Permalänk
Medlem

Ostabil hastighet?

Då vi bytte ISP till Tele2 för ett tag sen fick vi ett nytt modem/router. Då jag redan har en D-Link DGL-4300 använde jag den istället, tillsammans med nått random D-Link-modem vi har haft i åratal. Detta resulterade i en väldigt ostabil anslutningshastighet, allt mellan 12 mbit och ingen alls.

Routern (med inbyggt modem) jag fick från Tele2 är av modell Thomson TG585V7 och håller hastigheten runt 11.5 Mbit vid normal belastning, men så fort den får ett större antal anslutningar att arbeta med eller när man verkligen försöker utnyttja bandbredden så dör anslutningen. Detta gör att torrents och spel fungerar extremt dåligt.

Någon som har några idéer? Just nu kör jag Thomson-routern som modem, bryggad till min DGL-4300 som sköter routningen, men det är fortfarande väldigt ostabilt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet skall du ha?
Hur många anslutningar pratar vi om 300 + ?

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Hur funkar det om du kopplar ditt D-Link DGL-4300 som modem och bryggar Thomson TG585V7 som router? Behöver du en separat router? Du kan ju testa att köra någondera modemet enskiljt utan någon separat router, och se hur det går?

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!