Ps 3 Dålig hastighet med kabel

Permalänk
Medlem

Ps 3 Dålig hastighet med kabel

Hejsan alla

Så jag köpte mig en Ps3 Slim för att ha i vardagsrummet och streama material och för blu ray filmer

Jag har gigabit lan hemma, routern jag använder heter Dlink Dir-655, och switchen som är kopplad till den heter DGS-1008d (också Dlink.) alla kablar är testade och visar att det är "gigabit" anslutning. ("valen" är ju 10/100/1000) samt att ingen är längre än 15 meter, kör med Cat 5e

Datorn (2.0 gig X2 4 gig ram, win 7 x64) i vardagsrummet är den som streamar mediat till ps3an via Ps3 Media Server.

nu till problemet

Trådat:

Att kopiera en fil från dator - Ps3 tar väldigt lång tid kanske ligger på 1 - 6 MB/s.

Mellan server - dator så har jag runt 50 MB/s, jag har testat med både enkel och avancerad anslutning på ps3an men inget speciellt händer.

Nat2 står det på ps3ans konfirmations besked när man har gjort klart anslutnings inställningarna.

på samma sida får jag jättelåga resultat, okej man kanske inte ska räkna dom resultaten så allvarligt

Trådlöst:

fungerar okej förutom hastigheterna som är lite segare än kabeln vilket är förståeligt.

Internet fungerar på ps3an, har testat ett tptest men om man kan lita på det resultatet vet jag inte heller (det var väldigt bra..)

och det är inte datorn i vardagsrummet som segar ner hastigheten då jag testade med min i7 i datorrummet.

Routern och Switchen har jag startat om.

nån som har flera tips?

Permalänk
Medlem

Vad använder du för att streama?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zkin

Datorn (2.0 gig X2 4 gig ram, win 7 x64) i vardagsrummet är den som streamar mediat till ps3an via Ps3 Media Server.

Kan ju iofs vara det programmet det sitter i.

Testar att använda Tversity nu

har testat via windows media player´s media utdelning också

Permalänk
Medlem

Jag har använt en sämre dator...mycket sämre för att streama och allting flöt framåt ändå xD. Har du kollat så att din router inte ställer till med problem? Dessutom är tversity rätt instabil från egna erfarenheter, kolla så att allting fungerar korrekt där med. Har inte hunnit testa windows media player.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

att streama är inga problem, problemet är när jag väljer att kopiera till ps3an, det är då det går otroligt segt

Tversity flöt på okej när jag streamade men var nog segare än vad Ps3 Media server är

vill förtydliga att det handlar om semesterfilmer

Permalänk
Medlem

Antar (hoppas) att jag har fel men hårddisken i ps3 kanske inte klarar högre skrivhastighet?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

får klura vidare på det där, jag har aldrig haft några 5400 rpms diskar så jag vet inte hur dom är med hastigheter och så.

Permalänk
Medlem

5400rpm hårddiskar är verkligen slöa, vet det eftersom jag brukar säkerhets kopiera grejjer över till min externa hårddisk och den är just en 5400rpm`s hårddisk, troligtvis är det där problemet ligger!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Hedersmedlem

Gbit ger teoretiskt 125 MB/s.. dra bort lite overhead så 110 MB/s.

Sen klarar den 5400 rpm disk knappt hälften av det... så den får kämpa på väldigt svårt att hinna med där.

Du bör dock få 25-40 MB/s.. beror på disken i ps3an om den har tillräckligt med cacheminne osv..

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

okej, det skulle ju förklara en del, bara att byta hårddisk till en 7200 med lite större cache då

Permalänk
Medlem

Hah, helt plötsligt så börjar den ta emot i mer än 1 Mb/s och jag har inte ens rört några inställningar.. har inte bytt hårddisk heller.

roligt med tekniska prylar