Permalänk
Medlem

Installera ASRock moderkort

Har införskaffat ett ASRock 4CoreDual-SATA2 moderkort. Detta är till en andra dator som har:
2x1GB Kingston HyperX 800MHz
Något sketet 128mb nvidia grafikkort
Western Digital caviar 160gb - notera att detta INTE är en sata hårddisk, utan är kopplad till moderkortets IDE1

När jag startar datorn sätter jag i CDn med drivrutiner och trycker F11 för en boot meny, där väljer jag CD läsaren (som sitter i IDE2). Efter att ha laddat lite står det:

MBCHK.EXE Revision 1.06
Mother Board Model is 4CoreDual-SATA2.
This model is a Serial ATA support Mother board
.
Generate Serial ATA Driver diskette[Y,N]?

saken är ju den att jag inte ska köra SATA på denna och väljer jag "N" så säger den bara "reboot system now, press any key to continue" sen är vi tillbaka på början igen

Men sen då? om jag bara låter den boota utan att trycka något får jag en svart skärm ett bra tag sen "Windows kunde inte startas...".
Normalt läge/felsäkert läge/senast fungerande... inget funkar, kommer bara till början igen.

tidigare hade jag nå helt annat moderkort, bara slet ut allt med gammal processor och minnen på 128mb vardera, vet inte vad för socket etc men gammalt var det! =P Hårddisken är den samma. Den har Win XP på sig och lite casual saker som wow etc, den är med andra ord inte helt tom och formaterad.

Vet inte alls vad jag ska göra just nu, ASRock är vad jag vet ASUS dottermärke men de är fan så svåra att hitta något om =P

Hjälp mig! hehe =D

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Hittas din hd i bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Hittas din hd i bios?

När jag har tryckt F11 för boot menyn kan jag välja mellan skiv-läsaren och hårddisken.

Notera att jag har varit smart nog att välja [non-raid] i bios IDE config! =P

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att disabla satakontrollern?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du testat att disabla satakontrollern?

Var?? =P

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

I bios?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hehe, okej =P vänta ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

På IDE config har jag OnBoard IDE controller. var hittar jag sata kontrollern?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Stunta i att använda skivan med drivrutiner, ladda ner från internet istället.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muppens
Stunta i att använda skivan med drivrutiner, ladda ner från internet istället.

Hur ska jag ladda ner den och få den till den datorn??

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Så du har bytt moderkort men försöker använda samma version av Windows XP som finns på hårddisken? Du måste installera om Windows för att det ska fungera i 99% av fallen när man byter moderkort.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

jaha, okej =( hur kan jag tömma hårddisken utan att jag får igång datorn förbi bios då??

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inbyggd sata i det kortet eller är det en separat krets? Har du tittat i manualen?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Men CD/DVD läsaren funkar ju uppenbarligen du la in en drivrutins CD med SATA drivare och den funka ju bra, bara att du behöver ju dom inte då du har en gammal IDE HD, så läste ditt inlägg flera gånger och förstog aldrig riktigt vad du egentligen hade problem med.

Enligt din beskrivning funkar ju allt som det ska, och du kommer ju förbi bios då du får upp windows med felsäkert läge etc

Klart du får problem att boota windows när du har bytt moderkort, nyinstallera windows så löser du ju det, bara att boota med en Windowsskiva XP, Vista eller Win 7, och bara att partionera formatera och installera

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Varför ska du installera windows innan bios?

Bara sätt in din windows skiva och börja installera.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Men CD/DVD läsaren funkar ju uppenbarligen du la in en drivrutins CD med SATA drivare och den funka ju bra, bara att du behöver ju dom inte då du har en gammal IDE HD, så läste ditt inlägg flera gånger och förstog aldrig riktigt vad du egentligen hade problem med.

Enligt din beskrivning funkar ju allt som det ska, och du kommer ju förbi bios då du får upp windows med felsäkert läge etc

Klart du får problem att boota windows när du har bytt moderkort, nyinstallera windows så löser du ju det, bara att boota med en Windowsskiva XP, Vista eller Win 7, och bara att partionera formatera och installera

Jag får som sagt INTE upp windows i felsäkert läge, inget läge funkar x)

alltså:
1. Slita ut hårddisken
2. dra en jävligt stor magnet mot den
3. trycka tillbaka den i burken
4. sätta i en w7 skiva
5. installera windows
6. ha kul?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

ställ in ditt moderkort på att boota från cd/dvd

stoppa i xp-skivan i läsaren.

boota upp.

installera om.

WIN!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dwd94
Jag får som sagt INTE upp windows i felsäkert läge, inget läge funkar x)

alltså:
1. Slita ut hårddisken
2. dra en jävligt stor magnet mot den
3. trycka tillbaka den i burken
4. sätta i en w7 skiva
5. installera windows
6. ha kul?

Ja du har ju byt moderkort därför funkar inte windows, men finns inget behöv att slita ut hårdisken eller ens öppna datorn

det räcker med att boota med en win7 skiva, sedan delar du upp hårdisken som du vill, och formaterar den + installerar widows, finns inget behov av några magneter inte, blir ju som att gå över ett hav för att hämta vatten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300