Hur kan man kolla om processorn är död?

Permalänk
Medlem

Hur kan man kolla om processorn är död?

Hejsan!

Nu är det såhär att jag försökt få igång ett sytem av äldre delar jag haft liggandes och det består bla av e5200 och gigabyte GA-73PVM-S2H-moderkort och jag får inte igång systemet alls. Jag har kunnat felsöka på nätagget, dvd:n, grafikkortet och ljudkortet och vet att alla dessa fungerar. Jag tror att moderkortet fungerar eftersom mina nya fläktar som går mot sys fan på moderkortet fungerar utan problem dessutom fungerar cpu-fläkten som också går mot moderkortet. Vad jag inte kan kolla är minnerna eller moderkortet eller processorn eftersom jag inte har ett likvärdigt system som mitt primära. Visst jag kan ju lämna in burken för felsökning men att hosta upp 500 kr för att någon nisse ska säga att tyvärr processorn måste bytas ut känns sådär lönt. Alltså, finns det något jag kan göra för att dubbelkolla om processorn är död eller inte? Typ kolla spänning eller något?

Andra alternativet som skulle kunna vara fel på är att jag kopplat fel på f panel, men skulle det verkligen påverka att datorn inte startar? Står att man ska vara noga med att ha rätt på plus och minus på kopplingarna där, men på mina finns inget sådant så hur ska jag då kunna veta vad som är plus och minus? Om det hjälper skulle jag iofs kunna slänga upp ett foto på hur jag kopplat f panel om ni kan kolla det på det viset.

I alla fall, alla tips mottages tacksamt.

Permalänk

du skulle ju kunna kolla moderkorts tillverkarens hemsida efter instruktionsbok för o kolla dina kopplingar? provat att göra en reset på biosen? hur man kollar minne eller processor utan en felkods panel (lampor på medföljande extra USB enehet från moderkortstillv.) vet ja dock ej

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 7700K MB: MSI Z270 Pro Carbon GFX: MSI 1080 Gaming X RAM: 16Gb HyperX Savage DDR4 @ 3000Mhz SSD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex 3 120GB HDD: Barracuda 1TB PSU: OCZ ZX-1000 Watt COOLING: Noctua NH-U14S OS: Windows 10 CASE: Fractal Define R4

Permalänk
Medlem

kollat kondensatorerna på moderkortet?

Permalänk

Låna en processor av en kompis. eller köp den billigaste processorn, typ en celeron 430 eller liknande (gärna begagnat) testa den nya processorn i din burk. funkar den så är det troligen din nuvarande som dött.
Alternativt är att testa din processor i en polares dator.

Men innan du gör något drastiskt kolla alla anslutningar till moderkortet så alla kablar sitter som de ska.

men först testa utan f panel...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
Låna en processor av en kompis. eller köp den billigaste processorn, typ en celeron 430 eller liknande (gärna begagnat) testa den nya processorn i din burk. funkar den så är det troligen din nuvarande som dött.
Alternativt är att testa din processor i en polares dator.

Men innan du gör något drastiskt kolla alla anslutningar till moderkortet så alla kablar sitter som de ska.

men först testa utan f panel...

Kan man testa utan f panel alltså? Hur går det igång då? För mig vetligt är det väl f panel som kopplas till chattis on/off-knapp? Eller har jag missat något?