Antagningsbesked Högskolan 2009!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Varför skulle jag gå till uppropet? Om någon väljer att äta flugsvamp ett år och ger bort sin plats borde väll Chalmers ringa mig eller?

Nej, det lär de knappast göra.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Okey, bra att veta.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Såvitt jag vet kör nog Chalmer som de andra, att på reservuppropet vet de hur många lediga platser de har och så får de som är närvarande i tur och ordning efter reservplats registrera sig. Och icke närvarande förlorar plats.

Reservuppropet du pratar om, är det något extra upprop som äger rum ett tag efter det ordinarie, eller menar du det vanliga uppropet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pwnas.
Reservuppropet du pratar om, är det något extra upprop som äger rum ett tag efter det ordinarie, eller menar du det vanliga uppropet?

Det beror på. Jag föreslår att du ringer den som är ansvarig för den utbildning du sökt eller besöker dess hemsida, där står oftast sånt.

Permalänk
Medlem

Vet någon exakt när man kan/ska införskaffa kurslitteratur om man ska plugga på kth?

Ska man skaffa böcker innan skolan börjar eller strax efter att den har gjort det?

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pwnas.
Reservuppropet du pratar om, är det något extra upprop som äger rum ett tag efter det ordinarie, eller menar du det vanliga uppropet?

Har aldrig varit på ett men av vad jag fått veta av dem som varit på ett + information jag läst från skolan var att på förmiddagen hade de upprop för vanliga antagna, och på eftermiddagen för reservarna. Dock kan detta nog variera från skola till skola och utbildning till utbildning, så jag skulle göra som ElDiablo säger och ringa

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinkie
Vet någon exakt när man kan/ska införskaffa kurslitteratur om man ska plugga på kth?

Ska man skaffa böcker innan skolan börjar eller strax efter att den har gjort det?

Jag skaffar alltid efter kursstarten, dels för att jag inte orkar känna press på att läsa innan, och för att ibland är det svårt att veta exakt vilken upplaga det är då alla examinatorer inte alltid skriver ut ISBN.

Du brukar kunna köpa böcker på Akademibokhandeln, kårbokhandeln eller online på typ Bokus. Viss kurslitteratur är även i form av kompendier som kursexpeditionen säljer.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag skaffar alltid efter kursstarten, dels för att jag inte orkar känna press på att läsa innan, och för att ibland är det svårt att veta exakt vilken upplaga det är då alla examinatorer inte alltid skriver ut ISBN.

Du brukar kunna köpa böcker på Akademibokhandeln, kårbokhandeln eller online på typ Bokus. Viss kurslitteratur är även i form av kompendier som kursexpeditionen säljer.

aha, bra, då väntar jag med att skaffa böckerna tills plugget börjar.

Tack för svar!

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twinkie
Vet någon exakt när man kan/ska införskaffa kurslitteratur om man ska plugga på kth?

Ska man skaffa böcker innan skolan börjar eller strax efter att den har gjort det?

Om KTH liknar Chalmers så har man en eller flera bokhandlar på campus, där man kan köpa kurslitteratur till vettiga priser. Om kurshemsidorna är uppdaterade, så visst skaffa böckerna tidigare och var lite förberedd, men annars vänta så att du inte riskerar att köpa fel upplaga eller än värre fel bok om man byter bok sen sist.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snytbaggen
Du snodde min plats >:(

Hamnade som reserv 1 på högskoleprovet och reserv 2 på betyget, så än finns det hopp antar jag...

För övrigt kom jag in på Teknisk fysik och elektroteknik, utan några internationella inriktningar.

Hur gick det? Blev det några avhoppare?

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

Kom in genom reservplatsen till Inköp- och supply management, KY.
Ska bli mycket spännande

Permalänk

Någon som vet hur mkt man ska räkna med att lägga i månaden för böcker? Börjar tekniskt basår..

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
Någon som vet hur mkt man ska räkna med att lägga i månaden för böcker? Börjar tekniskt basår..

Ungefär 2000:- kostar alla böcker för hela året, åtminstone på kth:s basår. Går säkert att hitta billigare på adlibris.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

okej, då är det inte så farligt då. 2k för ett år tycker jag inte var så mycket, trodde det var mycket mer..

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smekt-Burkmat^
okej, då är det inte så farligt då. 2k för ett år tycker jag inte var så mycket, trodde det var mycket mer..

Beror lite på vad för kurser du läser. Ska du ha böcker inom tex juridik, robotteknik eller simulator böcker för avanserade cisco kurser så sticker priserna iväg ganska mycket.

Permalänk

Angående Chalmers så har de inget reservupprop, finns det platser så ringer/mailar de.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Beror lite på vad för kurser du läser. Ska du ha böcker inom tex juridik, robotteknik eller simulator böcker för avanserade cisco kurser så sticker priserna iväg ganska mycket.

Som tur är är det rätt ont om såna kurser på tekniskt basår.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Funderar på en sak som ni kanske kan svara på.
Efter första ant till ekonomie kand i uppsala så var det 59ant i ug (HP) med mig placerad som 4: reserv.
Nu efter andra urvalet så är det 46ant i ug med mig som 4:e reserv.
Innebär det i praktiken att istället för att fylla på med 13 reserver (59-46) så har dom valt att ta bort 13 platser från utbildningen? För i så fall var jag ju inte riktigt 4:e reserv känns det som eftersom att 13 pers tackade nej.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Algstrand
Funderar på en sak som ni kanske kan svara på.
Efter första ant till ekonomie kand i uppsala så var det 59ant i ug (HP) med mig placerad som 4: reserv.
Nu efter andra urvalet så är det 46ant i ug med mig som 4:e reserv.
Innebär det i praktiken att istället för att fylla på med 13 reserver (59-46) så har dom valt att ta bort 13 platser från utbildningen? För i så fall var jag ju inte riktigt 4:e reserv känns det som eftersom att 13 pers tackade nej.

Välkommen i klubben. Man får räkna med att ens reservplats inte är ett riktigt godtagbart nummer utan att räkna med överintaget. Jag låg som reserv 6 på industriell ekonomi i Lund. ~15 personer i min UG tackade nej, nu ligger jag som reserv 3. Feels good man.

Permalänk
Medlem

Så de är så det funkar alltså. Illa. Dum idé med överintag. Tackar folk nej kan dom ju bara fylla på med reserver. Aja , har lovat mig själv en rolig bil om jag inte kommer in och måste fortsätta jobba (om jag får behålla det vill säga).

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Algstrand
Tackar folk nej kan dom ju bara fylla på med reserver.

Kan kan de ju, men på det här viset slipper de jaga folk efter programstart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Kan kan de ju, men på det här viset slipper de jaga folk efter programstart.

Förstår inte hur du menar? De hade platser (överintag) som folk var antagna på (dvs de har skickat ut frågan vill du ha denna plats) i antagning 1, nu i antagning 2 har de tagit bort platser istället för att göra samma sak, erbjuda dessa platser till folk som faktiskt sökt kursen/programmet. De tjänar ju pengar på att erbjuda utbildningsplatser så det borde ju ligga i deras intresse att ha många studenter.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Förstår inte hur du menar? De hade platser (överintag) som folk var antagna på (dvs de har skickat ut frågan vill du ha denna plats) i antagning 1, nu i antagning 2 har de tagit bort platser istället för att göra samma sak, erbjuda dessa platser till folk som faktiskt sökt kursen/programmet. De tjänar ju pengar på att erbjuda utbildningsplatser så det borde ju ligga i deras intresse att ha många studenter.

Fast de tar alltid in fler personer än de har plats för då de kallt räknar med att det droppar bort ett gäng i början. De tar alltså inte bort platser utan de tar in för många.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
De tjänar ju pengar på att erbjuda utbildningsplatser så det borde ju ligga i deras intresse att ha många studenter.

Skulle tro att det finns en viss gräns, annars hade de ju kunnat ta in precis hur många som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope

Kom även íhåg att söka bostadsbidrag ni som ska flytta, man kan få upp till

Blankett Hyrdbostad Ensamstående med eller utan barn

Ok jag har skickat in bostadsbidragsansökan men nu i efterhand när jag fått info från CSN kom jag på att jag skrev väldigt fel på övriga inkomster. Jag lade ansökan på postlådan för några dagar sedan.

Ska jag ringa dom nu eller har dom inte ens öppnat mitt brev? :S:S

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Civil.

då ses vi där

Permalänk
Hedersmedlem

Idag var första dagen, väldigt skoj måste jag säga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Ok jag har skickat in bostadsbidragsansökan men nu i efterhand när jag fått info från CSN kom jag på att jag skrev väldigt fel på övriga inkomster. Jag lade ansökan på postlådan för några dagar sedan.

Ska jag ringa dom nu eller har dom inte ens öppnat mitt brev? :S:S

ring eller maila och prata med dom.
Troligtvis kommer dom säga åt dig att skicka in "Bostadsbidrag - Ändrade uppgifter"
http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/...

Permalänk
Medlem

SOU Halmstad

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
SOU Halmstad

Åh nej! Beklagar

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm