Permalänk
Inaktiv

Systemkamera, 7000kr+

Jag kommer gå över till att använda systemkameror, men behöver först lite hjälp på vägen. Jag har fått intrycket av att det är viktigare med objektiven än själva kameran, men jag har kanske fel?

Just nu står det mellan en Nikon D3000 och en D5000. Just D3000 sägs ju vara enkel att hantera för en systemkamera-nybörjare som mig. Men då kan man ju undra hur en instegsmodell förhåller sig till en som är några tusen dyrare, i framtiden, och i ren bildkvalité.

Canons EOS 500D ser också ut att vara OK, eller EOS 450D, men att D5000 kanske slår dessa. Jag har inte råd att gå upp till 9-10k och en D90 eller motsvarande.

Jag kommer mest att ta bilder ute i naturen, och inomhus. Att kunna filma i HD-upplösning osv är inget krav, bara en bonus i så fall. Viktigare är framtidssäkerheten och bildkvalité. Bra macron med ett passande objektiv blir en senare fråga.

Kom gärna med tips och idéer, erfarenheter osv.

Några nuvarande kampanjer:

http://www.dustinhome.se/pd_5010333332.aspx Nikon D3000 + 18-105mm VR, det kanske räcker för min del som ett alldagligt objektiv? - 6200:-

http://www.dustinhome.se/pd_5010374986.aspx Nikon D3000 + 18-55mm VR, vet inte hur långt det räcker egentligen. - 5200:-

http://www.dustinhome.se/pd_5010374985.aspx Nikon D5000 + 18-55mm VR, kommer prestera bättre? - 7300:-

tl;dr, systemkamera kit för nybörjare, max 7500:-

Permalänk

D3000 är nog lite enklare att komma igång med, medan D5000 kanske är lite mer att växa med.

Sen är det väl en individuellt om man behöver guider för att komma igång med inställningar och så i kameran eller om man kanske har lätt för att komma in i det iaf eller lär sig genom någon bok eller guider på nätet (finns hur mycket som helst).

Nikon vs. Canon är också mycket en smaksak, bäst är att känna på de i butik om du har chansen. Personligen tycker jag mycket bättre om Nikons kontroller och hur den känns i handen.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Normalt är det inte så jättestor skillnad i bildkvalitet mellan olika kameror i någorlunda samma klass. Rent generellt gäller detta även de kameror som du nämner. Skillnaderna som dock finns märks mest på höga ISO-tal och där har D5000 ett försprång och är den som presterar bäst.

Objektiven spelar helt klart stor roll och ofta spelar de större roll för bildkvaliteten än kamerahuset. De största skillnaderna vad gäller kamerahusen är egentligen i funktioner och handhavande framför bildkvalitet. D5000 har lite mindre, men vridbar, display än vad de andra har, och 500D har högre upplösning på skärmen. D3000 har ingen automatisk bracketing och har långsammare sekvenstagning än de andra, osv osv.

På det hela skulle jag personligen säga att D5000 är bästa huset. 18-105:an är lite bättre än 18-55:an, optiskt, men största skillnaden är zoomomfånget. Man klarar sig ganska långt på 18-55, men det är ju ingen nackdel med lite mer...

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att börja med att jämföra recensioner (men skippa oftast slutsatserna och dra egna istället) och gå ut kläm på kamerorna som intresserar dig. Objektiven har en större roll när det gäller bildkvalite men om huset inte känns bra i handen är inte kameran rolig att använda.

D3000 har blivit trakasserad som en "dålig" instegskamera pga att man får ganska mycket mer kamera för bara bara 1000-2000kr mer. Dock så brukar de flesta som skaffat en vara väldigt nöjda med den. I dagsläget är det i stort sett omöjligt att köpa en dålig kamera och det är därför det har blivit mer viktigt att hellre titta på hur kameran är att använda för dig.

Min personliga åsikt är att just nu ger Pentax K-x mest för pengarna och även den har blivit berömd i de flesta recensioner.
http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Min personliga åsikt är att just nu ger Pentax K-x mest för pengarna och även den har blivit berömd i de flesta recensioner.
http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&...

Pentax K-x ser onekligen trevligt ut, men att använda vanliga AA-batterier är något jag fått nog av på äldre kameror. Har man nu använt uppladdningsbara Li-batterier i över två år, är det svårt att vända om.

Men jag ska ta mig en funderare igen.

D3000 har jag i princip sållat bort just pga. alla sågningarna, och jag kände också från början att bara genom att gå upp 2000 så fick man ganska mycket mer.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på nya Canon EOS 550D kanske?
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=550D

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Du vill ha något framtidsäkert, då är det bäst att välja bättre optik från början och kanske satsa på ett kamerahus av tillverkare som inte byter formfaktor allt för ofta. Nikon är en tillverkare som inte ändrar kompatibiliteten mellan sina kameror eller objektiv alltför ofta. Detta medför i att det ofta går att använda gamla objektiv i nyare kameror, något som sparar på objektiv kostnaderna. Canon ändrar sina kameror och optik oftare vilket i vissa fall gör det omöjligt att använda äldre optik (är ingen expert på Canon prylar, men jag har för mig att jag läst detta någonstans…).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Du vill ha något framtidsäkert, då är det bäst att välja bättre optik från början och kanske satsa på ett kamerahus av tillverkare som inte byter formfaktor allt för ofta. Nikon är en tillverkare som inte ändrar kompatibiliteten mellan sina kameror eller objektiv alltför ofta. Detta medför i att det ofta går att använda gamla objektiv i nyare kameror, något som sparar på objektiv kostnaderna. Canon ändrar sina kameror och optik oftare vilket i vissa fall gör det omöjligt att använda äldre optik (är ingen expert på Canon prylar, men jag har för mig att jag läst detta någonstans…).

Canons EF fattning introducerades 1987, om du känner behov att använda äldre objektiv än det go ahead.
Men precis som all teknik utvecklas även objektiv till det bättre.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrfresh
Canons EF fattning introducerades 1987, om du känner behov att använda äldre objektiv än det go ahead.
Men precis som all teknik utvecklas även objektiv till det bättre.

Men när kommer nästa ändring? Inte så kul om man spenderar massa pengar på dyrbar objektiv och sedan standarden ändras... Fast jag antar att detta inte sker inom närmanste åren för Cannon... fast man kan aldrig vara riktigt säker på när detta kommer att ske... Ville endast nämna detta eftersom trådskaparen efterfrågat framtidssäkra system...

Permalänk
Medlem

Canon valde att göra ett byta av fattningen när man gick från MF till AF, för att de annars hade haft mycket svårare att göra den nya implementationen.
Nikon ansåg sig ha möjligheter att göra sin implementation av AF ändå, och deras fattning hade bättre möjligheter för detta.
Att Canon gjorde som de gjorde gjorde åxå att de fick ett försprång vad gäller AF-system osv. Numera är man ju ikapp, men... Hace Canon inte gjort det hade de kanske inte varit bland de ledande idag, vem vet.
Canon bytte inte för att de tyckte det var roligt, utan för att de ansåg att ett byte i slutändan skulle gynna deras kunder, men visst var det så att många blev arga och även bytte till andra märken.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle Canon införa en ny objektivfattning så är det för att matcha Micro 4/3 men det skulle inte ta död på EF på många år. Panasonics GF-1 ligger på fjärde plats efter Canon 500D, Nikon D5000 och Nikon D90 i Japan under Januari så vi ser en ny trend mot mindre fattningar i framtiden så något kommer Canon tvingas införa så småningom men även Nikon och Pentax/HOYA. En annan stor tillverkare av kameror Samsung har även de en ny fattning till deras NX serie så man går bort från Penatx K-bajonett.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Skulle Canon införa en ny objektivfattning så är det för att matcha Micro 4/3 men det skulle inte ta död på EF på många år. Panasonics GF-1 ligger på fjärde plats efter Canon 500D, Nikon D5000 och Nikon D90 i Japan under Januari så vi ser en ny trend mot mindre fattningar i framtiden så något kommer Canon tvingas införa så småningom men även Nikon och Pentax/HOYA. En annan stor tillverkare av kameror Samsung har även de en ny fattning till deras NX serie så man går bort från Penatx K-bajonett.

Den trenden ser man som du säger allt mer, då husen blir mindre och helt enkelt inte kan ha samma fattning om objektiven blir mindre... Det känns dumt att försöka trycka in en 20/1.7 pancake i en EOS-bajonett.

Dock är det väldigt otroligt att någon av de stora tillverkarna kommer att byta fattning, då det helt enkelt inte finns någon anledning i dagsläget. Systemkameror, eller snarare objektiven till dem, går inte att göra hur små som helst... Speciellt inte om man fortfarande skall ha en optisk sökare, och en FF-sensor.

Det blir snarare så att en ny fattning införs -brevid- den redan existerande, med någon form av adapter emellan (se på 4/3 -> m4/3, samt den ryktade Sony "E"-fattningen).

Sedan är frågan om Canon och Nikon kommer att göra som Panasonic och Samsung, och (förhoppningsvis) snart Sony, dvs. släppa små spegellösa kameror med fullgod funktionalitet och prestanda.

Jag undrar om de inte är rätt nöjda som det är, där de redan har i stort sett hela marknaden i sitt våld...

Det är en spännande framtid vi går till mötes, helt klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Du vill ha något framtidsäkert, då är det bäst att välja bättre optik från början och kanske satsa på ett kamerahus av tillverkare som inte byter formfaktor allt för ofta. Nikon är en tillverkare som inte ändrar kompatibiliteten mellan sina kameror eller objektiv alltför ofta. Detta medför i att det ofta går att använda gamla objektiv i nyare kameror, något som sparar på objektiv kostnaderna. Canon ändrar sina kameror och optik oftare vilket i vissa fall gör det omöjligt att använda äldre optik (är ingen expert på Canon prylar, men jag har för mig att jag läst detta någonstans…).

Är det någon tillverkar som gjort stora förändringar i kompatibilitet i sina kameror och objektiv de senaste åren är det Nikon.

När Nikon började plocka bort AF-motorerna ur många av sina kameror blev plötsligt gamla AF-objektiv närmast värdelösa på dessa kameror. Även många av Nikons befinliga objektiv ger inte autofokus på deras instegskameror.
Vilken annan tillverkare har så dålig kompatibilitet hos sina kameror och objektiv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eruda
Sedan är frågan om Canon och Nikon kommer att göra som Panasonic och Samsung, och (förhoppningsvis) snart Sony, dvs. släppa små spegellösa kameror med fullgod funktionalitet och prestanda.

Det vore idioti att inte haka på. De kameror som finns i den nischen säljer otroligt bra och det är en stor (och växande marknad).
Det ryktas åxå om ett Nikon MX-format, som komplement till DX och FX, men då troligen med ännu mindre sensor är 4/3.
(Sen kan jag personligen inte i min vildaste fantasi förstår hur man ens kan tänka sig en kamera utan optisk sökare för annat än"snapshots på festen", men det är en annan sak.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det vore idioti att inte haka på. De kameror som finns i den nischen säljer otroligt bra och det är en stor (och växande marknad).

Ibland ser man ju företag som gör idiotiska grejer. Många tyckte säkert att Canon var idioter när de bytte till EOS-fattningen, när Nikon inte ändrade något. Men visst är det en nisch på frammarsch. Lyckligtvis har de stora tillverkarna turen med sig att tiden inte är en faktor, då alla som sitter med EOS- eller F-system kommer att hålla sig märkestrogna, förutsatt att det släpps en adapterring... Och många gör det nog även om det inte finns några länkar förutom märket mellan systemen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Det ryktas åxå om ett Nikon MX-format, som komplement till DX och FX, men då troligen med ännu mindre sensor är 4/3.

Men en sensor i mindre format än m43 förstår jag inte riktigt vitsen om jag skall vara ärlig... Tycker m43 idag är på gränsen, och jag hoppas stort på Sonys ryktade APS-C -variant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
(Sen kan jag personligen inte i min vildaste fantasi förstår hur man ens kan tänka sig en kamera utan optisk sökare för annat än"snapshots på festen", men det är en annan sak.)

Det är nog därför det är så populärt... Alla som köper en kamera idag är inte hardcore-fotografer, och många vill nog inte släpa med sig sin stora (d)SLR på fester, resor, etc. För dem duger en elektronisk sökare alldeles utmärkt. Även om jag, precis som du, aldrig skulle vilja göra mig av med min pentaprisma!