Dvd laser läste inte gjorde pekare :)

Permalänk
Medlem

Dvd laser läste inte gjorde pekare :)

Hej alla=)

Jag fick för mig att göra laserpekare av en dvd brännares diod/lins (va är de?)

men efter ett tag så slutade lasern fungera plöstligt?

så nu undrar ja om man kan köpa ENDAST dioder??

i sverige då

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

classe, kjell

Att den slutade fungera beror kanske på att du gav den för stark ström.

Permalänk
Medlem

Du vill alltså ha en ny laserdiod att ersätta den gamla i laserpekaren? Kjell har kanske, annars har nog ELFA det du söker. Tänk på att kolla priset. en NY cd/dvd spelare kostar kanske 150kr idag, och då är det nog bättre att plocka en där ur.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att inte alla CD/DVD-läsare(brännare?) har synlig laser. Om du nu inte ser något när du kopplat på ström så kolla inte rakt in i lasern ändå, ej heller ska du kolla mot den då dessa dioder brukar ge ett ganska ofokuserat ljus om man inte samlar det med lins.

Nu tror jag dock att du redan vet detta, men finns kanske någon som tyckte en hemmabyggd laserpekare lät coolt som lär utav att läsa detta.

Permalänk
Medlem

murer: FÖRSTA gången ja koppla batterier i den så lös hela rummet upp och man såg inget i någon mini tid haha så stark var den... CD-läsare har IR, och den är inte synlig för oss tyvär...

Den sluta funka nog när ja gav ström från båda batterierna på samma +/- del alltså ja la både + och - från batterierna på laserns bara + då blev lasern skit varm och man kunde inte hålla i den, så tror de förstörde den...

Tack SweZor visste inte att dom var så billiga

moodhoods: jo de tror ja också

och murer, ja tror att nästa gång ja ska öppna en dvd sak ska ja ta bilder och göra "blogg" och sedan om de funkar eller inte säger hur ja gjorde och allt

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Du måste ju ha ett motstånd....

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

vaddå motstånd?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Ta en titt Här.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

fullmoon> Ska ja säga en sak?

Jag har googlat de ja kan, inte hittat något, bara hittat någon EL-Forum där dom beställer i grupp för att få billigare.... inget mer...

så nej google har inte hjälp mig....

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Ja du? vad exakt för termer har du använt för att icke hitta detta relativt enkla svar?

Första sökningen av motstånd andra träffen gav mig rätt svar iaf..
Jag gav ju dig till och med rätt sökterm och ett motstånd / resistor är inte så svårt att fatta att det handlar inte om något motstånd som olika människorätts aktivitetsgrupper håller på med utan om el just det din laser behöver ju ström och hanmnar det inte under kategorin el då?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Men säg att du menar motstånd i EL då!!

... trodde du mena något annat >.>

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det heter "resistor". Motstånd är nåt som partisaner håller på med.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander-52
Men säg att du menar motstånd i EL då!!

... trodde du mena något annat >.>

Förlåt om jag frågar men är du bara Lat eller dum?
Eller försöker du med lite ironi?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Förlåt om jag frågar men är du bara Lat eller dum?
Eller försöker du med lite ironi?

Skönt med folk som är trevliga och hjälpsamma ibland.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Graniz
Skönt med folk som är trevliga och hjälpsamma ibland.

Visst inget fel med att hjälpa folk men säger man inte åt de hur de ska göra så lär de sig inget. liksom om man bara hjälper o hjälper utan att lära så kommer de tro att de kan peka och få allt som de vill..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexander-52
Men säg att du menar motstånd i EL då!!

... trodde du mena något annat >.>

Jaha, så du förstod inte att det var ett motstånd inom el vi menade när första postaren skriver "att den slutade fungera beror kanske på för stark ström"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det heter "resistor". Motstånd är nåt som partisaner håller på med.

Det heter motstånd också.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Jävlar. -=FULLMOON=- är på hugget nu för tiden.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Ibland så

Jag anser själv att tex ska man ge mat till fattiga så bör man väl först ge lite ris o sånt sen skicka ner redskap så att de kan ordna sin egen mat i framtiden. tex ge de ett fiskespö.

Men men alla har olika syn på saken.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Urspårat

När man håller på med elektronik (och annat också för den delen) så behöver man veta vad man gör för att inte riskera att skada sig själv eller andra. Läs på grundläggande ellära och fysik innan fortsatta experiment med laser som är potentiellt skadlig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||