Permalänk
Medlem

Dubbla nätverkskort=ökad prestanda?

Hej!

Har en fråga angående trådlösa nätverkskort. Kan man få två olika trådlösa nätverkskort att samarbeta i samma dator för att få ut mer prestanda? Fungerar det överhuvudtaget att köra två samtidigt? Vad är det man måste tänka på isf?

Tack på förhand

/Carliz

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Utöver krånglet att ha 2 nätverkskort på samma nät och allt därtill så kommer du inte tjäna nåt på det när det gäller trådlöst. Orsaken är att du ändå får dela på samma frekvensband och ökar inte prestandan. Men skulle du köra 2 olika accesspunkter med olika kanaler går det, men endast med program och protokoll som klarar av lastbalansering.

Glöm det helt enkelt, köp bättre antenner och uppgradera till N om du vill ha högre hastighet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Tack så mycket=)

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

en vidarefråga

en vidarefråga på detta..
om jag har t.ex två internet uppkopplingar (två abonnemang) finns det något sett att få dem båda att öka uppkopplingshastigheten?
t.ex. ett BBB abonnemang på 100mbps och ett från Comhem på 100mbps kan det bli 200mbps på min dator??

Behöver jag två nätverkskort?
skulle det gå att få ihop det med två routrar?
skulle t.ex. utorrent endast kunna använda en uppkopling oavsett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunker86:

en vidarefråga på detta..
om jag har t.ex två internet uppkopplingar (två abonnemang) finns det något sett att få dem båda att öka uppkopplingshastigheten?
t.ex. ett BBB abonnemang på 100mbps och ett från Comhem på 100mbps kan det bli 200mbps på min dator??

Behöver jag två nätverkskort?
skulle det gå att få ihop det med två routrar?
skulle t.ex. utorrent endast kunna använda en uppkopling oavsett?

Varför inte bara ta 250 mbit/s från Bredbansbolaget direkt och att betala för både 100 mbit/s från BB och Com Hem gör att du lika gärna kan ta 1 gbit/s för 899 kr från BB.

http://press.bredbandsbolaget.se/pressrelease/view/bredbandsb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunker86:

en vidarefråga på detta..
om jag har t.ex två internet uppkopplingar (två abonnemang) finns det något sett att få dem båda att öka uppkopplingshastigheten?
t.ex. ett BBB abonnemang på 100mbps och ett från Comhem på 100mbps kan det bli 200mbps på min dator??

Behöver jag två nätverkskort?
skulle det gå att få ihop det med två routrar?
skulle t.ex. utorrent endast kunna använda en uppkopling oavsett?

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...
läs om lastbalansering.

Jag fick 190mbit ner och 106mbit upp med ett 100/100 telia och ett 100/10 telia (mitt å och grannens) med hjälp av detta.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf