Permalänk
Robot

HAF932 Mot Raven02

Halloja!

Nu va de dags för Chassi byte!
Hade mycket problem i Raven 02 med sata strömkablarna. De är presic att dom räcker. Hade även problem med mina SATA300 kablar, då dom va så styva. Mina ena hårddisk låg och glappade, Men de löstes i slutänden ändå och jag är nöjd med resultatet!

Märklig färg på ena grafikkortet.. Antar att plasten skiljer sig, även om de är samma kort..

NEW! Silverstone Raven 02
NEW! Coldcathode UV
ASUS M3A79-T Deluxe
AMD Phenom II 965BE @ 4.0ghz <<<<<<<<<NY!
4x2gb Kingstone HyperX 1066mhz
2x XFX ATI HD4890
NorthQ 3590 Cooler
Corsair HX750W
Intel X25-M G2 80GB (Windows/Program)
2x250GB Western Digital RAID-0 (Spel disk)
500GB Western Digital (Share)
1000GB Western Digital (Share) - Hårddisk kylare till denna då de inte fanns tillräckligt med plats i burken!

Besök albumet: HAF932 Mot Raven02 av SweSparky

Permalänk
Avstängd

Synd att du bytte bort din HAF 932, det chassit är ju på långa vägar bättre än Raven, inte minst om man ska modda med riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Synd att du bytte bort din HAF 932, det chassit är ju på långa vägar bättre än Raven, inte minst om man ska modda med riktig vattenkylning

Jag är grymt nöjd med bytet.. Visst är HAF932 ett bättre chassi för vatten kylning, vilket jag inte har några planer för alls..

Raven 02 är ett snyggare chassi i mina ögon!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Proffsmoddare

YES! Äntligen någon som byter bort HAF! Jag har aldrig förtsått hypen kring HAF som i särklass är det fulaste chassit jag sett. Raven såg stilren ut på ditt skrivbord.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Kul att se någon byta bort ett HAF mot ett genomtänkt chassi. Vissa dagar kan de ju va roligt att kunna sitta intill datorn utan att behöva gå ner till idustriområdet och låna ett par peltor-kåpor från närmaste bygge bara för att få en välkyld dator...

Synd du fått så suddiga bilder. Syns inte så bra.

Permalänk

vad får du för temps när radiatorn ligger ner i botten?
jag kör 3590 Q9650 @ 4,05ghz = 41 41 46 46 idle, 61 61 64 64 load

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Avstängd

HAF 932 är ett av de bästa chassin som finns enligt mig i 1300:- klassen. Den är rymlig, har bra lösningar för vattenkylning, man får med stora fläktar, mycket perforerat för bra luftgenomströming samt fönster på sidan. Finns inte andra chassin i den prisklassen som har allt detta.

Permalänk
Proffsmoddare

Man kan inte alla tycka lika. Det har vi ju märkt i och med att chassit är så populärt som det är.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

8 poäng, grymt snyggt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
HAF 932 är ett av de bästa chassin som finns enligt mig i 1300:- klassen. Den är rymlig, har bra lösningar för vattenkylning, man får med stora fläktar, mycket perforerat för bra luftgenomströming samt fönster på sidan. Finns inte andra chassin i den prisklassen som har allt detta.

Det som är synd är att den ser så förjävligt ut tycker det här var ett utmärkt byte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det som är synd är att den ser så förjävligt ut tycker det här var ett utmärkt byte.

hehe att ett chassi som är bra ser ut som stryk är bara en ursäkt att få modda lite ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
HAF 932 är ett av de bästa chassin som finns enligt mig i 1300:- klassen. Den är rymlig, har bra lösningar för vattenkylning, man får med stora fläktar, mycket perforerat för bra luftgenomströming samt fönster på sidan. Finns inte andra chassin i den prisklassen som har allt detta.

det du precis beskrev låter som min damsugare jag hade i min studentlägenhet i Lule som jag köpte på Coop för 238 kr...

Det gamla uttrycket man använde sig av på 1800-talet: "ju fler destå bättre" är lite smått förlegat.

Att stoppa i 14 fläktar i samma chassi ger inte bättre kylning. Med dagens teknik och kunskaper kan man få samma reslutat med mindre fläktar som sammarbetar effektivt i stället. Raven är ett utmärkt exempel på det. Dessutom får du alla ingående fläktar med damfilter så du även slipper dammet i datorn.

För att ta ett annat exempel så kan vi ta Volvo som ett exempel. De märkte de fick vibrationer i bakluckan på en bilmodell. I stället för att ljudisolera hela bakluckan och därmed göra hela bilen avsevärt tyngre så hittade man en punkt i bakluckan som man sedan förstärkte och blev av med de bullerskapande vibrationerna. 1 punkt mot 1.3m² ljudisolering...

Välkommen till 2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
vad får du för temps när radiatorn ligger ner i botten?
jag kör 3590 Q9650 @ 4,05ghz = 41 41 46 46 idle, 61 61 64 64 load

Jag misstänker att jag måste klocka ner processorn med ca 100mhz nu efter chassi bytet.. nu har jag ju endast 1 och en halv 180mm fläkt på 1000rpm som blåser igenom radiatorn.. innan hade jag 2x2 120mm push and pull från allt mellan 1100rpm till 1800rpm..

Temps då: 36-40idle, toppade ca 52C
Temps nu: 42-46idle, toppade presic 63-64 då jag renderade video!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Synd du fått så suddiga bilder. Syns inte så bra.

Kul att ni tyckte att de såg bra ut.. Presic vad jag tycker! Tror de är pågrund av kameran som bilderna blir lite suddiga.. inte direkt high på den kameran, kör på autoläge och trycker på knappen bara!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
HAF 932 är ett av de bästa chassin som finns enligt mig i 1300:- klassen. Den är rymlig, har bra lösningar för vattenkylning, man får med stora fläktar, mycket perforerat för bra luftgenomströming samt fönster på sidan. Finns inte andra chassin i den prisklassen som har allt detta.

Detta chassit har mycket bra luftgenomströmning också! all luft tas från botten och blåses uppåt och ut! förutom nätagget som tar sin luft bakifrån och blåser upp! 3x180mm i botten gör ett bra jobb.. inte testat dom på low, då jag anser att de är tillräckligt tyst på high.. + att jag tror inte min processor skulle uppskatta fläktarna på low om jag har problem redan på high..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

testa och sätt två 120mm fläktar i "pull" läge på ovansidan av radiatorn, så luften tvingas gå igenom radiatorn och inte runt...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
testa och sätt två 120mm fläktar i "pull" läge på ovansidan av radiatorn, så luften tvingas gå igenom radiatorn och inte runt...

De finns nog inte plats för de tyvärr.. 24pin kablen sitter i vägen.. har funderat på de ett tag själv nämnligen.. men får se! de kanske går att lösa!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky

Detta chassit har mycket bra luftgenomströmning också! all luft tas från botten och blåses uppåt och ut! förutom nätagget som tar sin luft bakifrån och blåser upp! 3x180mm i botten gör ett bra jobb.. inte testat dom på low, då jag anser att de är tillräckligt tyst på high.. + att jag tror inte min processor skulle uppskatta fläktarna på low om jag har problem redan på high..

Jo funderade på ett raven 2 och cooler master haf, blev haf. är det inte jobbigt med alla kablarna som går ut uppåt? Sen att hårddiskarna sitter löst bryr jag mig faktis inte om dom är tysta, bara dom inte åker iväg då man lyfter chassit men bättre än så sitter det ju!

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 4GHz /w cooler master hyper 212 | 2.2 Tb + Intel x-25 80gb | Corsair 4 Gb 1333 MHz | ASUS P7P55D LE | Corsair TX 650W | XFX HD5870 @ 1GHz | Logitech G9 | Roccat Taito | ASUS 22" | Dynavoice M-85 | 22423 3dmark 06 | 19107 3dmark vantage | cooler master HAF 932
Fraktfritt på inet https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk

Riktigt fint blev det !

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Riktigt fint blev det !

Man tackar

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns

Att stoppa i 14 fläktar i samma chassi ger inte bättre kylning. Med dagens teknik och kunskaper kan man få samma reslutat med mindre fläktar som sammarbetar effektivt i stället. Raven är ett utmärkt exempel på det.

Större fläkar är mycket mer effektiva än små fläktar, mer behöver jag inte säga. Anledningen till att jag tycker bytet va onödigt är att Raven 2 enligt mig inte alls är värd pengarna med tanke på vad man får. Raven är ett "titta på mig chassi" inget annat. HAF 932 och Raven är inte änns i samma klass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Större fläkar är mycket mer effektiva än små fläktar, mer behöver jag inte säga. Anledningen till att jag tycker bytet va onödigt är att Raven 2 enligt mig inte alls är värd pengarna med tanke på vad man får. Raven är ett "titta på mig chassi" inget annat. HAF 932 och Raven är inte änns i samma klass.

ok? så 3 st 180fläktar är inte tillräckligt stort för dig då?

Sedan så är absolut inte större fläktar effektivare än mindre. De hänger till 90% hur man använder dem.

Självklart får du ha din egen åskit så väl som jag har min. Men man får riktigt bra kylning i ett Raven2, till halva ljudnivån av ett HAF för ungefär samma peng.

Du uttalar dig tyvärr lite utan att ha alla fakta även i denna tråd som du gjorde i en annan, där vi pratade om Corsair H50 och du gång på gång hävdade att en Noctua var mycket bättre även fast jag fick 10grader lägre temp när jag själv jämförde.

Och tyvärr så är HAF ett av marknadesn absolut märkbara "titta på mig chassin". 14 st röda fläktar som lyser upp en idustrilokal... kan väl inte bli mycket mer. För de som tyvärr är blinda kan ju inte undgå att höra dem ändå om de inte är så fullt med dam i chassit att fläktarna inte längre snurrar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
testa och sätt två 120mm fläktar i "pull" läge på ovansidan av radiatorn, så luften tvingas gå igenom radiatorn och inte runt...

Presic beställt 2x Fractal 120mm fläktar på 15dba och 1000rpm.. tror jag kan få dit 2 fläktar ovanför radiatorn.. hoppas de inte ser jävligt ut bara..

Ville ha vita blad på fläkten då de blir ganska snyggt med vitt i UV belysning..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Större fläkar är mycket mer effektiva än små fläktar, mer behöver jag inte säga. Anledningen till att jag tycker bytet va onödigt är att Raven 2 enligt mig inte alls är värd pengarna med tanke på vad man får. Raven är ett "titta på mig chassi" inget annat. HAF 932 och Raven är inte änns i samma klass.

Du kan väl ändå inte säga att HAF är ett bättre chassi än Raven? Som du själv sa så lirar de inte ens i samma klass. Bara genom att titta på bilder på HAF så ser det riktigt plastigt och billigt ut, för att inte tala om hur sjukligt fult det verkligen är. Att det saknar en sådan standard-sak som dammfilter och förmodligen låter som en dammsugare (och antagligen inte har mycket bättre kylning än Raven) sänker det ännu mer.

OnT: Trevlig dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sideburns
Kul att se någon byta bort ett HAF mot ett genomtänkt chassi. Vissa dagar kan de ju va roligt att kunna sitta intill datorn utan att behöva gå ner till idustriområdet och låna ett par peltor-kåpor från närmaste bygge bara för att få en välkyld dator...

Synd du fått så suddiga bilder. Syns inte så bra.

Vad är det som inte syns?

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem

Snygg byggt ! även jag sitter med ett raven och förstår att du vart nöjd med bytet!
8p lättförtjänt !

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rafferaffe
Vad är det som inte syns?

Bilderna är väl uppdaterade sedan den kommentaren.

Permalänk

skillnad på tempsen med 2x120mm fläktarna?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
skillnad på tempsen med 2x120mm fläktarna?

jada.. från ca 63-64C då jag renderade videon till ca 55-57C..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

fint bygga har ett R2 men nja vet inte om de är värt att byta till raven fast jag är grymt sugen, fast anledning till att jag funderar på ett raven är att jag kommer till sommaren att uppgradera och då blir de ett till 5850 och är inte 100 på hur mycke värme de blir i ett R2 (kan till läggas att jag har 7 st fractal 120 mm fläktar)

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 24mbit
fint bygga har ett R2 men nja vet inte om de är värt att byta till raven fast jag är grymt sugen, fast anledning till att jag funderar på ett raven är att jag kommer till sommaren att uppgradera och då blir de ett till 5850 och är inte 100 på hur mycke värme de blir i ett R2 (kan till läggas att jag har 7 st fractal 120 mm fläktar)

En polare hade de chassit och 2st HD5870.. och han hade ganska stora värmeproblem.. numera kör han bara 1st HD5870..

Mina kort går lika kalla som de gjorde i mitt HAF.. Men jag är nöjd med bytet!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pwntus
Du kan väl ändå inte säga att HAF är ett bättre chassi än Raven? Som du själv sa så lirar de inte ens i samma klass. Bara genom att titta på bilder på HAF så ser det riktigt plastigt och billigt ut, för att inte tala om hur sjukligt fult det verkligen är. Att det saknar en sådan standard-sak som dammfilter och förmodligen låter som en dammsugare (och antagligen inte har mycket bättre kylning än Raven) sänker det ännu mer.

OnT: Trevlig dator.

haf 932 klår raven2 gällande kylning.
speciellt när man kopplar fler grafikkort i sli/crossfire.

personligen gillar jag haf932 tack vare sitt futuristiska utseende.
Raven2 är också ett snyggt chassi.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)