Överklockning av grafikkort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
Är det verkligen bra att pressa sitt gfx så mycket? Jag menar hur länge håller det om man kör på klocken hela tiden?

Det har jag redan frågat, ingen som verkar veta nåt om Riskerna...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Hur varma era kort blir beror på om det är AMD eller Nvidia samt vilken serie.
Men räkna med att ligga under 100 grader under full load.

Det är verkligen i värsta fall.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Vill bara tipsa om min egen tråd
"http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8..."
egoist ja visst.

instruktioner på att ändra auto temp med rivatuner utan problem med 100% fan load ändra det till det du vill ha det till. (du sätter tempen när fläkten ska ökas)
Har funkat bra för mig men inga svar och jag vill veta andras resultat, hoppas bara jag inte blir varnad för att sprida propaganda, funkar fint på 880gts iallafall

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Hur varma era kort blir beror på om det är AMD eller Nvidia samt vilken serie.
Men räkna med att ligga under 100 grader under full load.

Det är verkligen i värsta fall.

ATI.......

Permalänk

Bra guide:) Men jag har lite frågor!

1. När man håller på och höjer, är risken stor att man förstör grafikkortet om man skulle höja lite för mycket?

2. Jag antar att man inte ska ligger 10mhz under gränsen där man får grafikfel eller har jag fel? Isåfall hur mycket under ska jag ligga?

3. Jag har aldrig överklockat förut, vad ska jag tänka på?

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem

Ungefär hur länge ska man vänta innan man ökar ett steg? Har testat lite och upptäckt att det ibland tar över 5 minuter innan något grafikfel uppstår.

Använder samma inställningar som i guiden, kommer jag snabbare se grafikfel om jag höjer upplösningen och MSAA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Bra guide:) Men jag har lite frågor!

1. När man håller på och höjer, är risken stor att man förstör grafikkortet om man skulle höja lite för mycket?

2. Jag antar att man inte ska ligger 10mhz under gränsen där man får grafikfel eller har jag fel? Isåfall hur mycket under ska jag ligga?

3. Jag har aldrig överklockat förut, vad ska jag tänka på?

Har man aldrig överklockat förut så hänvisas man till kompletta överklockningsguider, finns ett par bra klistrade trådär här på SweC.
Överklockning är avancerat och inget man ska leka med, har man otur och gör ett brutalt fel så kan hela datorn haverera.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Angående det här med temperaturer så verkar det för många kort vara GPU VRM som blir varmast
kan ta mitt GTX260 som exempel. har överclockat det hyfsat mycket. går säkert mycket mer oxå men.
GPU: 71 under load
GPU VRM: 80 under load.

nu är de här temperaturerna långt ifrån vad korten klarar av men innan jag började överclocka så låg GPU VRM en bra bit under GPU tempen

Så rekomenderar att ni tar en koll på minnes temperaturen oxå. i Tex Everest

Temperaturerna man inte bör gå över är enl nvidias officiella siffror 105 grader
120 grader stängs de flesta datorer automatiskt av

Men jag skulle rekomendera de flesta att hålla sig under 100 grader.
någonstans mellan 90-100 bör korten klara av under ett lite längre tidsperspektiv.

mvh Erik

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
ATI.......

AMD...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

Tjena jag kör med ett 4870x2 kort och har precis bytt kylare så den går jätte svalt nu, så jag är väldigt sugen på att klocka den men denna guiden verkar inte funka med x2 kort? för rivatuner klockar bara 1 gpu för mig! :/
Hur ska man göra för att den ska klocka båda?

Tack!

Edit jag kom på de

gör så här: Starta rivatuner->power user->Rivatunder\Overclocking\Global högerklicka på EnableClockControlCloning och ta Set value to 1

nu funkar det !

Permalänk

har två frågor.

1. om man använder ATIs egna auto-tune. måste man då kolla om kortet är stabilt i furmark eller är det helt hundra att det är stabilt då?

2. tempen går väll för det mesta inte upp så mycket när man spelar som det gör i furmark?

kör med ett asus hd4850 512Mb

Permalänk

Hej, jag undrar varför jag inte kan trycka någon stanns i Ati Overdrive. Hade tänkt att klocka med auto-tune men jag kan inte trycka på någonting där :S Snälla hjälp!

Visa signatur

Dator 1: Amd 940 3.0 ghz / Gigabyte GA-MA790X-UD3P / 8gb 1333mhz / XFX 5770 1gb / Fractal Design Tesla 550w / Western Digital 500gb / Fractal Design Core 3000
Dator 2: Amd FX6300 3,5ghz / CM Hyper 212 EVO / ASUS M5A78L-M/USB3 / 8gb 1333mhz / Powercolor 6870 1gb / Corsair AX 750W / Samsung F3 500gb / A-Data SSD Pro 128gb / Fractal Desgin Arc Mini

Permalänk
Skrivet av soundofmetal:

har två frågor.

1. om man använder ATIs egna auto-tune. måste man då kolla om kortet är stabilt i furmark eller är det helt hundra att det är stabilt då?

2. tempen går väll för det mesta inte upp så mycket när man spelar som det gör i furmark?

kör med ett asus hd4850 512Mb

Du ska använda furmark för att se att kortet är stabilt. Det kommer FÖRMODLIGEN vara stabilt men jag hade ett 4850 kort innan jag köpte 5870 och mitt 4850 gick inte stabilt när jag körde ccc overdrive på max.

Men mitt nya 5870 går stabilt utan voltmodifikation på 930/1350 (stock= 850/1200)

Permalänk

Mer intressant vore att veta hur många extra FPS man får i lite olika spel. Tror inte skillnaden är speciellt stor. Nån enstaka FPS som man inte ser nån skillnad på.

Permalänk
Medlem

Testat klocka mitt 4890 tidigare men tyvärr så pallar det ingen ökning över huvudtagen -.-
skärmarna släcks efter typ 7min när jag trycker in en ökning på 15mhz -.-
har inte ens rört minnet :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Mer intressant vore att veta hur många extra FPS man får i lite olika spel. Tror inte skillnaden är speciellt stor. Nån enstaka FPS som man inte ser nån skillnad på.

Skillnaden i de flesta spel är rätt linjär den också. En 20% höjning ger kanske 15-20% högre FPS i ett GPU-krävande spel.
Däremot finns det spel som är extremt CPU-beroende, som således flaskar där istället.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerlarz:

Hej, jag undrar varför jag inte kan trycka någon stanns i Ati Overdrive. Hade tänkt att klocka med auto-tune men jag kan inte trycka på någonting där :S Snälla hjälp!

Tryck på nyckeln (precis över alla reglage)

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Mer intressant vore att veta hur många extra FPS man får i lite olika spel. Tror inte skillnaden är speciellt stor. Nån enstaka FPS som man inte ser nån skillnad på.

Överklockade mitt grafikkort idag (Radeon X1950Pro 512mb) och märkte en markant skillnad i Mirror's Edge. Så jo, det märks, rör sig inte om nån enstaka FPS. Sen finns det ju vissa spel där det märks betydligt mindre, spel där CPU är väldigt viktigt

Permalänk
Medlem

Hmm, Rivatuner har inte släppts för 5000-serien, eller? Någon som vet när det kommer släppas (då 5870 2gb Eyefinity 6 Edition stöds)?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk

haha tror inte jag ska göra detta med mitt graffe kort körde furmarken nu a då ligger tempen på 85grader a de e stock klockningen

Permalänk

Jag har tyvärr inte uppnått så mycket högre prestanda av överklockningen om inget alls, som jag gjort på mitt Sparkle GTX 260 Core 216.
Standard klocken till klocken jag har nu:
Core@576mhz till 799mhz
Memory@999mhz till 1300mhz
Shader@1242mhz till 1723mhz
Fan@40% till 56%
tempen@load gick från 70+ till 64-65 stabila grader!

Kraschar i start av Windows men återställs och fungerar sedan klockrent under tiden datorn är igång

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Bra, lättfattlig guide för en nybörjare!

I like!

Överklockningen funkar bra, men en konstig sak: Kan inte klocka upp shaders knappt alls innan det strular - så shaders fick stå på stock. Gör väl inget men det är lite underligt bara. Lite nyfiken på varför. Någon som vet? (nvidia G100 gäller det)

Permalänk

Jag får inte fram grafikkortet! HJÄLP vad ska jag göra ?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

Jag får inte fram grafikkortet! HJÄLP vad ska jag göra ?

Har samma problem, guiden ser bra ut och lätt att följa men jag har samma problem här i Rivatuner när man ska klicka på grafikkorts ikonen så finns inte den. HJÄLP! För övrigt sitter jag på 2 kort från 5800 serien

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Skrivet av Leqher:

Har samma problem, guiden ser bra ut och lätt att följa men jag har samma problem här i Rivatuner när man ska klicka på grafikkorts ikonen så finns inte den. HJÄLP! För övrigt sitter jag på 2 kort från 5800 serien

det finns guider hur man kan skriva in sina drivrutiner man har nu i rivatuner.

To do this go to the “Power User” tab in RivaTuner.
Expand the “RivaTuner \ System” option.
After you have expanded the option, scroll down until you find “ForceDriverVersion”. Double click on the collumn next to it and type in the driver version. Example: nvidia driver 158.19 would be 15819
Then click the check icon, click Ok or Apply and restart RivaTuner.

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

det finns guider hur man kan skriva in sina drivrutiner man har nu i rivatuner.

To do this go to the “Power User” tab in RivaTuner.
Expand the “RivaTuner \ System” option.
After you have expanded the option, scroll down until you find “ForceDriverVersion”. Double click on the collumn next to it and type in the driver version. Example: nvidia driver 158.19 would be 15819
Then click the check icon, click Ok or Apply and restart RivaTuner.

Jag förmodar att man ska skriva 1010 för catalyst 10.10 då. Men det funkar inte det heller. Får fortfarande inte upp grafikkorts ikonen :s

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Skrivet av Leqher:

Jag förmodar att man ska skriva 1010 för catalyst 10.10 då. Men det funkar inte det heller. Får fortfarande inte upp grafikkorts ikonen :s

japp helt rätt! okej då har du samma fel som mig...

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Grafikkorts-ikonen finns inte på RivaTuner för mig