Efter klockning - Spel går dubbelt så fort och sedan krashar?!

Permalänk
Medlem

Efter klockning - Spel går dubbelt så fort och sedan krashar?!

Hej. Överklockade lite smått förut med ett program som heter MSI DualCoreCenter (jag har MSI Platinum P45) och fick upp min Q9400 till runt 2600mhz(så väldigt liten överklockning)...

Men sedan när jag skulle spela L4D2 demot så gick allting dubbelt så fort (movement speed, ladda om, allting!) och sedan efter några minuter så krashade spelet.

Vad är det då som är fel? Funkade normalt efter stänger av klockningsprogrammet men då går den ner till 1800mhz. :/

Permalänk
Medlem

Re: Efter klockning - Spel går dubbelt så fort och sedan krashar?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Protone
Hej. Överklockade lite smått förut med ett program som heter MSI DualCoreCenter (jag har MSI Platinum P45) och fick upp min Q9400 till runt 2600mhz(så väldigt liten överklockning)...

Men sedan när jag skulle spela L4D2 demot så gick allting dubbelt så fort (movement speed, ladda om, allting!) och sedan efter några minuter så krashade spelet.

Vad är det då som är fel? Funkade normalt efter stänger av klockningsprogrammet men då går den ner till 1800mhz. :/

tycker att det är en ganske rejäl klockning :S 800Mhz
om du inte gjorde någon typo...

fattar inte varför allt skulle gå dubbelt så snabbt... verkar ju ganska ologiskt.
sitter du med originalkylning?

dessutom så går väl Q9400 på 2.66Ghz från början?
så om du nu klockade den från 2.66 -> 2.60 så har du ju underklockat, inte överklockat. om nu processorn går i 1.8Ghz så är det för att du använder en funktion som heter "Intel Speedstep". den går att inaktivera i Bios. så om du nu klockade från 1.8ghz till 2.60 så kan jag förstå att det kraschar...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Jo men nåt är konstigt med min processor för den är alltid runt 1800mhz nu men brukade vara runt 2400mhz för ett tag sen. Tänkte att jag kanske kunde klocka tillbaks den lite men över 2600 så haka det sig bara. Sen när jag körde spelet gick det ostabilt som fan och dubbelt så snabbt :/

När jag testade med Prime 95 och Orthos så fick jag inga fel...

Edit: även när jag spelar krävande spel är den på 1800mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Protone
Jo men nåt är konstigt med min processor för den är alltid runt 1800mhz nu men brukade vara runt 2400mhz för ett tag sen. Tänkte att jag kanske kunde klocka tillbaks den lite men över 2600 så haka det sig bara. Sen när jag körde spelet gick det ostabilt som fan och dubbelt så snabbt :/

När jag testade med Prime 95 och Orthos så fick jag inga fel...

Edit: även när jag spelar krävande spel är den på 1800mhz

reseta bios och sedan stäng av Speedstep?
skulle kanske kunna vara en lösning...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Resetta bios

Permalänk
Medlem

Hur stänger jag av Speedstep då? Det verkar vara avstängt för jag kan ändra på saker i bios som det står inte går att ändra OM speedstep är aktiverat.

Sökte på google och de sa att man skulle sätta power management på high performance eller nåt? :\

Har den redan på high performance och den är fortfarande på 1800 så..

Permalänk
Medlem

Din PCI-E blir nog inte låst av det programmet, fixa det via BIOS.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Det man vill veta lite vad är det som går saktare, är det FSB som är för låg eller är det multipiler som är för låg.

Gör en reset av bios till att börja med, gällper inte det kan det vara nedan beskrivna fel, men då borde det ju inte ha fungerar förut heller.

Anledning till att det kan bli som det blir är tex om moderkortet inte har rätt stöd i bios för just din CPU, CPU Micro Code kallat, kan vara en andledning.
Kolla det, senaste bios är v 1.6, uppdatera om du har äldre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Felet: Klockningsprogram..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Felet: Klockningsprogram..

Precis

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Felet: Klockningsprogram..

Hoppsan såg detta nu också att TS använder MSI DualCoreCenter
avinstallera det så funkar nog saker och ting igen.
klockar gör man bäst enklast och stabilast i bios., sådana program gör mer skada än nytta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Felet: Klockningsprogram..

+1
det också

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Att saker går snabbare i spelet låter ju ganska underligt, fanns dock samma problem med en dåliga konsolportar för i tiden som använde processorns klockhastighet för att hålla koll på tiden, vilket inte fungerade så bra när SpeedStep "bråkade". Kanske är L4D2 beroende av någon klockhastighet på ett liknande sätt? Verkar dock väldigt osannolikt med tanke på att Valve brukar vara bra programmerare...

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Klockat i bios nu, funkar fint. Programmet sög rent ut sagt! Tack för hjälpen allihopa.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Och vad har vi lärt oss av denna tråd?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Och vad har vi lärt oss av denna tråd?

hahaha

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Och vad har vi lärt oss av denna tråd?

klockningsprogram is a big no no ;D

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Och vad har vi lärt oss av denna tråd?

Sammanfattning:

Du skola icke försöka dig till att överklocka en processor med utomstående program från BIOS.
Du skola läsa SweClockers överklockningsguide för att söka kunskap och för
att förstå grynderna till en lyckad överklockning.