ASUS P5Q-E Ljudkort fungerar inte riktigt :S

Permalänk

ASUS P5Q-E Ljudkort fungerar inte riktigt :S

Har precis köpt nytt moderkort (ASUS P5Q-E) och har installerat Windows XP Home Edition SP3, alla drivisar är installerade men jag får fortfarande inget ljud.

Det finns en kontrollpanel i SoundMax drivrutinen som man kan testa sin mikrofon och högtalare. Mikrofonen verkar fungera där och även i Windows. När det gäller ljudet så spelas ett brus upp som ska visa att ljudkortet är okej, men fungerar bara där, inte i Windows. Te.x Spotify eller något annat program som "genererar ljud", ger inget ljud i högtalarna.
Så det är bara i kontrollpanelen för ljudkortet som hörtalarna verkar fungera korrekt, men inte i övriga Windows. Vad kan det var för fel? Jag kan ju försöka och se om det finns några uppdateringar, men ljudkortet borde ju endå fungera på ett nytt moderkort eller?

Permalänk
Vila i frid

...och exakt vilka ljuddrivrutiner, version etc, använder du?

Permalänk
Medlem

Problemet är löst. Jag är farsa till pet3032 och byggde ihop datorn Vi hjälptes åt med installationerna. Det tar ju ibland sin tid att få allt OK med nya datordelar.

Det visade sig att den förvalda ljudavspelningsenheten var bakre högtalarna (eller om det var ATI hdmi från grafikkortet) Inställningen finns i kontrollpanelen "Sounds and audio devices properties" heter ikonen på min engelska XP.

Ha en bra dag // Ove

Visa signatur

//Ove

Permalänk

Jag fumlade runt lite i kontrollpanelen (windows), och jag testade att ändra vilken utgång som windows använde för ljud, från "ATI HD Audio rear output" (Möjligtvis kan det vara från mitt HD grafikkort), till "SoundMAX HD Audio". Nu verkar det som att det fungerar riktigt, jag får iallafall ljud. Skulle nog kollat runt lite till innan jag lagt upp denna tråden dock.
Men det fungerar och jag är :D.