Permalänk

Nybyggd dator postar inte

Hej

Jag har spenderat hela kvällen med min nya dator nu och börjar bli lite ledsen och förbannad. Det är följande grejer jag byggt ihop:

Asus P7P55-m
Intel Core i5 660 3.33 GHz
4 GB Corsair XMX3 PC12800
Asus ATI Radeon 4890
ZALMAN NÄTDEL 600W-HP SILENT

Jag kan börja med att säga att det är långt ifrån första gången jag bygger ihop en dator. Jag är bergsäker på att alla nödvändiga kablar är ikopplade, och att allt sitter som det ska. Trots detta så får jag inte datorn att boota.

Moderkortet har en grön led som indikerar att det får ström, så långt är allt ok. När jag sedan ska starta datorn så hör man hur fläktar försöker dra igång, men sedan händer inget alls. Det enda jag hinner se är att det på grafikkortet är tre röda leds som blinkar till väldigt snabbt. jag har googlat lite på problemet men det verkar inte vara någon alls som har liknande problem. Det är ganska många som har problem med leds som lyser konstant, men jag kommer inte ens så långt. Här dör allting direkt.

Nu har jag kopplat ur allting förutom cpu, minne och grafikkort. Jag har även provat med att ta ut ett av minnena utan framgång. Även testat reset av bios ett par gånger.

Jag har en liten teori om att ena strömkabeln till grafikkortet (8-pins) kanske är defekt. Den var nämligen extremt trög att få in så jag är osäker på om den fått kontakt. Jag fick med en adaptar från 2x6-pin -> 1x8-pin, men jag har inga 6-pins på mitt nätagg. Min första plan är att åka iväg imorrn och köpa en adapter och testa. Men vad är egentligen symptomen på att ett grafikkort får för lite ström. Stämmer det in på mitt problem?

Jag kan också nämna att jag inte har några som helst reservdelar hemma, vilket gör det hela ännu svårare.

Permalänk
Medlem

öm kanske dum fråga men det låter allt för likt det. Har du i 4-pin cpu strömsladden? låter precis som om det är det som är problemet. om inte annat vet jag inte riktigt vad det kan vara .. >_<

Permalänk
Medlem

Låter väldigt skumt...
Jag skulle inte tro att det har med grafikkortet att göra.
Vad jag vet så ska fläktar osv gå igång även fast man inte har något grafikkort inkopplat.
Är du 100% säker på att du satt alla distanser rätt?, känns som att det skulle kunna vara kortslutning som är problemet.
Testa att rycka ur grafikkortet och kolla om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Nätdel

Om inte fläktarna drar igång så är min bästa gissning att nätagget är defekt från tillverkaren. köp en sån testgrunka, har för mig att de är rätt billiga. Någon som inte är lika trött som jag vet nog vad jag menar och kan fylla i detaljer

Permalänk

Detta är vad jag testat imorse innan jag gick till jobbet:

* Monterat ur allt och sedan monterar moderkort, cpu och minne utanför lådan
* Med och utan grafikkort.
* Ett och två minnen.

Brukar datorer gå igång utan grafikkort? För här händer det nämligen ingenting

Kan också nämna att jag misstänker att moderkort, cpu och grafikkort år returprodukter från Dustinhome. Jag köpte dem som nya men grejerna var helt klart använda tidigare. Kanske är det så att någon returnerat något trasigt som sedan säljs vidare?

Edit: Jag har råd att köpa en ny grej att testa med idag. Min första tanke är nätagget. Men fan vad knäckt jag lär bli om jag kommer hem med nytt nätagg och skiten ändå inte fungerar. Känns lite jobbigt att vänta på RMA på alla grejer.

Men vad tror ni är trasigt? Är det en bra idé att testa nytt nätagg?

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt nätagg har dubbla 6-pins pci-e: http://www.zalman.com/Eng/product/Product_Read.asp?idx=196

Du skriver att det inte finns några? Vilken 8-pinnars har du använt som gick så trögt? Man får ju hoppas att du inte använt 8-pinnars (delbar i 2*4) avsedd för CPUn, den är polvänd jämfört med pci-e (=kortslutning)

Så vilka kontakter har du använt var? Du säger att du är bergsäker, vilket inte säger mycket alls egentligen. Speciellt när du påstår att ett så nytt nätagg som ditt Zalman skulle sakna pci-e kontakter.

Edit: Inget Asus HD4890-kort jag sett har dubbla 8-pinnars pci-e (rätta mig om jag har fel!), så eftersom du påstår att ditt nätagg saknar 6-pinnars, hur anslöt du den andra kontakten till grafikkortet?
Hela din beskrivning känns märklig, eller iaf väldigt ofullständig.

Varför kommenterade du inte fryguys tips?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Till grafikkortet behövs en 6-pin och en 8-pin. På nätagget finns båda, märkta PCI-E1 (6-pin) och PCI-E2 (8-pin). Den senare var orerhört trång så jag är osäker på om den faktiskt gick in. Jag fick med en adapter med grafikkortet på 2x6-pin till en 8-pin som passade mycket bättre. Men som sagt, grafikkortet borde väl iaf gå igång tycker man?

8-pinnaren avsett för CPUn sitter vid CPUn (dock endast halva, en 4-pin).

Edit: Och jag har som sagt inte nog med 6-pinnar över för att kunna använda adaptern som medföljde grafikkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar! En mycket tydlig och bra förklaring som hade varit bra i första inlägget.

Har du monterat kortet rätt, med rätt antal moderkortsdistanser i förhållande till hål på kortet, så är mitt enda tips att montera om allt igen. Gärna köra det utanför lådan när du ändå kontrollerar distansernas placering och antal. Undersök speciellt CPU-sockeln noggrant så att inget skräp eller skada finns.

Hjälper inget efter detta är något defekt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mathiasss
...Edit: Och jag har som sagt inte nog med 6-pinnar över för att kunna använda adaptern som medföljde grafikkortet.

Jag citerar från ditt första inlägg: "men jag har inga 6-pins på mitt nätagg"

Försök vara tydlig och skriva som det är, då blir det lättare att hjälpa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Tackar! En mycket tydlig och bra förklaring som hade varit bra i första inlägget.

Har du monterat kortet rätt, med rätt antal moderkortsdistanser i förhållande till hål på kortet, så är mitt enda tips att montera om allt igen. Gärna köra det utanför lådan när du ändå kontrollerar distansernas placering och antal. Undersök speciellt CPU-sockeln noggrant så att inget skräp eller skada finns.

Hjälper inget efter detta är något defekt.

Moderkort, cpu, minne och grafikkort är monterat utanför lådan för tillfället. Så ja, det lutar väl åt att något är trasigt. Frågan är bara vad man ska byta ut först. Träffar jag rätt på första försöket så har jag råd att köpa en ny grej direkt. Annars blir det jobbigare/dyrare.

Permalänk
Medlem

Om du testat utan grafikkort och har pc högtalaren inkopplad då ska den pipa för grafikfel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mmomento
Om du testat utan grafikkort och har pc högtalaren inkopplad då ska den pipa för grafikfel

Japp, det har jag testat. Inget händer.

Så det lutar åt nätagget nurå. Kanske köper en multimeter på vägen hem och testar. Det är ju ett ganska billigt test.

Edit: det verkar vara många som upplever att strömlampan på moderkortet lyser även om nätagget är trasigt. Jag har iaf köpt en multimeter nu och ska prova att starta agget manuellt och mäta. Händer inget då så sticker jag och köper ett nytt nätagg direkt. Fast det oroar mig att ledsen på grafikkortet lyser till snabbt. I min värld skulle inte det kunna hända med ett trasigt nätagg.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med en dator jag byggde åt en polare. Det jag upptäckte som var felet efter flera timmars pillande, var att power on knappen på chassit hade släppt och låg emot hela tiden, så datorn startade och dog hela tiden. Tejpade tillbaka knappen och vipps så fungerade det :). Kanske inte är det som är problemet i ditt fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omii
Hade samma problem med en dator jag byggde åt en polare. Det jag upptäckte som var felet efter flera timmars pillande, var att power on knappen på chassit hade släppt och låg emot hela tiden, så datorn startade och dog hela tiden. Tejpade tillbaka knappen och vipps så fungerade det :). Kanske inte är det som är problemet i ditt fall.

Det skadar ju inte att testa. Kan köra en manuell start när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du behöver uppdaterad BIOS. En i5 660 är ganska ny och den släpptes innan i5 750 lanserades.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
Jag tror att du behöver uppdaterad BIOS. En i5 660 är ganska ny och den släpptes innan i5 750 lanserades.

Det är ingen dum teori. Stödet för 660 kom 2009-11-18. Det är jävligt sent asså.

Tack, jag ska kolla vilken version som är installerad. Det brukar ju stå någonstans på moderkortet. Får ta och köpa mig en 750 isåfall.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag uppgraderade min brors dator. Då var det ett defekt ram-minne. Det där med biosuppdatering kan ju vara en idé, men samtidigt så känns det inte riktigt som att det ska vara det. När jag bytte från en AMD Athlon 64 3200+ på min flickväns dator till en AMD Athlon 64 5600+ så fick jag ett felmeddelande i bios, dock så kunde datorn boota och då var det bara att uppgradera bios så började allting att fungera klockrent.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Då var det löst...

Jag köpte med mig ett nätaggregat och en ny cpu (i5 750, jag ville ändå byta till den) på vägen hem från jobbet. Testade först med ny cpu, inget hände. Testade sedan med nytt nätaggregat, halleluja!

Så nu har jag en extra cpu och ett trasigt nätagg. Nätagget ska tillbaka, cpun lär jag väl sälja. Någon som vill köpa?