Permalänk
Medlem

blu-ray läsare till htpc?

Hej!

Håller på att bygga ihop min htpc. Saknar dock en blu-ray läsare till den. Har kollat runt efter rekommendationer, men det finns inte så mycket att gå på. En modell som verkar vanlig är LG:s GGC-H20L. Detta är en 6x läsare, och jag lutar åt att köpa en 8x läsare istället och har hittat två modeller som verkar intressanta: LG CH08LS10, samt Lite-On iHES208. Viktigt är att läsaren är tyst. Vad har ni för tips?

Permalänk

Det är även en samsung på väg, billigare men verkar inte komma förrän i november:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=501095

Vill du ha spelaren tyst så antar jag att den ska användas för att spela upp film "on the fly" och då kan du ju alltid dra ner hastigheten på läsaren mha div. program för att få den tystare.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Jag har tid att vänta, så jag ska hålla utkik efter den modellen. Blir säkert ännu lite billigare när butikerna väl fått in den. Tack för tipset.

Jag vill ha en tyst läsare just för att kunna spela upp hyrfilm on-the-fly, men jag vill ju även ha en snabb läsare för att smidigt kunna rippa mina köpta bd-filmer och lagra dem på hdd:n.

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett sätt att få en optisk enhet tyst, att dra ner hastigheten till 1X. Man behöver bara högre hastighet om man spolar mycket, och tycker att det går långsamt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Det finns bara ett sätt att få en optisk enhet tyst, att dra ner hastigheten till 1X. Man behöver bara högre hastighet om man spolar mycket, och tycker att det går långsamt.

Och hur gör man det? I windows och i ubuntu?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Jag tjackade snik-LiteOn:en, som inte bränner CD/DVD. Funkar kanon, kör den i ett Fractal Design Define R2 chassi, och den är väldigt tyst.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Och hur gör man det? I windows och i ubuntu?

Tredjepartsprogram behövs. Egentligen så är det uppspelningsverktygets ansvar att ha rätt hastighet för rätt typ av operation. Jag har för mig att någon/några versioner av PowerDVD spelar upp i 1X men snabbar på till den maximala hastigheten när man spolar. Det är ju precis så man vill ha det. Annars så måste man, som sagt, använda ett program som tvingar ner hastigheten.

Nero Drivespeed är freeware och gör detta, jag tror att det bara finns till Windows. Till Linux är jag inte lika säker, detta borde väl fungera:

setcd -x 1 /dev/scd0

Nackdelen med att tvinga ner hastigheten är att den alltid är där oavsett om man spelar eller spolar skivan.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om en ny modell som har letat sig in på marknaden. Pioneer har släppt en 8x bd-spelare. Pioneer BDC-S03XL

Permalänk

Fick hem LG CH08LS10 i fredags, orkade inte vänta längre. Den väsnas ganska mycket - speciellt när den söker på skivan, men det spelar ingen roll för mig.

Edit: den var vist knäpptyst när man läser DVD och Blu-Ray - trevligt

Däremot har jag inte fått upp läshastigheten för BR över 4,5x - det kanske finns någon begränsning hos skivan istället.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Jag tjackade snik-LiteOn:en, som inte bränner CD/DVD. Funkar kanon, kör den i ett Fractal Design Define R2 chassi, och den är väldigt tyst.

Jag köpte den snikigaste LiteOn, iHOS104, jag vet inte om det är samma som du har men den är verkligen tyst. Jag hör inte driven alls när jag tittar på film, och den fungerar klockrent med PowerDVD till vilken en full-licens ingick.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||