Permalänk

Något som slog mej, på True, kan man inte slipa ner blocket en del så man kommer närmare heatpipsen? Borde ju öka kylförmågan tycker jag. Och ja, jag inser att man får modda fästet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Något som slog mej, på True, kan man inte slipa ner blocket en del så man kommer närmare heatpipsen? Borde ju öka kylförmågan tycker jag. Och ja, jag inser att man får modda fästet.

Den effekten kommer inte påverka något särskilt, det solida kopparblocket leder värme väldigt bra, om det är 5 eller 2 millimeter tjockt kommer inte spela någon roll. Dessutom är nog risken att du slipar det snett relativt den övre ytan där fästet monteras väldigt stor om du slipar så mycket.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Något som slog mej, på True, kan man inte slipa ner blocket en del så man kommer närmare heatpipsen? Borde ju öka kylförmågan tycker jag. Och ja, jag inser att man får modda fästet.

Mer koppar att värma upp annars, vilket är bättre. Och att "modda" fästet på en TRUE behövs ju inte då det bara är att lägga en krona emellan

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
EDIT: Nu är jag hemma och kan formulera mig ordentligt. När du drar (puttar) en cpu/cpu-kylare över våtslippappret så belastas antingen delen längst fram eller längst bak beroende på hur du gör det. Om vi tar ett exempel:
Du har en tung TRUE att lappa, och puttar därför fram den (trycker fram den, friktionen på slippappret gör att den bara skulle ramla om någon inte trycker på den) så att framdelen blir mer lappad än bakdelen. Detta skapar en lutande yta, men inga problem hittills. Men när du vrider på den 90 grader så händer någonting annat, du får en lutande yta åt två håll. Och när du har vridit på TRUE:n fyra gånger och gjort det du ska så har du till slut fått en pyramidformad (nåja) yta.

Gör du likadant med cpu:n, att du trycker fram den (oavsett om du trycker där bak eller där fram eller försöker trycka den så jämnt som möjligt) så kommer det bli en topp imitten och dalande åt alla fyra hållen. Precis som en pyramid.

Nu kan ni själva föreställa er två pyramider som krockar (från sidan sett ser det ut såhär: >< ) fast mycket mindre lutning (eller större beroende på hur man ser det men ni förstår).

Visst är det bättre att lappa en cpu på detta sätt än att inte göra det alls, och visst är det ett bra sätt att sänka temperaturerna lite. Om man ska tipsa en kompis att göra såhär så finns det ju inget fel med det, men detta är en FAQ-tråd och en stor beskrivning av hur man gör en lappning. Många personer kommer läsa detta, många personer kommer länka till detta och det kommer vara den största tråden hos sweclockers som är sveriges största överklockningssida (antar jag). Därför tycker jag inte att någon annan metod än den bästa ska framföras.

Fint gjort dock, bilder och alltihop. Men tänk på det jag har sagt och ändra gärna till det.

//Nils B

Det står redan i FAQ-en och det är upp till gemene man vilken metod som passar bäst.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Det står redan i FAQ-en och det är upp till gemene man vilken metod som passar bäst.

Gör som du vill, det är din FAQ-tråd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Gör som du vill, det är din FAQ-tråd.

Nöjd så ?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Nöjd så ?

Skitbra. Gillar tråden mycket så ville bara att allt skulle vara perfa.
Bra gjort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Skitbra. Gillar tråden mycket så ville bara att allt skulle vara perfa.
Bra gjort!

Sehr guth, tack !

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Att lappa processor och kylare, byta kylpasta och att sätta dit ett mynt under fästet på kylaren gjorde att tempen på kärnorna sänktes från cirka 50c på till 35c.

CPU: Q6600 G0
Kylare: Thermalright Ultima-90
Kylpasta: Arctic Cooling MX-2

Permalänk
Medlem

Måste bara tacka er för denna utmärkta guiden ;D Lappade min Pentium D 3.4ghz idag och fick en STOR skillnad.

Undevoltad får den max 79-82 grader.

Lappad och undervoltad får den max 62-63 grader! Helt sjukt bra!

Lappad, undervoltat något och överklockad får den 63-65 grader!

Otroligt underbart!

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem

Om ni slipar båda ytorna spegelblanka finns risk för kallsvetsning. Dvs de svetsar fast i varandra ifall ni inte försämrar lite genom att applicera kylpasta emellan först

Mycket bra tråd detta!

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Bra tråd, imorrn blir de o köpa slippapper på clas o vänta på o börja lappa . Men känns lite sisådär om man ska våga ha en krona emellan sen på TRUE'n så det trycker lite mer på processorn. Vill ju inte eventuellt sabba min i5 750 första/andra dan, eller är det liten liten risk för det med en vanlig enkrona?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Bra tråd, imorrn blir de o köpa slippapper på clas o vänta på o börja lappa . Men känns lite sisådär om man ska våga ha en krona emellan sen på TRUE'n så det trycker lite mer på processorn. Vill ju inte eventuellt sabba min i5 750 första/andra dan, eller är det liten liten risk för det med en vanlig enkrona?

Är du osäker så kan du ju lägga något som är aningen smalare än en en-krona. Kolla efter något när du ändå är på classes!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hmm min CPU idlar på 35/40 på kärnorna, så jag antar att kylaren inte sitter perfekt på... Har en True-120 med 2 1300 RPM Noctua så tycker det är rätt dåligt när mina hårddiskar ligger på 22 grader (ja mitt rum är jävligt kallt).

Är det lappning som gäller lr :P? Har bara ökat Vcore med typ 0,125...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Hmm min CPU idlar på 35/40 på kärnorna, så jag antar att kylaren inte sitter perfekt på... Har en True-120 med 2 1300 RPM Noctua så tycker det är rätt dåligt när mina hårddiskar ligger på 22 grader (ja mitt rum är jävligt kallt).

Är det lappning som gäller lr :P? Har bara ökat Vcore med typ 0,125...

Idle är rätt ointressant. Load är det som spelar roll.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Blir ingen lappning av kylaren, hitta inga bra våtslipspapper på clas ohlson. Dom som fanns där tyckte jag var för grova för att göra något vettigt utav. Men men, bra guide det här ändå om man nu skulle gjort det.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Idle är rätt ointressant. Load är det som spelar roll.

Ok den loadar aldrig över 50, ska jag skita i o förbättra nåt då? Klarar ändå inte av att få den stabil vid en högre klockning och behöver det inte heller, det är grafikkortet som är flaskhalsen.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Ok den loadar aldrig över 50, ska jag skita i o förbättra nåt då? Klarar ändå inte av att få den stabil vid en högre klockning och behöver det inte heller, det är grafikkortet som är flaskhalsen.

Inte över 50 i load är ju kanontemperatur! Kollar du temp för CPU eller för de individuella kärnorna då? Kan inte tänka mig att det visar fel om du bara ligger på 3.7Ghz, men ändå.

Hur kan grafikkortet flaska när du överklockar processorn? :S

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Nån som kan rekommendera inköp ställe som har dom typerna av våtslipspapper man behöver? Och gärna med artikel nr eller länk till dessa, har letat men är extrem osäker på vilka man ska ha.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Nån som kan rekommendera inköp ställe som har dom typerna av våtslipspapper man behöver? Och gärna med artikel nr eller länk till dessa, har letat men är extrem osäker på vilka man ska ha.

De som finns på Clas Ohlson fungerar utmärkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
De som finns på Clas Ohlson fungerar utmärkt.

Vilka av dom då? Finns ju dom det står grov, medium, fint på osv. Vet inte riktigt vad man ska ta, är ju just den saken.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Vilka av dom då? Finns ju dom det står grov, medium, fint på osv. Vet inte riktigt vad man ska ta, är ju just den saken.

Fråga någon som jobbar där om papper på 400, 600/800 och sen 1200.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

Har tänkt lappa min TRUE under julen och har inhandlat 800, 1200, 1500 och tänkte skaffa 2000 papper också. Ser nu att folk verkar börja från lite grövre papper och avsluta med 800-1500 papper. Någon på XS sa även att 2000 papper gav sämre kylförmåga en 800 vilket inte borde vara sant?
Anyways, ska int till biltema imorgon. borde jag köpa typ 400-600 papper och sedan jobba mig upp till 2000 eller räcker 1200?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gizmoduck
Har tänkt lappa min TRUE under julen och har inhandlat 800, 1200, 1500 och tänkte skaffa 2000 papper också. Ser nu att folk verkar börja från lite grövre papper och avsluta med 800-1500 papper. Någon på XS sa även att 2000 papper gav sämre kylförmåga en 800 vilket inte borde vara sant?
Anyways, ska int till biltema imorgon. borde jag köpa typ 400-600 papper och sedan jobba mig upp till 2000 eller räcker 1200?

Ju lägre du börjar desto snabbare jobbar du dig ner till det du ska, resten är bara för ytan. Ja, som det står i guiden så går det att snacka massor hurvida en spegelblank yta är emot en matt. Är ytan något hålrum så fyller ju pastan upp mellanrummet och hamnar mellan kylare och IHS. Finns det hålrum så fyller pastan upp dessa, det den är till för. Alltså får kylaren bättre kontakt vid en matt yta och väldigt lite (knappt så det går att få ut) kylpasta än med spegelblank yta och kylpasta. Att köra spegelblank yta utan kylpasta sa någon tidigare kan leda till kallsvetsning?

Sen kan man ta det till nästa steg, vid hur fin yta (800 eller 1200 t.ex.) som pastan fungerar bäst.

Som sagt, finns massor att tänka på.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Ju lägre du börjar desto snabbare jobbar du dig ner till det du ska, resten är bara för ytan. Ja, som det står i guiden så går det att snacka massor hurvida en spegelblank yta är emot en matt. Är ytan något hålrum så fyller ju pastan upp mellanrummet och hamnar mellan kylare och IHS. Finns det hålrum så fyller pastan upp dessa, det den är till för. Alltså får kylaren bättre kontakt vid en matt yta och väldigt lite (knappt så det går att få ut) kylpasta än med spegelblank yta och kylpasta. Att köra spegelblank yta utan kylpasta sa någon tidigare kan leda till kallsvetsning?

Sen kan man ta det till nästa steg, vid hur fin yta (800 eller 1200 t.ex.) som pastan fungerar bäst.

Som sagt, finns massor att tänka på.

Okej. Köper köper 400 och går från det till 1200 -> 2000. Ytan man har sandpappret på måste det vara glas/spegel? eller går det lika bra med en siskbänk eller köksbänk? köksbänken har dock lite skrovlig yta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gizmoduck
Okej. Köper köper 400 och går från det till 1200 -> 2000. Ytan man har sandpappret på måste det vara glas/spegel? eller går det lika bra med en siskbänk eller köksbänk? köksbänken har dock lite skrovlig yta.

Underlaget bör vara helt plant, vilket en diskbänk inte direkt är. Ta loss en spegel någonstans istället.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Mycket fin guide!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Fråga någon som jobbar där om papper på 400, 600/800 och sen 1200.

Dom hade inga såna papper alls. Men jag köpte nåt kit me 80-240 papper som jag ska prova med. Fanns bara finare grovlek på papper för slipning av färg och det lär knappast fungera med aluminium/koppar. Återkommer med resultat när jag börjat.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Dom hade inga såna papper alls. Men jag köpte nåt kit me 80-240 papper som jag ska prova med. Fanns bara finare grovlek på papper för slipning av färg och det lär knappast fungera med aluminium/koppar. Återkommer med resultat när jag börjat.

Det funkar visst! Tror det är precis det jag kör med. Se till att du inte tar bort för mkt utav IHS'en nu bara när du har så grova papper! Jag tror inte du kan sluta på 240, det är för grovt. 600 som lägst tror jag är rekommenderat.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather