nytt batteri, fråga angående laddning

Permalänk
Medlem

nytt batteri, fråga angående laddning

hej, det är så att jag har precis fått hem

http://www.batterizonen.dk/catalog/product_info.php?cPath=cPa... och

http://www.batterizonen.dk/catalog/product_info.php?products_...

och enligt brukanvisningar ska man lägga i batteriet och den ska ladda(charge ska lysa rött) tills det är klart och då ska det flasha grönt eller rött, men nu har jag haft batteriet i ca 4 timmar på laddning och lampan lyser grönt men när jag tar ut batteriet orkar den inte ens starta kameran, så jag undrar hur länge skall ett nytt batteri ladda för första gången? kameran i fråga är en kodak Z8612 IS. hoppas ni kan hjälpa mig. mvh Alen

Permalänk
Medlem

Du har gjort helt rätt. Det spelar ingen roll hur länge du låter ett Litium-jon batteri sitta i laddaren, den slår av så fort batteriet är färdigladdat. Går i stort sett inte att göra fel.

Antagligen är batteriet defekt. Jag hade kontaktat butiken för reklamation.

Permalänk
Medlem

fan också, längtar att få hem det o när det väl kommer är det rent skit ju. tack för svaret iaf

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Du har gjort helt rätt. Det spelar ingen roll hur länge du låter ett Litium-jon batteri sitta i laddaren, den slår av så fort batteriet är färdigladdat. Går i stort sett inte att göra fel.

Antagligen är batteriet defekt. Jag hade kontaktat butiken för reklamation.

Det bygger på att de som tillverkat batteriet och laddaren har designat det på ett bra sätt. Ett modernt Li-Ionbatteri har en hel del elektronik som styr det och köper man pirat är risken att det inge fungerar som det ska. Är det fel i elektroniken är det faktiskt inte så svårt att förstöra ett batteri.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tänt att det kan vara som i Nikons batterier. Köpte ett piratbatteri till min D90, fick hem det, laddade det, blev fulladdat. Satte det i kameran och inget händer!
Kom fram till att Nikon har satt in ett litet chip i sina batterier som gör att de inte är lika lätta att kopiera! Det batteriet jag hade köpt hade D200s chip, vilket gjorde att det fungerar till D80 men inte D90!
Köpte istället ett phottix-piratbatteri med D300s chip, det fungerar perfekt!

Visa signatur