Funderingar kringa raid och hdd på/av.

Permalänk
Medlem

Funderingar kringa raid och hdd på/av.

hej blir till att införskaffa sig en ny dator efter nyår :). Ska då gör om den jag sitter på nu till fil server. Men har lite frågor kring raid då jag aldrig prövat på det förut och är nyfiken på att testa på det.

Hade tänkt mig att ha en intel g2 80g som systemdisk. Sen en raid setup på vanliga hdd till det som inte kommer få plats på ssd som spel/famlijebilderna och lite annat viktigt som man inte vill bli av med.

men nu till frågorna:
1, undrar vilken raid som levererar bäst prestanda. hade först tänkt mig raid 10, på sex st 500g Samsung f3 men läste på lite och tänkte på att man kantje ska köra raid 0 med fem st hdd och ha den sjätte hdd som backupp som man gör 2 gånger i månaden.
Eller finns det något annat alternativ jag har glömt att tänka på ?

2, hade tänkt använd mig av sata2 och undrar om man kan dra ut/sätta in hdd madens systemet är i drift. Eller måste man starta om daton för att kunna koppla in en hdd ? Läste lite om hot Swap men fattade inte riktigt 100. Men som jag förstod det så måste moderkortet stödja det. Det borde väl dagens moderkort till socket 1366 ha ?

ursäkta stavfelen.

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

RAID 10 på sex diskar om jag inte misstar mig är 3 par speglar som slås ihop, läshastigheten blir högre och skrivhastigheten lägre än en ensammen disk. Om du ska ha en systemdisk, CD/DVD och sex andra diskar så kanske det vore bättre med ett PCI-E RAID-kort med sex portar som stödjer Hotswap, vad man nu ska ha Hotswap till i en hemmaserver, skulle moderkortet rasa så kan du flytta över hela raid-uppsättningen inkl RAID-kortet till en annan dator och den ska då fungera, har du skapat RAIDen med moderkortets RAID så kan det hända att det inte funkar på ett annat moderkort.

Edit:
RAID 5 är nog den mest effektiva när det gäller utrymme, t ex 6 diskar på 500GB blir 2500GB, 500GB går till säkerhet, en disk kan rasa utan förlust. Nackdel är att skrivhastigheten är mycket beroende på hårdvaran, billigt kort=mjukvaruraid går tungt... läshastigheten ska vara helt ok.

RAID 10 på sex 500GB diskar ger 1500GB, 1500GB i säkerhet, rasar en disk är allt data kvar, rasar "rätt" diskar kan 3 st gå sönder utan dataförlust. Bra hastigheter.

Köra RAID 0 på fem diskar och backup på en disk är ju ett bra alternativ men med RAID 5 så blir det nästan lika, säkerhet på allt.

Highpoint har något 8 kanals PCIe 4x RAID5 kort för 1700:-, annars så kostar de flesta andra 8 kanalare 4-6000:-

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"