Permalänk
Inaktiv

35mm vs 36mm

Det är en sak jag inte blir klok på. Nämligen det här med 35mm och 36mm film, alltså den analoga stillbildsfilmen till kameror (inte rörlig video). Så jag kommer här med några dumma frågor.

1. Är det bara olika mätmetoder som avgör om en vanlig rulle film är 35mm eller 36mm bred?

2. Är alla rullar 35mm eller 36mm och har alltid varit?

3. Passar 36mm film i en gammal analog kamera, specifikt en Olympus Trip 35? Jag var osäker och letade upp 35mm film via en nätbutik för att testa med.

4. Varför säger man 135 film för 35mm? Gäller '135' även 36mm?

Hoppas att det finns någon kunnig inom ämnet här.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kortfattat: Filmen är 35mm bred (inklusive perforering) och den ruta som används är 24x36mm, dvs 35mm och 36mm är olika benämning på samma sak.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Kortfattat: Filmen är 35mm bred (inklusive perforering) och den ruta som används är 24x36mm, dvs 35mm och 36mm är olika benämning på samma sak.

Så jag skulle kunna stoppa i vilken 36mm rulle som helst i min gamla kamera? Givetvis passande ISO.

Permalänk
Medlem

Förresten, står det 36 på en rulle så skulle det ju högst troligen syfta på antalet exponeringar...det du ska ha är en "vanlig" filmrulle som det förutom isovärdet antagligen står 135 eller 35mm på.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frispel
Förresten, står det 36 på en rulle så skulle det ju högst troligen syfta på antalet exponeringar...det du ska ha är en "vanlig" filmrulle som det förutom isovärdet antagligen står 135 på.

Det låter rimligt. Så med andra ord är alla vanliga rullar i butik 35mm och jag kan använda mig utav vilken som.

Jag tackar för svaren.