Hur ska jag förvara mina HD

Permalänk
Medlem

Hur ska jag förvara mina HD

Hej,
Jag har lyckats samla ihop en massa externa HDs, det jag är ute efter är lite tips på lösningar om hur/vart jag skall ställa allihopa. Jag är uppe i 6 st varav 1 är dubbelt så stor som en "vanlig".

De är inkopplade i min HTPC som står i vardagsrummet. Kan man köpa någon wireless liknande usb-hubb så att jag kan ha de i ett annat rum?

Jag har testat en "laptop-cooler" (kylarplatta med fläktar) som jag sedan hade på ett av mitt skåps hyllplan, men de dessa coolers är för små för alla mina diskar. Jag tyckte annars att den lösningen hade varit väldigt smidig då många av dessa coolers har inbyggda USB-hubbar där jag kan koppla in diskarna.. är det någon som vet om det finns lite större varianter av dessa?

Hur har du själv löst liknande problem?

Jag vill helst slippa att bygga ett eget "skåp" med fläktar då jag känner att jag inte riktigt har tid för detta...

Är tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

En NAS lösning möjligen? Dvs en stor datorlåda som rymmer många diskar och med nätverk koppla in den och lägg fast lådan i någon skrubb eller i källaren eller vart du tycker är bra.
Själv kör jag med en server och sköter all fil lagring över gigabit nätverk. Tycker det är väldigt smidigt, och fungerar väldigt snabbt. Oftast nästan lika snabbt som om jag hade skivorna i datorn jag sitter vid, med fördelen att jag kommer åt datan från alla olika datorer jag kopplar fast i nätverket. Har min server i skrubben inne i ett skåp. Minimerar värmeutvecklingen genom att använda strömspars funktioner och spinna ner lagringsdiskarna när de inte används.

Permalänk
Medlem

Istället för en stor laptopkylare kan du ju ha två vanliga?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Istället för en stor laptopkylare kan du ju ha två vanliga?

vad menar du med "två vanliga" ? :)..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tattis
vad menar du med "två vanliga" ? :)..

Normalstora.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S