Bolån till villa, möjligt eller bara att glömma?

Permalänk
Medlem

Bolån till villa, möjligt eller bara att glömma?

Vad gäller för "regler" att få bolån till billigare och mindre villa i småstadsregion? Vet att alla banker har olika "regler" och att alla prövningar är från fall till fall, men det måste ju ändå finnas riktlinjer man kan räkna med. Har sökt men inte funnit någonting speciellt.

Person A har inga andra lån, betalningsanmärkningar eller någonting som ligger till last. Inga barn och är sambo med person B som har eget hemmaföretag. Person Bs bidrag till hushållsekonomin kan dock tillsvidare försummas, men kommer inom en snar framtid bli reell och aktuelll, dock ingenting säkert. Person A har två föräldrar utan anmärkningar och med egna villor som glatt kan gå i borgen för person A, detsamma gäller person B och dennes föräldrar.

Scenario 1
Person A tjänar 25000kr/mån innan skatt. Har tillsvidaretjänst, 100%.

Scenario 2
Person A tjänar 25000kr/mån innan skatt, har vikariat 6mån från dagens datum, därefter blir det med hundra procents säkerhet fler tider och vikariat med samma anställningsnivå och därmed samma lön, dock finns detta ej på papper.

Scenario 3
Person A tjänar 18-30000kr/mån, hoppar från vikariat till vikariat på samma företag och har så gjort i två års tid. Årsinkomsten är dock densamma som för scenario 1 och 2, men utan papper mer än någon månad i taget.

Självklart gör person A en riktig kostnadsanalys innan lån tas, hus/lgh köps och allt sånt, men här vill jag bara ha reda på bankernas krav för att få lån och hur stort det då kan TÄNKAS kunna vara. Är det mao för person A helt onödigt och pinsamt att stämma möte och ens försöka, eller finns det faktiskt en möjlighet i de olika fallen?

Permalänk
Medlem

Det beror på hur schyst din bankman är och hur han bedömmer din situation. Jag fick banklån på 517k för en lägenhet på 750k när jag tjänade 17000kr i månaden och hade precis blivit anställd på en 6månadersanställning. Kan dock tilläggas att detta var precis innan högkonjunkturen slutade så de kan ju vara något mer försiktiga i nuläget.

Men det beror till största delen på hur bankmannen bedömmer er situation och betalningsförmåga.

Hur stort lån handlar det om? Känner inte till priser på hus i norrköping Sen räknar de förmodligen olika på hus till hus då ett stort hus är dyrare i drift och så vidare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det beror på hur schyst din bankman är och hur han bedömmer din situation. Jag fick banklån på 517k för en lägenhet på 750k när jag tjänade 17000kr i månaden och hade precis blivit anställd på en 6månadersanställning. Kan dock tilläggas att detta var precis innan högkonjunkturen slutade så de kan ju vara något mer försiktiga i nuläget.

Men det beror till största delen på hur bankmannen bedömmer er situation och betalningsförmåga.

Hur stort lån handlar det om? Känner inte till priser på hus i norrköping Sen räknar de förmodligen olika på hus till hus då ett stort hus är dyrare i drift och så vidare.

Tack för ett perfekt svar! Lånet handlar om kanske 500k för mindre hus en bit utanför en mellanstor stad, men självklart vill man höra vad som ens är möjligt att få.
Men då vet jag att det är möjligt i alla fall! Spelar det någon större roll mellan scenario 2 och 3 ovan?

Permalänk
Medlem

Klart att scenariot har varit bättre om hon hade jobbat där i 2 år och hade fast anställning. Men det borde inte vara några problem så länge ni har råd att lägga 10% handpenning.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Bror min lånade en hel del till sin lägenhet i stan, han hade fast anställning men han hade varit tjänstledig 3-4 månader året innan, då fick han arbetsgiverintyg som sa hans egentliga lön. Så ett sådant kanske skulle hjälpa i scenario 3.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

scenario 2 och 3 borde inte spela någon större roll på den summan. Men man vet ju ladrig

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Klart att scenariot har varit bättre om hon hade jobbat där i 2 år och hade fast anställning. Men det borde inte vara några problem så länge ni har råd att lägga 10% handpenning.

Det där med två år är väl egentligen skäl för en egen tråd, men vad är det som gäller där egentligen? Har läst och sökt, men det är så jäkla luddigt. Är det två år över en viss procent av heltid, eller två år överlag? Om personen jobbat på vik i 2 år, 100% av heltid, får man ju tillsvidare. Men vik i 2 år, säg 70% överlag, vad gäller då? Eller 3 år och 40%?

Tack för svaren för övrig, det verkar ju aldrig vara "omöjligt", rent av möjligt med rådande situation och belopp.

Permalänk
Medlem

Nja det där med jobb har jag ingen aning om. Har inte varit någon längre tid på ett och samma ställe egentligen. Jobbat till och från på Beijer i 3 år och däremellan var det skola och manpower el & tele i ett halvår och nu är man påbörjat jobb som snickare vilket inte är mitt mål då jag gick i skola för att bli elektriker^^

Det är inte lätt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

1 funkar, 2 och 3 kan bli svårare - hör med banken. Hur mycket kan ni lägga i kontantinsats? 5-15% brukar krävas.

Men det där med vikariat - man får väl inte vikariera mer än ett år? Kan tycka det är lite fult av arbetsgivaren att låta dig arbeta på detta sätt men det kanske är förståeligt pga dagens arbetslagar. Och så länge det finns folk som är villiga att acceptera dylika anställningar så kommer det nog att fortsätta. Kan de inte hyra in dig via ett bemanningsföretag istället?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Varför inte gå till banken och ansöka om ett lånelöfte, kostar inget och du får ett svar direkt utan en massa spekulationer.

Säger bank A nej går du vidare till bank B.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en lägenhet för 760k. Lånade 646k av banken och ligger närmast scenario 1.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Glöm, låna aldrig pengar.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Glöm, låna aldrig pengar.

Ska man spara hela sitt liv för att vid 70 års ålder kunna köpa ett hus?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Ska man spara hela sitt liv för att vid 70 års ålder kunna köpa ett hus?

Antingen det eller se till så att ens förmögna släktingar åker och hälsar på Sankte Per i förtid..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Vet att när jag lånade ~500k för att köpa hus så var det inga som helst problem, vi är i och för sig två med fast jobb.

Nu är det väll antagligen lika viktigt att vara med i A-kassan som att ha ett fast jobb. Du kan ju i princip få gå på en månad i alla fall om du får sparken, och då är inte en fast anställning värd mer än ett vick i praktiken. Och det tog vår bankman hänsyn till.

Skulle tro att det viktigaste är att man kan lägga minst 10% kontant utan lån och att man kan visa upp en stabil ekonomi. En hygglig summa på banken och ett kontinuerligt sparande är nog en bra "merit".

Om det känns otäckt att gå till banken kan det ju vara bra att tänka på att banken vill låna ut pengar, det är ju faktiskt deras levebröd. Och så länge banken kan känna sig någotsånär säker på att få tillbaks sina pengar så lånar de ut hur mycket som helst till dig

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Glöm, låna aldrig pengar.

Klart att man kan låna till investeringar

Permalänk
Medlem

De kräver 25% i bottenlån nu. Utan fast anställning kan det nog bli svårt, men det beror klart på hur mycket pengar det rör sig om.

Om du ska gå från bank till bank, så se till att inte göra mer än en kreditupplysning, ta med den du får av bank A och visa på de övriga bankerna. Annars kan de bli skeptiska till varför du har gjort flera kreditupplysningar!

Lånade precis ca 20% till nytt boende trots att jag är student.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Klart att man kan låna till investeringar

Fast man kan ju också leva efter principen att man låter banken låna ifrån en själv istället, inte tvärtom.

Allt givetvis beroende på vilka sociala förhållanden man kommer ifrån/skapar för sig själv. Men ja, belåning för att skapa högre avkastning är helt klart ett alternativ.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

jag gick ut skolan i somras, hade inte fast jobb, men däremot jobbat på samma ställe sedan jag slutade skolan. Det var inga problem att få ett lån på 200k för en lägenhet för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Tog själv lån som ensam person till bostadsrätt innan årsskiftet på 800 K(-10% kontantinsats).
Tjänar 24K med fast anställning i 2 år och inga betalningsanmärkningar.

Var inga problem alls, gå till banken och hör med dom ang lönelöfte helt enkelt

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.