AMD Radeon HD 5870

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Ja inte konstigt att höra något sånt här från dej,du är ju lika enögd som kärringens synål.

Kortet är bra ,inget snack om saken,men det är inte så fantastiskt som du(o en del andra här) vill få det till.C:a 40 procent bättre än förra generationens topp singelkort i medel o något långsammare än den bästa dubbel gpu lösningen är iallafal vad jag förväntar mej från en ny generation kort.

Om man ser på spec på 5870 så är det väl dubbla upp mot 4890 men det presterar inte som dubbla 4890:or.Spec i all ära men det gäller väl att få ut prestandan oxå(2900xt anyone?)

Det Amd har lyckats bra med är att få ned strömförbrukningen i idle som var ett groteskt skämt på förra generationen.

Och nej,det här är inte något nytt 8800.Den serien behöll prestanda kronan i 1.5 år(medräknat 9800 som i stort sett var ett 8800) vilket 5800 serien aldrig kommer göra.Har faktiskt svårt att se någon av tillverkarna skulle klara av att få till en "8800" serie igen.Konkurensen är mycket tuffare nu.

När 4800 serien kom så blev folk slagna med häpnad inte bara av prestanda mässiga skäl utan först o främt av PRISET!. 4870 var väl c:a 20 procent bättre än Nvidias färra gen:s toppkort o kostade runt 2k vid release.

Jag o många med mej hade sett att Amd fortsatte på inslagen väg med ett nytt billigt toppkort. 3800 är ganska långt ifrån 2000!.

Eyefinity,visst en kul grej precis som Nvidias 3d ögon,men inte något mer.

Så för mej var Amd:s 4800 släpp en mycket större händelse o definitivt mer viktigt än 5800 släppet.

Det krossar alla nuvarande generationens kort, i många tester även den snabbaste dubbelkortslösningen (förutom MARS då) som finns på marknaden, på dåliga drivare i tidigt stadium, med knappt ökad strömförbrukning och dessutom radikalt SÄNKT idle-förbrukning och det tycker du inte är märkvärdigt?

Beräkningskapaciteten är ungefär dubblad, och dessutom kan du aldrig räkna med dubbla FPS pga att spec är dubbla upp mot föregångaren då du har andra komponenter i datorn som ej bytts ut. Dessutom är inte spec alls dubblade, du har inte dubbel klockfrekvens eller så.

Huruvida 8800-serien höll prestandakronan i 1,5 år beror väl lite på hur man ser på saken. Först och främst FLOPPADE allt ATI gjorde för den stunden. Katastrofala grejor kom dom med, så inte underligt nVidia fick ett övertag. Känns lite dumt att påstå att 5870 inte kan jämföras med 8800 bara beroende på hur konkurrenten lyckas eller inte lyckas. 8800 var dessutom en serie vars toppmodell (den som höll prestandakronan) kostade svinaktiga summor pengar och drog ström bortom något annat. Det starka kortet i serien var väl GTS, eller det var ju två modeller som senare blev tre efter ett tag. Prestanda per krona som räknades där, och ska man se det så var inte 3870 som kom ett tag efter särskilt långt bakom, förutom att det låg på en lägre nivå. 8800-serien blev som starkast när GTS 512mb kom och då var inte 4870 ute särskilt långt efter med att krossa.

Dessutom kostade 4870 verkligen inte 2000 vid lansering. Låg snarere på 2700-2800 och snuddade mot 3000, vilket inte är så långt bakom 3700 som dessutom är 3700kr i en tid där allt blivit dyrare i elektronikväg.

Den stora lanseringen nu kommer bli 5850 är jag dock helt övertygad om. 5870 är vad 8800GTX vad, prestandakungen (fast nu till ett BETYDLIGT bättre pris), medan 5850 kommer vara vad 8800GTS blev, dvs det kort alla med mer hjärna än plånbok köpte.

Permalänk
Medlem

Jag får uppfattningen att väldigt här många dissar 5870's prestanda bara för att deras förväntningar är alldeles för höga. Varför tror alla att ett generationsskifte innebär prestandaökningar á G80?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Kan någon berätta, eller helst av allt visa, hur stor prestandaökning en gamer fick från att gå från pre g80 till G80?

En fråga från en som inte var insatt i diskussionen om grafikkort innan 4870 perioden.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Jag får uppfattningen att väldigt här många dissar 5870's prestanda bara för att deras förväntningar är alldeles för höga. Varför tror alla att ett generationsskifte innebär prestandaökningar á G80?

precis!
mina förväntnigar är iaf uppfyllda trodde på en ökning på max 60% mot 4870, nu blev det intre riktigt så högt men med lite bättre drivrutiner så är nog saken biff och kortet lär komma till sin rätt när det kommer lite spel med dx11

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Jag får uppfattningen att väldigt här många dissar 5870's prestanda bara för att deras förväntningar är alldeles för höga. Varför tror alla att ett generationsskifte innebär prestandaökningar á G80?

Samma här.
Folk kommer säkert bli besvikna på prestandan hos GT300 också.
"zomfg GT300 är bara 50 gånger bättre än GTX295, jag trodde det skulle vara 120 gånger bättre."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Kolla på nyheten, 5870 i crossfire gav 2 mer i lägsta fps och 10 mer fps totalt, "bra" i crysis I guess där varande fps är ett måste men igentligen är det INTE bra.

Edit:

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200909/CrysisWarhea...

Kolla, det var bara 8 fps.. och ni säger att Crysis har bra multigpu stöd? 8 mer fps på ett kort? sweeeeet

Du fattar väl att det där är beta drivisar? och att bättre stöd för CF kommer vad gäller det där grafikkortet. Jesus...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ser ut som fel spel men men

Det där är crysis, dock är det en custom gjort bana för en tävling. Men bildens syfte är att visa vilken grafik man kan få i Crysis med rätt inställningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Skojar du eller? Du länkade till Cryengine 3 + att det där bara en techdemo för att visa hur en scen hur Bladerunner skulle kunna se ut. Och när du tar med en bild ta även med källan.

Haha, nej det där är verkligen inte Cryengine 3... Det är heller ingen techdemo. Det är en custom bana i crysis som vilken som helst, det finns hundratals custom banor till crysis folk gjort, bara att kolla på crymod.com .. Källa är inte relevant i detta då jag postade bilden för att ge exempel på vad för grafik man kan få i crysis. Och dessutom, varför skulle jag posta en bild från ett annat spel eller en bild som är fake?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Har du något problem av något slag så man kanske ska ta hänsyn till det?

Tror inte du använder den tonen till okända utanför tangentbordet. Det där med att suga saker får du ha för dig själv, jag är inte lagt åt det hållet. För det andra är det inte relaterat här då det diksuteras grafikkort. Du är så upprörd att du spårar ur över ett sketspel? Man kan inte veta allt, men använder man sin okunskap ihop med ditt betéende så kommer man inte långt, som nu i ditt läge.

Ska tillägga lite text eftersom du uppenbarligen inte förstår något som redan är konstaterat utav många. Spelet skalar värdelöst i dess högsta inställningar, oavsett hårdvara. T.ex i7 och GTX28x korten fanns inte när spelet kom och har en enorm skillnad i prestanda jämfört med föregående plattformar. Fortfarande är spelet slött, medans andra spelmotorer visar enorma skillnader. Slå upp definitionen på ordet skalning inom datorrelaterat språk.

Du snackar för mycket skit, vet du det? Prata om det som hör till distutionen istället för att snacka om uppförande, sexuella läggningar osv... Du har fortfarande inte fattat varför crysis är krävande, och varför bra kort som gtx280 fortfarande inte skalar bra i maxade inställningar. Det är inte spelets eller grafikmotorns fel utan grafikkortstillverkarnas. Om jag köper en ny 400 hästars motor till min bil, och sedan failar skiten för att grejerna inte håller, är det då motorns fel? Nej, förstås mitt för att jag inte bytt ut andra nödvändiga delar i bilen så att det håller för en så pass mycket kraftigare och större motor. Klaga inte på spel, grafikmotorer, spelutvecklare för att grafikkorten inte är snabba nog! Om jag ska göra ett spel väljer jag skälvklart en grafikmotor som ger grafik som folk säger wow åt, en stor del av försäljarsiffrorna kommer vara tack vare imponerande och markbrytande grafik.

Fortfarande är spelet slött, medans andra spelmotorer visar enorma skillnader. Slå upp definitionen på ordet skalning inom datorrelaterat språk.

Då ska du få länka till ett spel med samma förutsättningar och kvallitet som crysis så vill jag se dessa "enorma" skillnader du pratar om...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Du kallar Crysis för det mest realistiska spelet hittills?
Tillåt mig skratta AHAH AHAH AHAH A HAHAH AHAA HBAHABBHAHBAHABABAHBHABHAHAHAHAHHA HSAHAGAGAGAGA HGAGHAHGAHGA.

Då vill jag att du länkar till ett släppt spel som har mer realistisk grafik tack... Och inga bilspel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Om man bara kollar på hur "realistiskt" grafiken är så är nog 'The hunter' mest realistiskt.

Crysis skogsmiljöer och vatten är definitivt snyggare och mer realistisk än svenska The Hunter... Vill du ha bildbevis?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
När du sätter det på det sättet vill jag ersätta mitt crysis utalande med Arma 2.

Grymt underbart, grafiken är mer till det "verkliga" än massa hdr osv.

Crysis med Real Lifesis.
95vcqlNfmyQ

Krypa runt i skiten i Arma 2
GyOcDZ9mTlw

Definitionen av verklig är tydligen ganska bred. Arma 2 var ju hur fult som helst om du frågar mig. Spelar ingen roll om folk vill påstå att det är "verkligt" på något märkligt sätt för så _fult_ som det var så skulle jag inte ens få för mig att testa demot. Tacka vet jag Crysis. Det kallar jag läcker och realistisk grafik. Spelkänslan är dessutom riktigt bra, till skillnad från många andra av dagens konsollportade spel. Det är bara Stalker som enligt mig har något att sätta emot Crysis på total spelupplevelse, även om det inte är en riktigt rättvis jämförelse då det är olika typer av spel.
Sen har jag iofs inte testat alla av dagens spel, men jag jämför med de jag testat. Nya Wolfenstein, Call of Duty-serien osv har enligt mig en märklig "konsollkänsla" som jag skyr som pesten. Säkert jättebra spel på många sätt, men så länge känslan är så usel så blir det inget köp för min del.

För att inte starta nytt krig måste jag bara tillägga att detta är mina tankar och mitt tyckande. Det är på inget sätt ett försök att säga till er vad ni ska tycka.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stoffe (AMDGuru)
Definitionen av verklig är tydligen ganska bred. Arma 2 var ju hur fult som helst om du frågar mig. Spelar ingen roll om folk vill påstå att det är "verkligt" på något märkligt sätt för så _fult_ som det var så skulle jag inte ens få för mig att testa demot. Tacka vet jag Crysis. Det kallar jag läcker och realistisk grafik. Spelkänslan är dessutom riktigt bra, till skillnad från många andra av dagens konsollportade spel. Det är bara Stalker som enligt mig har något att sätta emot Crysis på total spelupplevelse, även om det inte är en riktigt rättvis jämförelse då det är olika typer av spel.
Sen har jag iofs inte testat alla av dagens spel, men jag jämför med de jag testat. Nya Wolfenstein, Call of Duty-serien osv har enligt mig en märklig "konsollkänsla" som jag skyr som pesten. Säkert jättebra spel på många sätt, men så länge känslan är så usel så blir det inget köp för min del.

För att inte starta nytt krig måste jag bara tillägga att detta är mina tankar och mitt tyckande. Det är på inget sätt ett försök att säga till er vad ni ska tycka.

ArmA 2 ser ok ut tycker jag. Men ja, Crysis och Clear Sky tycker jag nog har den mest realistiska grafiken hittills. Och vattnet i Half-Life 2.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Lägg ner med korkade bilparalleler, snälla.... så jävla trött på det.
Kämpar ditt grafikkort mot tyndlag och vindmotstånd? Bara så dumt sagt...

Ja hjälp, och vissa är pantade att de inte förstår sarkasm.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Då vill jag att du länkar till ett släppt spel som har mer realistisk grafik tack... Och inga bilspel!

Var nämnde han grafik?:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
snygast vet jag inte, men det mest verklighets trogna spelet hitils

Om jag inte har blivit blind så ser jag inte ordet "grafik" i hans inlägg.
Verkar som att i din lilla värld så är ett spel realistiskt och bra om det bara har bra grafik.

Sen så förstår jag inte varför du är så EXTREMT kär i Crysis.
Du är som nån fotbollshuligan som är typ redo att dö för sitt lag.
Get a life, det är bara ett patetiskt skitspel som du försvarar med näbbar och klor och som du har sex med varje dag.

Suck på människor som endast bryr sig om grafik.
Stoffe (AMDGuru): Har du kanske hört talas om gameplay?
Det finns annat här i världen än grafik.
Dessutom om du tycker att ArmA2 såg så fult ut så hade du ställt in grafikinställningarna åt helvete fel.

Permalänk
Avstängd

Ja, jag mistolkade ditt inlägg på grund av alla versaler du spammade, bara onödigt. Och förutom det är jag ganska trött, har jobbat hela dagen och är rätt trött i huvet... Nej, crysis är inte realistisk. Men både grafiken, ljudet och fysiken är det. Kanske är det för att jag jobbat som level designer och sånt som gör att jag är intresserad av just grafik och hårdvara. Sedan försöker jag bara rätta folk som skriver idiotiska saker eller påstår konstigheter.

Och du blackbird, om du blir trött på folk som brys sig om grafik, varför är du då i den här tråden som handlar om grafikkort? man behöver väl knappast ett 5870 för att spela spel om man inte bryr sig om grafiken, då räcker ett 8600gt eller ett 4670 väl, klara väl alla spel på medium oavsett om man har en fet skärm. Sen borde du jobba på din attityd. Jag också för den delen men men...

@stoffe, Arma2 är inte fult...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Och du blackbird, om du blir trött på folk som brys sig om grafik, varför är du då i den här tråden som handlar om grafikkort? man behöver väl knappast ett 5870 för att spela spel om man inte bryr sig om grafiken, då räcker ett 8600gt eller ett 4670 väl, klara väl alla spel på medium oavsett om man har en fet skärm.

Nej, jag blir trött på folk som ENDAST bryr sig om grafik.
Jag bryr mig också om grafik, men grafik ligger typ 3:a i min lista över saker som jag bryr mig om.
Gameplay är 1:a.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
@stoffe, Arma2 är inte fult...

Där är allafall en grej som vi är överens om.

Permalänk
Avstängd

Håller också med om att gameplay är viktigast när det gäller vad som är kul i ett spel. För ett spel är väl ändå till för att vara kul och underhållande. Dock ger ju grafiken en stämning och en atmosfär. Tänk dig bioshock eller stalker utan dess atmosfäriska miljöer och grafik. Hade de spelen renderats i quake 3 motorn hade det inte sålt på vägar lika bra/fått så mycket uppmärksamhet.

Gillar dock inte folk som klagar på spel för att dom är krävande av uppenbara anledningar. Crysis hade inte vart crysis utan dess grafik, och framför allt har crysis blivit ett slags måttstock för grafik i spel.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Det krossar alla nuvarande generationens kort, i många tester även den snabbaste dubbelkortslösningen (förutom MARS då) som finns på marknaden, på dåliga drivare i tidigt stadium, med knappt ökad strömförbrukning och dessutom radikalt SÄNKT idle-förbrukning och det tycker du inte är märkvärdigt?

Beräkningskapaciteten är ungefär dubblad, och dessutom kan du aldrig räkna med dubbla FPS pga att spec är dubbla upp mot föregångaren då du har andra komponenter i datorn som ej bytts ut. Dessutom är inte spec alls dubblade, du har inte dubbel klockfrekvens eller så.

Huruvida 8800-serien höll prestandakronan i 1,5 år beror väl lite på hur man ser på saken. Först och främst FLOPPADE allt ATI gjorde för den stunden. Katastrofala grejor kom dom med, så inte underligt nVidia fick ett övertag. Känns lite dumt att påstå att 5870 inte kan jämföras med 8800 bara beroende på hur konkurrenten lyckas eller inte lyckas. 8800 var dessutom en serie vars toppmodell (den som höll prestandakronan) kostade svinaktiga summor pengar och drog ström bortom något annat. Det starka kortet i serien var väl GTS, eller det var ju två modeller som senare blev tre efter ett tag. Prestanda per krona som räknades där, och ska man se det så var inte 3870 som kom ett tag efter särskilt långt bakom, förutom att det låg på en lägre nivå. 8800-serien blev som starkast när GTS 512mb kom och då var inte 4870 ute särskilt långt efter med att krossa.

Dessutom kostade 4870 verkligen inte 2000 vid lansering. Låg snarere på 2700-2800 och snuddade mot 3000, vilket inte är så långt bakom 3700 som dessutom är 3700kr i en tid där allt blivit dyrare i elektronikväg.

Den stora lanseringen nu kommer bli 5850 är jag dock helt övertygad om. 5870 är vad 8800GTX vad, prestandakungen (fast nu till ett BETYDLIGT bättre pris), medan 5850 kommer vara vad 8800GTS blev, dvs det kort alla med mer hjärna än plånbok köpte.

Det "krossar" lika mycket som 4800 serien krossade 3800 serien eller g280 krossade 9800,alltså vad som förväntas av en ny generation.Så inget nytt där.

Jag tog bara upp spec på grund av att 2good4u oxå,så som du,tog upp beräkningkapaciteten som något fantastiskt o jag säger bara,Faktisk prestanda>Siffror på pappret...

Köpte du ett 8800gtx vid release så hade du 1 1/2 år senare fortfarande det bästa kortet(undantag ultrat då).Så länge håller definitivt inte 5870..så nej det är inte ett nytt 8800...att sen inte Ati lyckades kontra på så lång tid bevisar väl bara hur bra nVidia lyckats med 8800 serien.

Brorsan köpte sitt Gigabyte 4870 512 för 2175kr bara några dagar efter släpp(o då ingick frakt) o en polare fick sitt 4870 för c:a 2300 plus frakt,så några 2800 var det inte tal om när dom köpte sina kort.

Det var ju det här som var banbrytande med 4800 serien! Topp prestanda till priset av vad ett "hyggligt" mellan klasskort från föregående serier hade kostat..Tyvärr så ser det ut att vända igen...

Så med allt det här i åtanke så är 4800 serien ett mycket viktigare o större släpp än 5800 serien.

Men du har rätt om 5850.Om priset bara kunde droppa 2-300 så skulle det bli ett väldigt attraktivt köp..just nu så är väl 4850 i cf eller gts250 sli ett väldigt svår slaget alternativ om vi tänker prestanda/krona..

Och framförallt var är korten??...8800gt någon?

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Ja inte konstigt att höra något sånt här från dej,du är ju lika enögd som kärringens synål.

Bevisa det falska påståendet som du alltid kommer med. Inte första gången. Läs inlägget igen som du citerade. Allt av det som står där är ren fakta. Om inte, citera textvis vad som är fel så ska jag styrka det. Jag skrev med egna ord ungefär vad guru3d kom fram till:

Saxxat från guru3d's summering:

Citat:

I'll try and keep this conclusion short, as really, there's nothing negative to report.

Performance -- Well it's grand really.

Citat:

Kortet är bra ,inget snack om saken,men det är inte så fantastiskt som du(o en del andra här) vill få det till.C:a 40 procent bättre än förra generationens topp singelkort i medel o något långsammare än den bästa dubbel gpu lösningen är iallafal vad jag förväntar mej från en ny generation kort.

Vad är det du vill uppnå med påståeden som dessa? Du försöker alltid få det till att låta som att man överdriver till 100%? Har du läst något annat test än SweClockers egna? Har du förstått att det är beta drivers som testerna är körda på? Det är utan tvekan det nya 8800GTX som jag skrev. Jag har mer underlag än mitt egna för det också:

Saxxat från Anandtech (tycker du AT är löjliga/överdrivna/fanboys eller vad du ni vill hitta på, så snälla ta den diskussionen med dom):

Citat:

Moving away from performance, we have feature differentiation. AMD has a clear advantage here with DirectX11, as the 5870 is going to be a very future-proof card. The 8800GTX is a good parallel here

Citat:

Om man ser på spec på 5870 så är det väl dubbla upp mot 4890 men det presterar inte som dubbla 4890:or.Spec i all ära men det gäller väl att få ut prestandan oxå(2900xt anyone?)

Återigen, även om koden till grafikprocessorer är löjligt parallelliserad så betyder inte det att allt skalar linjärt. Kortet har inte allt för många fall att visa den dubbla hastigheten från ett HD4890 heller, vilket det kan. Dels är det inte fullt utnyttjat, utan bara testat med beta drivers som har mycket kvar att utveckla, sedan dels för att det är processorbegränsat i vissa fall där det verkligen använder sin potential. Som sagt läs t.ex guru3d's test. Kortet kommer skina i kommande spel. Vänta och besanna.

Ang 2900XT hade inte imponerande prestanda på pappret för dom som är mer insatta. Det hade på tok för få texturenheter, och kantutjämning utfördes av shaderprocessorerna utan hjälp av ROP'sen.

Citat:

Och nej,det här är inte något nytt 8800.Den serien behöll prestanda kronan i 1.5 år(medräknat 9800 som i stort sett var ett 8800) vilket 5800 serien aldrig kommer göra.Har faktiskt svårt att se någon av tillverkarna skulle klara av att få till en "8800" serie igen.Konkurensen är mycket tuffare nu.

När 4800 serien kom så blev folk slagna med häpnad inte bara av prestanda mässiga skäl utan först o främt av PRISET!. 4870 var väl c:a 20 procent bättre än Nvidias färra gen:s toppkort o kostade runt 2k vid release.

Jag o många med mej hade sett att Amd fortsatte på inslagen väg med ett nytt billigt toppkort. 3800 är ganska långt ifrån 2000!.

Du skriver vad HD5800 serien kommer att klara. Faktum är att du har inte den blekaste aning. Du ger dig själv lite ditt svar här: 8800 serien utnyttjade ATI's felsteg och fick 8800 korten att framstå som ännu bättre, även om dom fortfarande var bra. Dock var dom fortfarande dyra, vilket nVidia gick runt med när korten var såpass populära. Deras grafikprocessorer är mycket större, ineffektivare och därmed dyrare för nVidia att göra för att matcha samma prestanda. 48xx serien var prisvärda, för att det var perfekt designat och hade dom marginalerna. Dom hade kunnat pressa priset på dom så hårt att nVidia var tvugna att sälja med förlust för att matcha dom. Är du tveksam till det, titta en gång till på kärnstorleken, yields samt vad det kostar. Som jag skrev så har nVidia haft det mycket svårare med ekonomin sedan HD48xx. Du klagar på ATI's pris med ett nytt värstingkort. 8800GTX kostade 6000SEK när det kom så lägg ner och kalla andra för enögda när du är det själv. 58xx serien håller ett pris som är normalt med tanke på vilka priser vi sett tidigare.

Citat:

Eyefinity,visst en kul grej precis som Nvidias 3d ögon,men inte något mer.

Det är rätt rejält mycket mer än ett par 3D brillor. Teknologin är inte bara utvecklad för spelare, utan industriellt och professionellt. Eyefinity är en nyhet utav många. Vi har DX11, DC11, SM5.0, 6'e generationens tesselator som nu kommer användas för första gången i en riktig API, genombrott prestanda/w och effektivtet. nVidia's sönderhypade "PhysX och CUDA" har inte mer betydelse än bara namn.

Citat:

Så för mej var Amd:s 4800 släpp en mycket större händelse o definitivt mer viktigt än 5800 släppet.

Pust. HD48xx var ett stort steg. Nu fördubblar man prestandan och förbättrar allt samt introducerar allt möjligt teknologiskt. Det är ett enormt steg om du inte kan se det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Jag får uppfattningen att väldigt här många dissar 5870's prestanda bara för att deras förväntningar är alldeles för höga. Varför tror alla att ett generationsskifte innebär prestandaökningar á G80?

Tittar man på t.ex X1950XTX (R580) vs G80 så tycker jag HD5800 påminner mycket om det idag. Sen har du rätt i att förväntningarna var och är höga, det är mina också. Vissa verkar dock inte förstå att kortet är packat med krut (potential) och framtidssäkert.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaves
Det där är crysis, dock är det en custom gjort bana för en tävling. Men bildens syfte är att visa vilken grafik man kan få i Crysis med rätt inställningar.

Med 1 fps och modifierade inställningar. Jag har också vart teknologiskt imponerad av Crysis när det kom av det man såg på techdemos, trots att jag inte ens spelar datorspel. Fortfarande så är det värdelöst optimerat, sen kan du säga vad du vill.

Citat:

Du snackar för mycket skit, vet du det? Prata om det som hör till distutionen istället för att snacka om uppförande, sexuella läggningar osv...

Börjar bli rätt trött på dig och din käft din sillmjölker. Det är du som snackar skit (med tanke på ditt språk) då det redan är konstaterat utav dom flesta att det är ett värdelöst optimerat spel. Sen gällande att hålla sig till diskussionen så var det jag som bad dig att göra det, då du började snacka om att andra ska suga. Då skrev jag att, det får du hålla för dig själv, för jag är inte lagd åt det hållet. Är imponerad över att du inte åker på en varning. MaLo som rensade tråden var bra tålamodig i detta läget.

Citat:

Du har fortfarande inte fattat varför crysis är krävande, och varför bra kort som gtx280 fortfarande inte skalar bra i maxade inställningar. Det är inte spelets eller grafikmotorns fel utan grafikkortstillverkarnas.

Ja, AMD och nVidia vet ju inte hur man designar grafikprocessorer, som fungerar utmärkt i 99% av alla spel förutom i Crysis. Det är därför Crysis ska börja göra grafikkorten istället Hur dum är du?

Citat:

Om jag köper en ny 400 hästars motor till min bil, och sedan failar skiten för att grejerna inte håller, är det då motorns fel?
Nej, förstås mitt för att jag inte bytt ut andra nödvändiga delar i bilen så att det håller för en så pass mycket kraftigare och större motor.

Man konstruerar inte en motor efter en drivlina, utan tvärtom ljushuvud. Ännu mer solklart är att man inte designar ett grafikkort efter ett spel. Du gör ju bara bort dig mer och mer och bevisar gång på gång hur mycket skit du själv skriver (jag använder mig utav samma trevliga språk som du).

Citat:

Klaga inte på spel, grafikmotorer, spelutvecklare för att grafikkorten inte är snabba nog! Om jag ska göra ett spel väljer jag skälvklart en grafikmotor som ger grafik som folk säger wow åt, en stor del av försäljarsiffrorna kommer vara tack vare imponerande och markbrytande grafik.

Det gör jag inte, utan endast på väldigt få spel som är så pissdåligt optimerade som Crysis.

Citat:

[b]Fortfarande är spelet slött, medans andra spelmotorer visar enorma skillnader. Slå upp definitionen på ordet skalning inom datorrelaterat språk.

Då ska du få länka till ett spel med samma förutsättningar och kvallitet som crysis så vill jag se dessa "enorma" skillnader du pratar om...[/B]

Du har tydligen fortfarande inte förstått innebörden utav skalning relaterat till datorprestanda. Ett GT200 har ibland inga problem att vara nära dubbelt så snabbt som ett 8800GTX. Fick vi se den skillnaden i många krävande spel? Svar ja. Fick vi se det i Crysis, eller ens i närheten? Nej, och ändå har folk försökt med processorer som i7 över 4Ghz. Grafikmotorn är värdelös. För att ha något att jämföra med så kan jag påstå att gamla Quake3 motorn är en av dom mest lyckade och effektiva i världen. Nu är den gammal, men den var fortfarande lyckad. Finns många bättre spelmotorer, och det säger jag som inte ens spelar. Har du inte bättre koll själv? Jobbar du för Crytek?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

min slutsats av den här artikeln var att 4870 x2 fortfarande står sig ganska bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Det "krossar" lika mycket som 4800 serien krossade 3800 serien eller g280 krossade 9800,alltså vad som förväntas av en ny generation.Så inget nytt där.

Jag tog bara upp spec på grund av att 2good4u oxå,så som du,tog upp beräkningkapaciteten som något fantastiskt o jag säger bara,Faktisk prestanda>Siffror på pappret...

Köpte du ett 8800gtx vid release så hade du 1 1/2 år senare fortfarande det bästa kortet(undantag ultrat då).Så länge håller definitivt inte 5870..så nej det är inte ett nytt 8800...att sen inte Ati lyckades kontra på så lång tid bevisar väl bara hur bra nVidia lyckats med 8800 serien.

Brorsan köpte sitt Gigabyte 4870 512 för 2175kr bara några dagar efter släpp(o då ingick frakt) o en polare fick sitt 4870 för c:a 2300 plus frakt,så några 2800 var det inte tal om när dom köpte sina kort.

Det var ju det här som var banbrytande med 4800 serien! Topp prestanda till priset av vad ett "hyggligt" mellan klasskort från föregående serier hade kostat..Tyvärr så ser det ut att vända igen...

Så med allt det här i åtanke så är 4800 serien ett mycket viktigare o större släpp än 5800 serien.

Men du har rätt om 5850.Om priset bara kunde droppa 2-300 så skulle det bli ett väldigt attraktivt köp..just nu så är väl 4850 i cf eller gts250 sli ett väldigt svår slaget alternativ om vi tänker prestanda/krona..

Och framförallt var är korten??...8800gt någon?

Jo men att 8800GTX fortfarande var bäst efter 1½ år beror fortfarande på att de var helt utan konkurrens. Lite svårt att ligga på prestandatoppen när det dyraste kortet man säljer kostar under 2000kr och det ligger där man tänker hålla sig. AMD har alltid satsat på prestanda per krona och där matchade 3870 konkurrenterna åtminstone hyfsat.

Men OK, 4870-priserna varierade. Kollade visst på 1gb-varianten (vilket ju var själva topp-kortet) och det gick på en betydligt högre peng än 2175. De där 2175 gick visserligen upp och ner rejält också efter kortets släpp, men i sann ATI-anda tror jag inte heller 5870 lär hålla sig på sina 3700kr särskilt länge, särskilt inte när de faktiskt kan möta efterfrågan (troligen bristen som håller uppe priserna så pass). Vi såg ju bara 4870x2 och dess prisutveckling, tog inte många dagar innan priset hade dalat rejält

Men jo, 4800 var så bra pga prissättningen och nu matchar dom inte riktigt det, men samtidigt fyller dom i tomrummet där 8800GTX på sin tid fick härska ensamt, och där GTX285 nu fått leka kung. Hade ATI släppt en dåvarande motsvarighet redan på 8800-tiden hade aldrig 8800GTX kunnat vara kung i 1½ år. 2-300 kommer nog korten droppa väldigt fort. Har hängt med AMD's prisutveckling länge nu och ja, jag behöver nog inte beskriva hur det brukar se ut Kollar man Prisjakts prisutveckling på de flesta AMD-produkter så ser man att det ofta dalar REJÄLT. Till skillnad från konkurrenterna, och det gäller både på processor-fronten och bland grafikkorten.

Glöm inte heller 4770 i CF som förmodligen är ett attraktivare köp än GTS250 pga strömförbrukningen. Duger dessutom bra i CrossfireX-rigg då kortet inte riktigt flaskhalsar såå hemskt mycket av att gå i x8 vilket gör att man får loss ett moderkort med CFX plus två grafikkort för under 3500kr Hoppas bara 5770 kommer snarast och blir lika bra som 4770 var när det kom!

Edit: Oj, glömde en sak angående prestandan jämfört med 4870/4890. Visst är det svårt att säga hur ett kort presterar jämfört med ett annat då man inte kan ha helt gpu-beroende tester som man kan med en processor, men om man säger så här då. Ett 5870 presterar ungefär (kanske inte alltid lika mycket men ibland mer) än två 4870. Ett 5870 är alltså som två 4870, det tycker jag säger ganska mycket.

Permalänk

jöses, vet inte vad jag ska kommentera elr vad som var riktat mot mig

gällande crysis så tänkte jag mest på fysiken, personligen så tycker jag inte crysis är så extremt snygt, ialafal inte på standard very high med några få aa, men så har inte jag nåt värsting graffe så kan vara lite misnöjd över fps,en

sen komm det nån bild med där ja, det såg rätt bra utt, lite för "kladigt" bara, elr hur man nu ska säga

nån mer än jag som tycker tråden halft har spårat ur?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
JVi såg ju bara 4870x2 och dess prisutveckling, tog inte många dagar innan priset hade dalat rejält

Jag fick mitt 4870x2 vid lansering och det kostade då ca 4200. sen låg kortet vid den prisnivån ett bra tag pga världsliga konstigheter som ekonomisk ostabilitet.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd

haha, mitt inlägg försvann.. Nåja, orkar inte argumentera med nån ramdom skitunge på detta forum när jag vet att jag har rätt. Om man inte fattar varför ett spel är krävande är det lätt att beskylla det för att vara dåligt optimerat. Dessutom är termen "dåligt optimerat" ett ganska nytt påfund. Sånt snack var det inte när lika krävande spel i förhållande till tid och hårdvara släpptes som Far Cry och TES4: Oblivion... Dåligt säger jag bara. Det är bara en dum ursäkt till ett spel man inte gillar och som man försökt att maxa utan att lyckats.

btw.. Med 1 fps och modifierade inställningar. Jag har också vart teknologiskt imponerad av Crysis när det kom av det man såg på techdemos, trots att jag inte ens spelar datorspel. Fortfarande så är det värdelöst optimerat, sen kan du säga vad du vill.

Med taskiga fps med den hårdvara som fanns då ja, men inställningarna var inte modifierade. Endast custom time of day sedan nHancer... Och om du inte ens spelar datorspel (konsoll fanboy?) varför käftar du då om ett spel så många andra gillar? Tror du att din åsikt gäller eller? För att du inte gillar ett spel är det ett som du uttryckte det "sketspel" då? Du resonerar som en barnunge. Du kanske vill berätta för mig på vad du baserar ditt statement att crysis ska vara dåligt optimerat. Jag vill gärna höra mer detaljerat.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Du får lägga av med den attityden Xaves för du kommer inte nånstans i livet om du fortsätter på det sättet. 2good4you vet vad han snackar om och jag kan mycket väl instämma att han har rätt som 95% i allt han säger. Det är snarare du som inte kan framför en diskussion på ett normalt mänskligt sätt utan måste skriva fula ord i varje mening som annars inte hör hemma här. Nu tycker jag att du borde få en varning för all svammel du kastar här.

Sorry för offtopic.

Gällande Crysis så spelar det ingen roll vad dagens hårdvara klarar av för att det spelet
"tror jag" kommer inte kunna körs laggfirtt med maxat grafik även med nästa generation kort då det är en väldig komplicerat och framför allt inte riktigt optimerat spelmotor.

Vi får väll hoppas på att Crysis 2 med CryEngine 3 motor fungerar lite mer optimalt och laggfritt med dagens kort än Crysis 1 gör.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd

Han vet inte vad han snackar om nej... Dessutom borde du får en varning för att du lägger dig i och leker minimod.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Men på riktigt era muppar, Crysis gör så mycket mer än de flesta andra spel, jag tänker i första hand på de avstånd som det kan visa detaljrika miljöer på. Mjo, visst kan UT3/COD4 (välj någon kandidat) se lika bra ut, men bara i ett rum 50x50 meter stort. Jag tror att de flesta som argumenterar för att Crysis är dåligt optimerat lider av konsolisis (dvs. konsolsjukan där spelen är snygga, men bara inom ett tiotal meter från spelare pga. fördummning och förenkling).

Arma 2 försöker också med stora (upp till 10000 meter sikt) detaljerade ytor, men där vrålar folk oxå om att det är ooptimerat-

Åter till Crysis, texturkvalitén är inte av denna värld och inte heller ljussättning, fysiken eller interaktiviteten (förstöra träd/byggnader). Detta spel utnyttjar verkligen PCns förmåga, vad tror ni modern hårdvara kan maxa alla andra spel och fortfarande få ut 100fps? Jo, därför att de är äckliga konsollportningar/anpassningar och egentligen inte tänkta att spelas på PC. Jag kräver mer intitativ som Crysis, den stagnation som orsakas av fokus på konsollernas två generationer (3?) gamla DX9 hårdvara är den cancer som håller på att döda spelen. Det släpps färre och simulatorer och rts, förr typiska PC-spel, vad tror ni det beror på?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

Get a life, det är bara ett patetiskt skitspel som du försvarar med näbbar och klor och som du har sex med varje dag.
Suck på människor som endast bryr sig om grafik.

Det är illa att bara för att man gillar ett spel med snygg grafik så blir man kallad "grafikkåt" osv osv.
Tyckte själv crysis var skitbra (warhead ännu bättre). Och det har inte med grafiken att göra. Men jag blir lack på att man ÖVERALLT får läsa om folk som klagar på crysis-älskande människor. Speciellt när alla klagomål resulterar i "du bryr dig ju bara om grafik". Dessutom är det en subjektiv åsikt att gilla ett spel, man kan inte övertyga någon om att det är ett dåligt spel om personen gillar det.

Och det är inte bara till dig blackbird som jag säger detta utan till alla som tjatar om att alla som gillar crysis bara gillar det för att det har realistisk grafik bla bla.... så extremt dumt bara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dator1234
min slutsats av den här artikeln var att 4870 x2 fortfarande står sig ganska bra.

Tänkte faktiskt samma sak. Men det är ju en dubbel-gpu också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Var nämnde han grafik?:
Stoffe (AMDGuru): Har du kanske hört talas om gameplay?
Det finns annat här i världen än grafik.
Dessutom om du tycker att ArmA2 såg så fult ut så hade du ställt in grafikinställningarna åt helvete fel.

För det första, ta och tagga ner ett par hekto. Finns ingen anledning att vara otrevlig bara för att man ha olika åsikter.

Gällande ArmA2 så baserade jag mina åsikter på filmen som det länkades till. Det var INTE snyggt där, men efter att ha surfat runt lite på FZ.se och kollat bilder och filmer där så kan jag absolut hålla med om att det var snyggt. Inte samma detaljrikedom som i Crysis, men fin realism och naturlig färgsättning. Skuggor osv fick jag inte så bra koll på via filmerna då de jag tittade på inte innehöll något särskilt solljus.

Det som jag uppskattar mest med grafiken i Crysis är skuggornas realism, detaljerikdomen på vegetationen och omgivningarna, vattnet, solstrålarna, siktavståndet och hur omgivningarna påverkas av t ex explosioner. Det kan väl inte ens du säga är dåligt, även fast du tycks sky Crysis som pesten?

Ska se om jag kan få tag i ett demo och ge spelet en chans.

Vad jag uppskattar, eller inte i ett spel är väl min ensak? Det du kallar gameplay är med största sannolikhet inte samma för oss två med tanke på att du totalsågar mina åsikter. Jag ber inte dig tycka som jag, men jag är heller inte otrevlig bara för vi inte tycker lika.
Men jag håller med om att spelet måste "kännas" bra, annars hjälper inte all grafik i världen. Sen ska spelidén, genren osv också passa.
Kombinationen av dessa grejor, tillsammans med grafik avgör om jag gillar spelet eller ej. Men faktum kvarstår, jag spelar inte "fula" spel. De roar mig inte och tillför inget. But hey, that's just me.
Benämningen fulhet är dock föränderlig. HL2 t ex var ju ruggigt snyggt när det kom. Efterhand som bättre grafik gör sitt intrång på marknaden så höjs mina krav. Därmed inte sagt att man inte kan uppskatta ett gammalt spel. Men ett gammalt spel (med dagens mått ful grafik) ger tyvärr inte mig samma njutning som ett purfärskt med grym grafik.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Nej, jag blir trött på folk som ENDAST bryr sig om grafik.
Jag bryr mig också om grafik, men grafik ligger typ 3:a i min lista över saker som jag bryr mig om.
Gameplay är 1:a.

Men nu disskuterar vi just grafik eftersom det handlar om just grafikkort i den här tråden. Att bitcha om Crysis kan man göra i någon annan tråd. Skulle han prata om något annat än grafik eller?

Tråden heter "AMD Radeon HD 5870" inte Crysis.

Jag räknar inte heller grafik högre än gameplay men det har inget med disskussionen här att göra. Nu jämförde vi prestanda och då är det grafik det gäller.

Om du blir less på folk som endast bryr sig om grafik får du ta upp det med den personen, inte i den här tråden.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Xavis inlägg med skärmdump kan du ta en titt på så ser du att det finns test som säger annat också så nja, jag skulle inte vilja säga att crysis är dåligt i multigpu. Det är inte bäst men det presterar normalt för SLI, CF är inte lika bra men det visste vi redan.

Sen fattar jag inte, som jag redan skrivit hur så många kan kapa kortet. Vad är det ni egentligen vill se? Ett kort som presterar det dubbla till halva priset? Det här är ju jättebra för fortsättningen och konkurrensen kommer hårdna. AMD har verkligen lyckats och bara de få fart på tillverkningen kommer det här bli riktigt riktigt mysigt.

Bara det kommer spel som är värda att lägga ner dyra grafikkortspengar till...
Det har varit tungt på den fronten. Det kommer ju spel men inte förrän om ett halvår eller mer.

Som onödig info kan jag säga att jag lirar endast BF2 och resten av gamingen står Xboxen för.

Jag skrev det inte för att se ner på 5870, jag tycker det prestera som jag förvänta mig.

Utan att det var någon som hela tiden sa att Crysis var SUPER BRA optimerat och att multigpu inte var något problem, nu tog jag bara 5870 som yes inte har så bra drivrutiner men det vart mitt exempel eftersom den satt på tronen. Bara kolla på dom andra ATI korten dom verkar inte heller scala så bra.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Jag fick mitt 4870x2 vid lansering och det kostade då ca 4200. sen låg kortet vid den prisnivån ett bra tag pga världsliga konstigheter som ekonomisk ostabilitet.

Olika tillverkares kort såg det olika för. Såg nu att Powercolors droppade rätt snabbt men ökade rätt snabbt efter det, och det var lite upp och ner där ja. Kan ha varit 3870x2 jag tänkte på som sjönk i pris som en sten. Hur som helst, poängen min är att AMD brukar inte direkt vara de som sitter och håller på priserna och så fort de får konkurrens (givetvis kommer priserna hålla sig till GT300 är släppt) så lär det bli samma gamla priskrig