Vad ska man betala för en begagnad Pentax?

Permalänk
Medlem

Glömde kanske säga att det är gamla objektiv det handlar om! gör detta någon skillnad på hur man ska välja??

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Glömde kanske säga att det är gamla objektiv det handlar om! gör detta någon skillnad på hur man ska välja??

Så länge som det är K-Bajonett (M42 med adapter) spelar det ingen roll så alla objektiv från mitten av 70-talet skall fungera bra.

När det gäller Canon och Minolta så bytte man helt fattning i mitten av 80-talet så där måste man läsa på lite mer. Nikon är som Pentax där man bytte på 70-talet, Olympus la ner sin tillverkning av systemkameror i många år så de kom med en helt ny fattning när man startade upp igen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Okej! tror dom är från 80talet ngn gång då pappa är född -60

Permalänk
Hedersmedlem

Står det typ "SMC Pentax" så är det K-Bajonett och står det "Takumar" så är det M42. Står det dock "Takumar (Bayonet)" så är det K-Bajonett av sämre kvalité.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

det ska vara k bajonett eller ka på objektiven en enligt tha old man!;)

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det bara att köra på! Inget kamerahus som han vill bli av med?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Då är det bara att köra på! Inget kamerahus som han vill bli av med?

haha, nee det tror jag inte! vill du ha dessa gammla analoga kameror? det måste väll finnas massvis med kameror billigt?

hur blir det med bländaren? kan man ha bländar/slutar automatik i kameran och slippa ställa in detta manuellt? och hur blir det med bildstabiliseringen? så som jag uppfattar det är det så sitter stabilisatorn i kamerahuset(k10d)!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
haha, nee det tror jag inte! vill du ha dessa gammla analoga kameror? det måste väll finnas massvis med kameror billigt?

hur blir det med bländaren? kan man ha bländar/slutar automatik i kameran och slippa ställa in detta manuellt? och hur blir det med bildstabiliseringen? så som jag uppfattar det är det så sitter stabilisatorn i kamerahuset(k10d)!

Jag samlar på analoga kameror och har nu ett 50-tal så allt är av intresse fast bara billiga!

Man får köra helt manuellt så inga program fungerar vad jag vet men jag har inte gått in i det så djupt då jag alltid använder manuellt läge. Det viktigaste får man och det är fokus assist som talar om med ett pip att man har rätt fokus och även ljusmätning. Det fina är att då det är digitalt så ser man med en gång om det blev bra eller dåligt så man lär sig snabbt vilka värden som fungerar. Jag har dock märkt att olika objektiv från olika tillverkare inte alltid stämmer överens med varandra när det gäller hur mycket ljus som de verkligen släpper igenom.

Det farliga med att använda gamla analoga objektiv är att man lätt blir förälskad i de gamla kamerorna som följer med...:)

När det gäller antiskakfunktionen så ställer man in objektivets brännvidd vid uppstart så det fungerar bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Okej! nee som sagt det finns ju inget stort värde i kamerorna och det är väl mest nostalgi som han behåller den! han har ca 3000 dia bilder i ett skåp här hemma!

Okej! man får väl bli ett riktigt proffs då;)

Permalänk
Hedersmedlem

Man behöver inte vara ett proffs för nu när det är digitalt kan man ta bild efter bild tills det blir rätt. Här ville jag fånga de mjuka kurvorna som min gamla *ist DL har.

Denna bild tog jag med ett gammalt manuellt objektiv i ett rum med bara naturligt ljus från fönstret och det blev riktigt snyggt.

Den stora bländaren gör att det ser ut som om allt badar i ljus men det är dunkelt ljus i rummet och regnar ute. Ljuset från objektivet går genom kamerans sökare från baksidan och gör att det blir en fin effekt. Det svåra är att få fokus där man vill för den stora bländaren gör att allt hamnar ur fokus mycket lätt då bilddjupet är mycket snävt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM