Permalänk
Medlem

Bortkastad ungdom..?

Tjena!

Tänkte bara höra om det är fler än jag som ibland känner en viss tomhet efter att barndomen glidit ifrån en med alla roliga meningslösa saker. Samma sak med tonåren, även om det var en plåga i mellanåt så var det ju fan rätt skönt att må lite kass ibland för att sen skina som en sol över något annat, kändes som saker hade så himla mycket mer betydelse. Nu är det ju bara jobb och sen hem, laga mat, betala räkningar. Inget lira landhockey med kompisarna från kvarteret, inget vardagshäng med polarna och bara titta på tv osv.

Själv kan jag knappt spela igenom ett spel på xbox 360:n även om jag bestämt att nu jävlar ska det bli av, enda som duger är Super Mario World på SNES och liknande. Liknande med NEW Super Mario Bros, den där förmågan att frenetiskt nöta ett lir har helt förvunnit, även om jag i tanken vill. Man spelar 30 minuter sen tröttnar man. Och musik som betydde så mycket när man var nere under tonåren är ju generellt ren skit om man lyssnar nu, eller i varje fall inte så man kan ta det på allvar.

Och actionrullar som producerades under 80- och 90-talet höll ju så mycket bättre klass, tacka vet jag Cliffhanger eller The Last Boyscout varvat med Die Hard och Terminator 2.

Svårt att finna riktig glädje i saker som man inte en gång upplevt när man var liten/yngre och kan återuppleva. Live Free or Die Hard var ju helt ok och belönande gamla fans, men så tänker man att det var bättre förr. Terminator 3 och 4 är ju ren dynga, Mel Gibson har flippat ur (Lethal Weapon var ju grymma, är än) och så vidare, ni har säkert en hel massa exempel. Har till och med ca 200 DVD-filmer som jag köpt som är inplastade fortfarande, har i princip sett alla innan jag köpte dom, dom agerar mer som ett minne än att jag tittar på dom.

Brukar surfa in här och få tillbaka lite glömda minnen:

http://www.retrojunk.com/

Rörig post men ni kan ju ta upp om ni känner likadant över ngt liknande, kan vara allt från hur spel/filmer är, hur ens vardag förändrats, kompisar försvunnit osv.

Permalänk
Medlem

Haha, håller med hur du tänker lite men kan själv inte förklara på ett bra sätt.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Nu blev jag ju deprimerad. Säger du att allt jag nu i tonåren brinner för bara kommer vara bortglömt och nedtrampat sen? Så hade jag ju verkligen inte föreställt mig att det skulle vara att bli "vuxen". Iofs så är det upp till individen själv att välja vad man vill göra i framtiden, så jag kan ju försöka vara ung så länge jag kan. *Host* se signaturen *Host*

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Medlem

Ja det är väl helt individuellt hur man blir när man blir äldre (ska säga att jag inte är särskilt gammal, 24) men själv har jag fastnat i allt det gamla och önskar att det fanns fler saker som man kunde njuta av från den tiden, för mycket av det nya håller helt enkelt inte måttet.

Sitter nu till exempel och spelar lite gamla arkadspel som man stod och glodde på när man var yngre men nästan aldrig hade råd att spela, samtidigt som jag läser lite här: http://forums.thetechnodrome.com/index.php om Teenage Mutant Ninja Turtles, sitter och undrar som fan hur alla historier i serietidningen slutade, kommer bara ihåg lite fragment av olika storys.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänker ofta tillbaka och tänker på hur man hade det förr. Visst hade man kul men jag har fortfarande kul och skaffar nya minnen. Vet inte hur jag ska överleva när högskolan är över. Går ju bara första terminen nu men tror jag kommer ha de roligaste stunderna i mitt liv här de kommande åren. Man får hela tiden se det på den ljusa sidan helt enkelt.

Har också svårt att sitta och nöta spel som man gjorde en gång. Har spelat kanske en timme Diablo 2 och lyckades med detsamma igår men annars har jag inte spelat jättemycket. Mycket tid går åt skolan och att vara social Fast nu har jag suttit i många timmar och programmerat som också är kul

Permalänk
Medlem

Le temps detruit tout. Välkommen i fördärvet.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio
Ja det är väl helt individuellt hur man blir när man blir äldre (ska säga att jag inte är särskilt gammal, 24) men själv har jag fastnat i allt det gamla och önskar att det fanns fler saker som man kunde njuta av från den tiden, för mycket av det nya håller helt enkelt inte måttet.

Kan hålla med, "förr" träffades man och festade, tittade på film, eller andra aktiviteter. Idag känns det mer som att detta har tunnats ut (nog för att man är social men på ett annat sätt) jag menar jag hade en brevkompis som tonåring jag menar hur många skriver ens ett mail till någon idag för att ta ett exempel?

Jag håller med om att det nya inte håller måttet just för att det jag tror rufio menar är att saker och ting har blivit mer "flyktigt": tex. i mellanstadiet pratade man om och jämförde julklappar, i 9:an så hade man en outtalad verbal ordväxling om hur "dåliga" julklappar man fått, där saker och ting förskjuts från en tid där alla i gänget lirade med bollen som en person hade köpt till en tid där den nya generationens gäng sitter med varsin bärbar med mobilt bredband och chattar med varandra och utbyter youtube-klipp med varandra.:P

Jag åkte runt massor i Sverige och höll kontakten såväl som att odla nya dito på festivaler och dylika, medan nu är det "trögare" med detta just för att folk generellt inte har tid, eller tycker att "det räcker med msn" etc.

Allt har sina för och nackdelar, men visst kan man sakna den här gäng-känslan när alla samlades runt "den enda bollen i kvarteret".:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Jag vill inte kalla min ungdom bortkastad, bara resten av livet därefter.

Att man gillar saker från man var ung är inte konstigt så har det alltid varit, bara se på hur ens föräldrar och deras föräldrar var.

Jag själv tycker också de flesta filmer gjorda i nutid är rena skiten, detsamma gäller spel. Men då jag ser en gammal film så blir jag alltid besviken.
Med filmer så tror jag det har blivit för mycket, förr i tiden såg man en film om igen. Idag är det knappt jag kan se en film utan att snabbspola bort de tråkiga sekvenserna, och jag kommer absolut inte se om filmenn.
Det finns ett talesätt som lyder: -Ju mer man har ju kräsnare blir man. Vilket innebär att man aldrig kan bli nöjd.

Annars älskar jag 80tals prylar, efter det tycker jag det mer har blivit slit och släng. T.ex. datorer så är för mig en PC ointressant i kult värde (såvida inte något speciellt, dubblavoodoo 2 etc). Stereo så försvann känslan med cd, kassatter som man byte låtar var en helt annan känsla.
Då man på dubbeldäckaren skulle trixa och ha sig för att få låtar i rätt ordning etc.

Idag med internet, ja man umgås inte med folk. Detsamma med filmer, om man köper en film vem bryr sig? Förr i tiden då man lånbytte filmer var det annat, och personer kunde låna samma film flera gånger för att se om den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Proffsmoddare

Jag har aldrig kännt så alls faktiskt, Jag är 37 år nu och har familj och barn men jag håller flaggan i topp. Jag älskar fortfarande att lira MW2 till 0400 på morgonen och jag tar fortfarande en bira med polarna på helgerna. När det kommer till musiken så kan jag fortfarande lyssna på plattorna som inhandlades när jag var 15 bast som tex Iron Mainden, Accept osv. Det gäller helt enkelt att balancera mängden "Vuxen" med mängden "Galen" på rätt sätt. Gör man det kan man njuta av livet ända tills den dagen då man grävs ner.

Jag tror att det du känner är besvikelse över att du glidit in i den grå "Svensson" massan utan att du märkte det. Det är väldigt lätt hänt. Jag har kategoriskt vägrat att göra detta och när polarna har blivit grå har jag helt enkelt gått vidare och skaffat nya polare. Livet ska levas fullt ut oberoende av ålder och vad "dom" kan tänkas tycka om en.

Att fastna i det gamla "det var bättre förr" tänkandet är farligt speciellt med tanke på att det var inte alls bättre förr. Det som gör att de flesta tycker att det var bättre förr är för att förr var dom unga och det är ungdom som anses vara bättre. Dock är ungdom bara bättre om man faller för "Svensson" tänkandet att efter man nått en viss ålder måste man gilla vissa saker och bete sig på ett visst sätt. Behåller man sin ungdom i sinnet så slipper man tänka så och nu blir lika bra som då.

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Permalänk

Det jag saknar är polarna och "gänget" man brukade hänga med. Jag har knappt någon kontakt alls med någon av de äldre polarna idag, dom som man verkligen kände, litade på och kunde hitta på vad fan som helst med. Jag har sökt upp en del så här i efterhand, men det är typ likadant för dom, plus att dom har spridits ut över hela landet, så det blir liksom svårt att umgås igen.
De flesta man hänger med idag är helt annorlunda och inte lika roliga. Antingen är det sådana som är ute och super på lokala krogen varenda lediga kväll, eller så har dom fått ungar och har typ inte tid för annat än att jobba och byta blöjor. Inget som intresserar mig direkt. Och iom att man bara jobbar natt så träffar man inte så mycket nytt folk heller.

Jag har i vilket fall seriöst börjat tänka mer och mer på att plugga upp lite betyg och söka till högskola med någon intressant inriktning. På så sätt kan man förhoppningsvis lära känna lite nytt folk och bli lite mer social igen

Vad gäller intressen och hobbys och sådant så lägger jag fortförande stenhårt all min fria tid och inkomst på detta, precis som när jag var yngre. Jag har ganska mycket fritid utöver jobbet, så jag har tid att vara lika barnslig som jag alltid varit

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Går runt och har så jävla tråkigt hela tiden. Sätter mig att lira ett spel men nja, det är skoj en stund sen tröttnar man. Samma när man köper nya grejer. Kul en stund sen är den precis lika rolig som grejen man hade innan.

Ne, önskar jag var 15 igen.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Wolverine vet vad han snackar om!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

Det enda du kan ändra på är framtiden. Att sitta och deppa över dåtiden kommer knappast att göra din framtid roligare.

Ett konkret förslag:
Bjud in alla gamla vänner på fjortisfest. Alla ska ha tidstypiska kläder (och frisyrer) och endast dricka häxblandning, smuggelsprit eller folköl. Man får inte köpa ut alkohol själv utan man måste be någon vuxen utanför Systemet att köpa ut åt en - alternativt sno från föräldrarna. Foton från alkoholanskaffning måste uppvisas. Naturligtvis ska alla åka moped, cykel eller via lokaltrafik till festen. Ställ även ut lite ömtåliga prydnadsföremål i hemmet och upplys gästerna om att "morsan kommer att döda mig om vasen går sönder".

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
Det enda du kan ändra på är framtiden. Att sitta och deppa över dåtiden kommer knappast att göra din framtid roligare.

Ett konkret förslag:
Bjud in alla gamla vänner på fjortisfest. Alla ska ha tidstypiska kläder (och frisyrer) och endast dricka häxblandning, smuggelsprit eller folköl. Man får inte köpa ut alkohol själv utan man måste be någon vuxen utanför Systemet att köpa ut åt en - alternativt sno från föräldrarna. Foton från alkoholanskaffning måste uppvisas. Naturligtvis ska alla åka moped, cykel eller via lokaltrafik till festen. Ställ även ut lite ömtåliga prydnadsföremål i hemmet och upplys gästerna om att "morsan kommer att döda mig om vasen går sönder".

HAHA tack! Den idén snor jag!
Älskade verkligen biten med att fotobevis för alkoholiskaffningen krävs! Kan bli hur bra som helst!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Vuxen med tillhörande ansvar sabbar en del.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rufio
Tjena!

Tänkte bara höra om det är fler än jag som ibland känner en viss tomhet efter att barndomen glidit ifrån en med alla roliga meningslösa saker. Samma sak med tonåren, även om det var en plåga i mellanåt så var det ju fan rätt skönt att må lite kass ibland för att sen skina som en sol över något annat, kändes som saker hade så himla mycket mer betydelse. Nu är det ju bara jobb och sen hem, laga mat, betala räkningar. Inget lira landhockey med kompisarna från kvarteret, inget vardagshäng med polarna och bara titta på tv osv.

Själv kan jag knappt spela igenom ett spel på xbox 360:n även om jag bestämt att nu jävlar ska det bli av, enda som duger är Super Mario World på SNES och liknande. Liknande med NEW Super Mario Bros, den där förmågan att frenetiskt nöta ett lir har helt förvunnit, även om jag i tanken vill. Man spelar 30 minuter sen tröttnar man. Och musik som betydde så mycket när man var nere under tonåren är ju generellt ren skit om man lyssnar nu, eller i varje fall inte så man kan ta det på allvar.

Och actionrullar som producerades under 80- och 90-talet höll ju så mycket bättre klass, tacka vet jag Cliffhanger eller The Last Boyscout varvat med Die Hard och Terminator 2.

Svårt att finna riktig glädje i saker som man inte en gång upplevt när man var liten/yngre och kan återuppleva. Live Free or Die Hard var ju helt ok och belönande gamla fans, men så tänker man att det var bättre förr. Terminator 3 och 4 är ju ren dynga, Mel Gibson har flippat ur (Lethal Weapon var ju grymma, är än) och så vidare, ni har säkert en hel massa exempel. Har till och med ca 200 DVD-filmer som jag köpt som är inplastade fortfarande, har i princip sett alla innan jag köpte dom, dom agerar mer som ett minne än att jag tittar på dom.

Brukar surfa in här och få tillbaka lite glömda minnen:

http://www.retrojunk.com/

Rörig post men ni kan ju ta upp om ni känner likadant över ngt liknande, kan vara allt från hur spel/filmer är, hur ens vardag förändrats, kompisar försvunnit osv.

Känner igen en del av det där. Tror många stävar efter ett ideal. Alla ska vara på ett visst sätt.
Det är svårt men jag tror man måste släppa det.
Själv ska jag ta MC-kort till våren och köpa motorcykel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [WP@]Wolverine
Jag har aldrig kännt så alls faktiskt, Jag är 37 år nu och har familj och barn men jag håller flaggan i topp. Jag älskar fortfarande att lira MW2 till 0400 på morgonen och jag tar fortfarande en bira med polarna på helgerna. När det kommer till musiken så kan jag fortfarande lyssna på plattorna som inhandlades när jag var 15 bast som tex Iron Mainden, Accept osv. Det gäller helt enkelt att balancera mängden "Vuxen" med mängden "Galen" på rätt sätt. Gör man det kan man njuta av livet ända tills den dagen då man grävs ner.

Jag tror att det du känner är besvikelse över att du glidit in i den grå "Svensson" massan utan att du märkte det. Det är väldigt lätt hänt. Jag har kategoriskt vägrat att göra detta och när polarna har blivit grå har jag helt enkelt gått vidare och skaffat nya polare. Livet ska levas fullt ut oberoende av ålder och vad "dom" kan tänkas tycka om en.

Att fastna i det gamla "det var bättre förr" tänkandet är farligt speciellt med tanke på att det var inte alls bättre förr. Det som gör att de flesta tycker att det var bättre förr är för att förr var dom unga och det är ungdom som anses vara bättre. Dock är ungdom bara bättre om man faller för "Svensson" tänkandet att efter man nått en viss ålder måste man gilla vissa saker och bete sig på ett visst sätt. Behåller man sin ungdom i sinnet så slipper man tänka så och nu blir lika bra som då.

Det låter som du lever ett sunt liv. Men ibland är det svårt för oss dödliga(vi som inte har familj), vi har för mycket fritid, det blir nog för mycket tänkande. Har man familj så går tiden åt till så mycket annat så man hinner inte grubbla. Eller har jag fel?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk

Just initiativlösheten hos många är något jag själv stör mig på. Vad man än föreslår så slutar det att man gör samma tråkiga saker.

Konservatism förstör allt roligt i livet.

Själv försöker jag lösa problemet genom att göra så mycket som möjligt själv. Visst, det blir bitvis lite deprimerande när man inte kan diskutera någonting man verkligen brinner för med vännerna eftersom de helt enkelt saknar kompetensen och intresset, men det är bättre än att fastna i samma mönster som förut. Kul utan vänner är bättre än tråkigt med vänner.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!