Förhandsboka Win 7?

Permalänk
Medlem

attans!

kommer de fylla på sina lager och behålla dessa förmånliga priser?

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Var väl bara ett pr-trick, om man säljer slut på en förhandsbokning på ett par timmar bevisar det väl bara att det inte var något seriöst.

Men de hade väl inte samma strategi i USA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men de hade väl inte samma strategi i USA?

Nope, men de vågade väl inte fucka dom i staterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Var väl bara ett pr-trick, om man säljer slut på en förhandsbokning på ett par timmar bevisar det väl bara att det inte var något seriöst.

PR-trick från Amazon.co.uk menar du? Vad skulle de tjäna på det?
Det tror inte jag iaf. Jag har iofs aldrig handlat från Amazon men får intrycket att de är mycket seriösa.
Det finns sidor som fortfarande tar emot pre-orders som levererar outside UK för cirka 80 pund. Frågan är om dessa butiker verkligen har täckning för alla beställningar?

Amazon måste ha sålt en otrolig mängd på mindre än 12 timmar, alla tre versionerna är slut! (Home Prem E, Pro E samt Ultimate E)

Bara här från Sweclockers(i lilla Sverige) vet jag att flera har beställt, inte bara ett exemplar, ut de maximala man fick köpa, tre per kund.

Skulle vara intressant att veta hur många ex. Amazon hade täckning för.
Miljontals kopior av varje version är min gissning?

Permalänk
Medlem

Klart att det inte var från Amazon, de tjänar ju inget på det. Sen så verkar det finnas sidor som fortfarande har dom för £45 men dom skickar inte till Sverige verkar det som (Tack för den.).

Permalänk
Medlem

Det var ju en kanondeal! Kan verkligen tänka mig att många köpte flera exemplar och planerar att sälja dessa direkt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Klart att det inte var från Amazon, de tjänar ju inget på det. Sen så verkar det finnas sidor som fortfarande har dom för £45 men dom skickar inte till Sverige verkar det som (Tack för den.).

Iaf, beställt 3 ex, men får se om jag får några.

Permalänk
Medlem

Får man nån uppgraderings-rabatt om man har en OEM-version av Vista som man köpte INNAN sommaren?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBu
Får man nån uppgraderings-rabatt om man har en OEM-version av Vista som man köpte INNAN sommaren?

Finns ingen uppgradering för Europa, om jag fattat saken rätt. Endast om man köper Vista tillsammans med dator från 26/6.

Och en OEM-version av Vista kan du bara glömma att få någon upgrade på

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Nope, men de vågade väl inte fucka dom i staterna.

fucka?
Inget tvingar dem att ha dessa erbjudanden över huvud taget och att de har dem beror förmodligen på att de tror att det är lönsamt att många fort börjar använda det nya systemet. Att göra någon slags kompromiss (att sälja några få billigt) känns inte särskilt vettigt.

Permalänk
Medlem

Det kommer ingen win7 uppgradering i Europa inledningsvis. Detta pga att MS inte vet hur de ska lyckas uppgradera en Vista med IE till en win7 utan IE.

Därmed blir det bara fullversioner som säljs. Trevligt nog så kommer man att sätta uppgraderingspris på den om man kan visa att man har en tidigare version (hur de tänker kolla det vet i tusan).

Byta tagentbordsspråk tror jag går i alla versioner (reservation för starter). Kan inte tänka mig att man skulle göra två versioner av den koden.
Mui för att få hela OS:et på ett annat språk är en Ultimate/Enterprise feture dock

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jaja, antar att man skulle ha köpt ögonblicket man såg ett ex online, jag fick inget.

"Hello, Due to stock allocations, this item is not available for internationaldelivery. Sorry, for trouble. Thank you, Rajan Patel - Manager, Mail Order Dept.Email: rajan@anvika.co.ukTEL: +44 (0)20 7467 6050FAX: +44 (0)20 7436 9471Web: www.microanvika.comFor directions click here"

"Thank you", typ "fuck you" snarare. Lönt att ta order frpn andra länder om dom inte ids leverera.

Jaja, dumt av mig att anta att erbjudandet skulle räcka längre än någon timme. Nu har jag surnat till så dom kan behålla sitt Win7 och jag kan behålla mina pengar till öl och skräpmat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Finns ingen uppgradering för Europa, om jag fattat saken rätt. Endast om man köper Vista tillsammans med dator från 26/6.
Och en OEM-version av Vista kan du bara glömma att få någon upgrade på

Så om man köper en laptop med Vista nu, från en leverantör som stödjer dedär med uppgradering till Win 7 så får det inte vara en OEM? Man måste köpa en fristående Vistalicens? Eller är det så att jag hör förstått saker och ting helt fel rörande OEM..

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBu
Så om man köper en laptop med Vista nu, från en leverantör som stödjer dedär med uppgradering till Win 7 så får det inte vara en OEM? Man måste köpa en fristående Vistalicens? Eller är det så att jag hör förstått saker och ting helt fel rörande OEM..

http://www.microsoft.com/SVERIGE/windows/buy/offers/upgrade.a...

Permalänk
Medlem

Nu verkar Amazon ha fått upp beställningen igen, dock har priset gått upp med ~£30... Ska man slå till nu? Antar att under 1000:- för en sådan här retail inte går att hitta när den väl når Sverige senare under året? hmm...

http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Windows-Home-Premium-PC/dp/...

Permalänk
Medlem

-Fråga: Ser att man kan köpa Vista Ultimate på Amazon.co.uk via denna länk: Amazon.co.uk / Vista Ultimate

Då får man en Windows 7 Ultimate utan kostnad när den släpps.
Så det borde ju vara en ganska bra affär och vad jag förstått så
kan man byta till svenska på Ultimate versionen eller?

Vad säger ni?

/Lennart

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LJN
Vad säger ni?

Det verkar vara en god plan om man vill ha ultimate-versionen.

Permalänk
Medlem

Ja, det borde vara det.

Fråga, denna version är väl en "orginal" version dvs. att den går att flytta till en annan pc? Samt för nyinstallation på en dator utan operativsystem?

/Lennart

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LJN
Fråga, denna version är väl en "orginal" version dvs. att den går att flytta till en annan pc? Samt för nyinstallation på en dator utan operativsystem?

Ja. En bit ned står det även "Brand New - Full UK Retail Boxed - Exactly the same as amazons - Price includes VAT and invoice supplied."

Permalänk
Medlem

-Beställde en Vista Ultimate med gratis uppgradering till 7:an när den släpps från Amazon.co.uk. Tänk på när ni handlar där att priserna är inkl. engelsk moms på 15% ! Och detta innebär att 15% dras av, fraktkostnad läggs till och sist så läggs svensk moms på med 25%. Så om jag gjorde en bra affär vet vi inte förrän dom svenska priserna blir officiella ? Totalpriset för mig med gårdagens valutakurs blev 2400.-

/Lennart

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LJN
Tänk på när ni handlar där att priserna är inkl. engelsk moms på 15% ! Och detta innebär att 15% dras av, fraktkostnad läggs till och sist så läggs svensk moms på med 25%.

Nej, då man handlar inom EU betalar man det säljande landets moms (och slipper tull och liknande).

Permalänk
Medlem

Elgot, tyvärr så är det som jag beskriver! Företag som säljer för mer än viss sammanlagd summa till Sverige årligen (kommer inte ihåg summan men gissar på 100-200 kkr) är skyldiga att debitera och redovisa svensk moms. Och dom större "seriösa" företagen följer dessa regler. All information om hur VAT beräknas finns på Amazon.co.uk.

/Lennart

Permalänk
Medlem

Men ****! Så det gick från Amazon?? Jag kollade på Play.com, men de hade det låst till UK. Så jag antog att Amazon också skulle ha det. Jaha.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LJN
-Beställde en Vista Ultimate med gratis uppgradering till 7:an när den släpps från Amazon.co.uk. Tänk på när ni handlar där att priserna är inkl. engelsk moms på 15% ! Och detta innebär att 15% dras av, fraktkostnad läggs till och sist så läggs svensk moms på med 25%. Så om jag gjorde en bra affär vet vi inte förrän dom svenska priserna blir officiella ? Totalpriset för mig med gårdagens valutakurs blev 2400.-

/Lennart

Funderade på att göra det jag också men tänk om det skulle skita sig o man inte får claim-koden.

EDIT:
Nog gjorde du en bra affär vilket som.. vista ultimate ligger ju på c:a 3000:- här.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LJN
Elgot, tyvärr så är det som jag beskriver! Företag som säljer för mer än viss sammanlagd summa till Sverige årligen (kommer inte ihåg summan men gissar på 100-200 kkr) är skyldiga att debitera och redovisa svensk moms. Och dom större "seriösa" företagen följer dessa regler. All information om hur VAT beräknas finns på Amazon.co.uk.

/Lennart

320.000:-, MEN långt ifrån alla företag bryr sig, inte ens seriösa. Tror inte jag betalat annat än engelsk moms de ggr jag beställt från UK, även från Amazon.co.uk. Och det har väl blivit iaf ett 20-tal beställningar minst.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

-Tänk på att ni måste skilja på marknadsplatsen Amazon.co.uk och moderbolaget. Köper man något av moderbolaget så följs momsreglerna, även om det bara är en dvd-skiva. Men vid köp från alla övriga anslutna "mindre" företag, privat personer mm. så uppstår ingen ny momsberäkning.

/Lennart

Permalänk

Komplett.se säljer Vista OEM med uppgraderingskupong till Windows 7.
En home premium licens 64-bit för ca1500 kr.

/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Mmm men då måste man väl köpa en dator också

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Jo det är klart. Men ska man bygga nytt så är det bra läge.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Mmm men då måste man väl köpa en dator också

Nja, "hårdvara" räcker (sedan slarvas det väl i praktiken ofta med dessa regler?).