Studentdator, billig, bra batteritid

Permalänk

Studentdator, billig, bra batteritid

Skärmstrlk: 12-15.4"
Bra batteritid
Lätt
Huvuddator, pendla mellan hemmet och skolan
Helst BT,802.11n & webbkamera+mic

Hej!

Ska börja plugga igen och letar efter en schyst studentdator.
Kommer vara den datorn som jag har dvs. min "main" så letar efter en med inte allt för liten skärm.

Kikat in lite den nya N450 processorn (Atom) och de nya netbooks:en som lanseras på CES nu i Januari eller vad det är, de lovar ju runt 8h eller mer batteritid och det är behövligt.

Däremot verkar de bara finnas i runt 10" och 10" blir väl alldeles för litet att jobba på som "main" dvs. skriva uppsatser osv.? Tänkte att det funkar nog bra i skolan och på begränsad yta men väl hemma får man väl krupp på en sådan storlek?

Även om de lanserar 12" är det väl snudd på för litet?
Jag vet att det är individuellt men undrar om era åsikter.......

Tänkte annars på denna:
Acer Extensa 5220-050508Mi för 2799kr på Dataprince.
Jo jag vet ang. företagets rykte men man hämtar den isf. i butik och ingen förskottsbetalning osv.
Slänger man in 2GB RAM (1GB+1GB) i den för att få den lite rappare (300kr) och installerar Win7 som jag redan har så blir det ju 3100kr för en komplett dator.

Jmfr. man det med de nya N450 laptop:sen så blir det ju batteritiden som ligger i netbooksens favör och skärmstorleken i Acern's fall?

Prestandamässigt är väl N450 bättre än Celeron M 530?
Känns om att anslutningsmöjligheterna med netbooksen (BT,WiFi 802.11n) är bättre än Acern också (802.11g, ingen BT).....

Kort och gott, mellan de olika ideérna, netbook mot Acern nämnd ovan vad tycker ni?
Tipsa gärna om något annat om ni har det.

/TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Vad är billigt?

Har du råd skulle jag tipsa om Asus UL30A, utmärkt pluggdator!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikonisten
Vad är billigt?

Har du råd skulle jag tipsa om Asus UL30A, utmärkt pluggdator!

Tittat på den också men den är för dyr.
Max 4000kr helst mindre.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag tolkade det som dessa två var de viktigaste kriterierna:
* Minst 12"
* Lätt (Under 2kg)

Och dessa två näst viktigaste
* Bra drifttid
* Billig (Allt under 6000 filtrerade jag. För att få det du vill så kostar det.)

Här är listan:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s46700824&o=eg_831

Jag kan inte rekommendera 12" till den datorn du skall ha som enda dator, så minst 13".

Dock, om du skaffar dig en större skärm att koppla in vid skolarbete hemma, så kan en 12" för under 4000:- gå bra.

12" för under 4000:-
Lenovo IdeaPad S12 2959 - 1,6GHz 1GB 160GB 12"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=474294

Den billigaste 13" 4 411:-
MSI X340-233NE
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=521054

Permalänk

Tackar för alla tips!

Ska kika lite på era olika alternativ och vänta till efter CES när de nya netbooksen lanseras och se om det kommer någon prisvärd 12" med bra batteritid och "Pine Trail".

Se hur jag ska göra om priset på den netbooken + skärm att ha hemma blir mindre eller lika mycket som en 15" "riktig" dator...

Svårt att få en 15" med så bra batteritid till lågt pris om man jmfr. det med mindre netbooks som drar mindre ström.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Jag är väl jävig eftersom jag säljer smådatorer, men jag har provkört en Eee PC 1008P (Pinetrail-mini-laptop i 1008-liknande "designer-skal"). Jag läste någon amerikansk test innan där de ondgjorde sig över batteritiden, men jag var mkt positivt överraskad. På nordiska marknaden skickar de med två batteri-slices i stället för en,
och har bantat bort den läderväska som ingick på USA-marknaden. Och med dubbla batteritiden kom jag enkelt över 10 timmar med min användning. Asus utlovar 12 timmar i dekaler som sitter på datorn och det är väl rimligt om man inte gör så mkt. Jag provade installera Ubuntu 9.10 och det var mkt bra prestanda där.
Dom ligger under 4000:-i butikerna.