Mac filtrering och dolt nätverk räcker ?

Permalänk
Medlem

Mac filtrering och dolt nätverk räcker ?

Heipa är inte allt för grym på wireless. Så några frågor till mer kunniga om ämnet:

1* räcker det med mac filtrering och dolt närverk, ifall nej se 2

2* vilken ska man komplitera med wpa2 wpa wep osv. man vill ju få ut så mycket som möjligt av hastigheten kryptering är en broms men hur mycket

3* 32-bit, 64-bit, 128-bit.. i vilken kryptering ska man köra

4* 5.2-bandet & 2,4-bandet är? inte hastighets skillnad .. utan mer för räckvidd och hinder och krocksäkert mot andra enheter på samma ghz osv

5* vad ska man lita på: status på trådlöst nätverk säger 150mbits
och routern säger 300mbps ,,, vem ska man lite på ... www.bredbandskoll.se verkar ge olika resultat varje gång .. 55 - 90mbit/S

64bit wpa2 only "aes" . med mac filtrering körde jag innan , vad tycker ni?

det finns lite störning i huset men inge major.. jag förhåller mig i samma rum eller ett rum ifrån med plastervägg emellan så har bra connections till routern..

min router
Router Dlink-655

mina enheter
Wifi mobil 802.11G
intel wifi-link5100 laptop 802.11N draft
radlink 802.11N

tips, knep till förbättring vore tacksamt

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

1) Nejnejnej, enda det räcker för är att undvika att någon kopplar upp sej av mistag mot din lina.
2) WPA/WPA2 är enda alternativet, WEP ger samma skydd som punkt 1.
3) Jag tror det alltid är 256 när man kör WPA/WPA2.
4) Ingen hastighetsskillnad i sej men 5 ghz är mindre trafikerat än så länge.
5) Den som visar minst. Det är dock en ganska teoretisk siffra då en del av den bandbredden går åt till att bara inkapsla TCP/IP-trafik. Att det blir olika resultat på bredbandskoll kan bero på allt från att du sitter vid olika stälen vid olika tillfällen till övrig belastning nätet.

MAC-filtrering kan du skippa helt om du kör WPA2, mac-filtrering är mer av ondo än nytta då det ställer till med extra administration såfort en ny klient ska ansluta. Då behöver du lägga till den klientens mac-adress i filret innan åtkomst till nätet kan ställas.

Permalänk
Medlem

1, NEJ NEJ NEJ. Det går snarare fortare att hacka ett sånt nät.
2. WPA2
3. Så kraftig som möjligt

Mac-filtrering kan man gå runt så länge det finns en dator som får prata på nätet. Dölja SSID är meningslöst då man ändå kan få datorer och router att skicka ut det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

tack för alla vettiga svar ..

Tänkte också passa på att fråga om Dlink-655. Om någon vet något bra om den som man kanske ska sätta på ev stänga av ? onödiga settings eller bra saker som ska vara på osv..

och hur får man ut 802.11(N) 300mbps utan att pilla i minsta detalj ..
med wireess kanaler, dhcp server settings, wpa2, htz och band osv osv ..
iofs så pillar jag gärna i minsta detalj också för att få ut det bästa .. man lär sig alltid något..

någon som har ett bra inställnings schema ?
firmware 1.21EU

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör