Egna DVD-rippar, accept. kvalitè & strlk?

Permalänk

Egna DVD-rippar, accept. kvalitè & strlk?

Hej!

Vill digitalisera min egna DVD-samling så jag kan förpassa dem till källaren och ha allting på mediaspelaren, har ni något tips på acceptabel kvalitè och bitrate på DVD-rippar? Även storlek?

Är liksom 700MB Xvid acceptabelt på 1 avsnitt av Sopranos som är 1h lång och hur "vet man" när man ska köra 1.4GB är det då filmen är 2h lång?

Vad är bra resp. dålig bitrate för DVD-rip och hur stora ska man göra dem i MB etc.?

Just nu kör jag bara med autogk och ska snart ladda ner DVDFab & testa, har ni några tips på liknande program som autogk dvs. väldigt enkla och med bra GUI?

Tacksam för svar - TheSwede86

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Du kan ju använda dvd shrink och antingen kopiera hela dvdn till hårddisken eller ta bort de video, ljud eller undertextspår du inte vill ha. har du plats för det så är det väl det enklaste. har gjort så själv med ett antal dvds.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pYjamas
Du kan ju använda dvd shrink och antingen kopiera hela dvdn till hårddisken eller ta bort de video, ljud eller undertextspår du inte vill ha. har du plats för det så är det väl det enklaste. har gjort så själv med ett antal dvds.

Kan man göra det till Xvid i ca. 700MB stora då etc.?

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Om du nu bara ska göra det för eget bruk så finns det ju ingen orsak att låsa sig till 700MB stora, är ju bara rippa i relativt hög bitrate å låta den bli den storleken den blir.

Finns ju ingen orsak att klippa den i 2 delar.

Och dvdshrink är mer till för att får en köpes DL dvd att rymmas på en vanlig SL dvd.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Använd H.264 till en MKV istället. Ex mha x264 (http://www.x264.nl/).

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Ja kör med dvd decrypter och sedan med Handbrake där du kan lägga till subbs, ställa in ljud, video format och storleken om man vill det. Annars så tror jag att det blir bäst kvalite om man kör utan att låsa storleken.

//Memon

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

dvd shrink är ett amatör program som bara förstör videokvaliten totalt på dvd--- xvid så brukar man hålla sig runt 950kb/s i videobitrate men idag så används variabel bitrate eftersom en drama film inte kräver lika mycket som en action film. dvs man får titta och se vilken bitrate man tycker att det behövs till den filmen. Men om ja vore dig så skulle ja köra med x264 som någon föreslog innan det är bättre bild än xvid

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Komprimera med inställningar för konstant kvalitet istället för konstant filstorlek så slipper du bekymret med hur stort det ska vara. Hårddiskar är ju inte begränsade på samma sätt som skivor.

Kolla även vilka format din spelare klarar att spela upp. Min gamla TviX4000 klarar t.ex. inte mkv med x.264 men däremot funkar ju Xvid och DVD iso på den. Klarar spelaren DVD iso-filer så är det ju enklaste sättet att få samma kvalitet som originalet.

För XviD skulle jag valt samma upplösning som originalet och kört med samma pixel aspect ratio som DVD-skivan (om spelaren klarar av non square pixels). Sedan constant quantizer med q=3 brkar jag köra (mellan 2 och 5 brukar rekommenderas). Min spelare föredrar packed bitstream men det varierar mellan olika spelare vilket som funkar bäst. Om spelaren klarar B-frames så använd det, det ger mindre filstorlek med samma kvalitet. Min spelare krånglar om filstorleken blir större än 2 GB med avi-filer så för min del får jag tänka på det också. Med dessa inställningar ser jag inga direkta skillnader mot originalet på min TV och filstorleken blir oftast mindre än hälften jämfört med DVD.

Men oftast blir det direkt kopia till iso fil. Hårddiskar är billigt och omkomprimering är tidskrävande (tid=pengar).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Komprimera med inställningar för konstant kvalitet istället för konstant filstorlek så slipper du bekymret med hur stort det ska vara. Hårddiskar är ju inte begränsade på samma sätt som skivor.

Kolla även vilka format din spelare klarar att spela upp. Min gamla TviX4000 klarar t.ex. inte mkv med x.264 men däremot funkar ju Xvid och DVD iso på den. Klarar spelaren DVD iso-filer så är det ju enklaste sättet att få samma kvalitet som originalet.

För XviD skulle jag valt samma upplösning som originalet och kört med samma pixel aspect ratio som DVD-skivan (om spelaren klarar av non square pixels). Sedan constant quantizer med q=3 brkar jag köra (mellan 2 och 5 brukar rekommenderas). Min spelare föredrar packed bitstream men det varierar mellan olika spelare vilket som funkar bäst. Om spelaren klarar B-frames så använd det, det ger mindre filstorlek med samma kvalitet. Min spelare krånglar om filstorleken blir större än 2 GB med avi-filer så för min del får jag tänka på det också. Med dessa inställningar ser jag inga direkta skillnader mot originalet på min TV och filstorleken blir oftast mindre än hälften jämfört med DVD.

Men oftast blir det direkt kopia till iso fil. Hårddiskar är billigt och omkomprimering är tidskrävande (tid=pengar).

Vad använder du för program för att göra en DVD till en ISO?
Testade imgburn men den gnällde om att disken var kopieringsskyddad.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder fairuse wizard när jag rippar film. Fairuse kan man testa på deras hemsida, men det är bara lite riktiga finns på internet. I fairuse kan man bestämma storlek och massa mer. Skicka pm så kan du få en länk till guide.