller GPT så får jag:
"Enheten är inte klar"

Håller jag hårddisken i handen märker jag att den brummar, inte att den läser men den verkar ja i brist på bättre ord vara "aktiv" eller få ström iaf.

Frågan är nu hur f*n jag initierar den?
Kan det vara så att det är haveri rent hårdvarumässigt och det förhindrar den att initiera den?

Jag kan ju inte köra checkdisk eller GetDataBack eller liknande om den inte kan initieras och därmed hittas eller hur?

Hjälp tack!
Kan någon Linux-dist funka isf. vilken?

Tacksam för svar - TheSwede86

---

Edit:

Löste det själv genom att använda Ubuntu live-cd.
Monterade HDD:n tillbaka i laptop:en och körde en live-cd och kunde komma åt hårddisken & flytta över filerna på USB.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.