Permalänk
Medlem

Cpun Clockar ner själv ? :S

Hejsan ... tänkte börja klocka min cpu så jag instalerade cpu-z först för o se hur de såg ut innan jag började. då upptäckte jag att corespeed stod på 2000mhz.
är detta normalt eller har jag något fel i systemet ? Printscreen.jpg (176 KB)

Permalänk
Medlem

SPEEDSTEP FFS!!!!

Man blir lite irriterad av att se 2-3 såna här trådar per dag, är de ingen som söker längre?

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

In i Bios och avaktivera Speedstep Technology .. Done

Edit: sorry såg inte posten före :/

Permalänk
Medlem

mm men speedsteppen Ställer ner sig själv igen efter jag höjt dem 3 sec senare ..

Sitter och funderar på ifall det är nätagget som är förklent men tycker inte de skulle va så endå :S
Mvh x3me00, Viktor

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x3me00
Hejsan ... tänkte börja klocka min cpu så jag instalerade cpu-z först för o se hur de såg ut innan jag började. då upptäckte jag att corespeed stod på 2000mhz.
är detta normalt eller har jag något fel i systemet ? Printscreen.jpg (176 KB)

Japp du har fel.
Felande länken sitter framför dator.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Sötast

Skit bakom spakarna!

Stäng av Speedstep om det inte passar, annars var smart och låt det vara som det är!

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilket voltage en e6850 ska ligga på i standard stabilt ?

Hur många gånger jag än sätter multipliern till 9 går den ner till 6 igen direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Japp du har fel.
Felande länken sitter framför dator.

Är det måhända en PICNIC du syftar på?

Till TS: vad har du för moderkort?
Det luriga är att detta kan heta lite olika på olika moderkort, men prova att stänga av alla funktioner som är aktiverade för CPUn i BIOS och sätt igång dem en efter en så vet du vilken som låser datorn på högsta multipeln.

Eller så googlar du på det/kollar i manualen.

Permalänk
Medlem

Moderkort Ga-p35-ds3 .

sitter o prövar massa i bios atm men vågar inte klydda till de mer

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit ett PM till forumansv på red med ett förslag att en tråd klistras med rubriken "Hoppande multipel? Läs här först!" där speedstep och Cool n' quite gås igenom. Har tyvärr inte fåttt ngt svar. Tror det hade varit bra att ha en. Hjälper ju iofs inte om ingen söker..

x3me00: Du har väl en manual eller? Där ser du vad strömspar-funktionerna heter i ditt BIOS. Kolla efter Speedstep, 1CE och annat som skruvar ner din prolle när den inte belastas. Fattar inte varför du vill stänga av det dock..

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Jag har skrivit ett PM till forumansv på red med ett förslag att en tråd klistras med rubriken "Hoppande multipel? Läs här först!" där speedstep och Cool n' quite gås igenom. Har tyvärr inte fåttt ngt svar. Tror det hade varit bra att ha en. Hjälper ju iofs inte om ingen söker..

x3me00: Du har väl en manual eller? Där ser du vad strömspar-funktionerna heter i ditt BIOS. Kolla efter Speedstep, 1CE och annat som skruvar ner din prolle när den inte belastas. Fattar inte varför du vill stänga av det dock..

Jag har till o med gjort en liten "guide" om detta tillsammans med andra småfrågor som hela tiden dyker upp men ingen brydde sig om den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag har till o med gjort en liten "guide" om detta tillsammans med andra småfrågor som hela tiden dyker upp men ingen brydde sig om den...

Där ser man. Ingen idé att börja rota i det igen då vad det verkar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Jag har skrivit ett PM till forumansv på red med ett förslag att en tråd klistras med rubriken "Hoppande multipel? Läs här först!"

Det är ett bra förslag, men då får du nog komma på en mer nybörjarvänlig rubrik tror jag!

De allra flesta som frågar den frågan vet nog inte vad multipel innebär!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Det är ett bra förslag, men då får du nog komma på en mer nybörjarvänlig rubrik tror jag!

De allra flesta som frågar den frågan vet nog inte vad multipel innebär!

Jo, men CSM101's inlägg tog lite udden av det tycker jag.. :S

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x3me00
Någon som vet vilket voltage en e6850 ska ligga på i standard stabilt ?

Voltinformation s.k. VID bestäms av fabrikanten och är unik för varje enskilt exemplar av processorn. Läs lite i klocknings-FAQ'en så hittar du lite mer ingående information om saker och ting i en modern dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Där ser man. Ingen idé att börja rota i det igen då vad det verkar.

Rubriken är inte den bästa, men den kan man ju alltid ändra om, men så ser FAQ/Guiden ut iaf.http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Medlem

Nytt nätagg fixade biffen men tack endå alla

MVH x3me00 Viktor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x3me00
Nytt nätagg fixade biffen men tack endå alla

MVH x3me00 Viktor

Snälla säg inte att du gick och köpte ett nytt nätagg bara för att du inte visste hur man stängde av speedstep ?

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem

nej anledningen var inte speed step ... anledningen var förlite ström fixat .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x3me00
nej anledningen var inte speed step ... anledningen var förlite ström fixat .

Haha och hur skulle "för lite ström" leda till att cpun klockar ner sig själv? :P. Dagens hahahah

Permalänk
Medlem

Jajaja skratta inte ut han nu. Man kan inte vara bäst på allt xD

Visa signatur

E8400 3.0 Ghz . Gigabyte EP35 - DS3R . 4GB Corsair 6400 . Corsair 450w . Asus Vento 3600 .XFX Geforce 260 216 896MB :)

Permalänk
Hedersmedlem

De funktioner jag känner till är någon typ av speed step och cool n quite. Den ena är energisparning och den andra håller en rimlig temp och ljudnivå. Nu är jag ingen expert men vet inget om någon funktion som klockar ner processorn om den får för lite ström. Tror du skulle uppleva blue screens om du nu ens då fick datorn att starta ifall cpun har fått för lite ström.

Permalänk
Medlem

aja ok anyhow ny nätdel funkar perfekt inga inställningar ändrade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x3me00
aja ok anyhow ny nätdel funkar perfekt inga inställningar ändrade

Första gången jag hört om att en CPU klockar ner sig själv vid för lite ström.
Du verkar vara rätt yr. Har du fortfarande har speedstep igång och den inte klockar ner sig är något fel.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900