Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
Sköna bilder, gillar särskillt 1an, 5an och 6an. Mycket efterbehandling?

Orginalfilerna: Endast bildstorlek ändrad till 600x399px

Permalänk
Medlem

väldigt länge sedan jag postade nån bild här, nästan så man känner sig ringrostig, nåväl, porträtt från igår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tweakad
Orginalfilerna: Endast bildstorlek ändrad till 600x399px

Fotar du i jpeg? :E:EE

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Lite surf från väddö!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Schyssta bilder, och vågor?

Permalänk
Medlem

Det där såg kallt men skönt ut

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

hoz: Möjligt att du är ringrostig, men resultatet blev grymt! Ännu mer från trädgården:

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
hoz: Möjligt att du är ringrostig, men resultatet blev grymt! Ännu mer från trädgården:

http://ytterfors.se/bilder/fototraden/09/macro_gammal_maskros...

hehe, tackar, men ja, 5D+35/1.4L liksom, kan ju inte gå fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tweakad
lite blandat från senaste tiden:
http://farm4.static.flickr.com/3634/3600439474_4d23092bc5.jpg...

Mycket snyggt!

Kommentarer?

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelth
I sense much win in this picture.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
Men fan radaradam du tar ju helt otroliga bilder!

På sista bilden skulle jag däremot vilja se mer av hennes ansikte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Riktigt bra.

Tack! Känns som jag börjar få lite pejl på det igen

Permalänk
Medlem

Bilder från musikalen RENT som eleverna på Tessinskolan i Nyköping satte upp i år.

fler bilder i min stream

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Fotar du i jpeg? :E:EE

Näää. jag fotar i raw.

Men det blir ju lite krångligt att uppa en .nef-fil här.
Men bilderna är straight-outa-camera, As shot i ACR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
hehe, tackar, men ja, 5D+35/1.4L liksom, kan ju inte gå fel?

Lite mycket luft runt om bara

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på att köpa en riktig kamera..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Jag är riktigt sugen på att köpa en riktig kamera..

Do it.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Jag är riktigt sugen på att köpa en riktig kamera..

Kom ihåg att det inte är kameran som avgör hur bra bilden blir. Men visst, det kan bli roligare att fota med en kamera som är ur vägen och gör som man vill att den ska göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Do it.

Man ska ha pengarna oxå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Kom ihåg att det inte är kameran som avgör hur bra bilden blir. Men visst, det kan bli roligare att fota med en kamera som är ur vägen och gör som man vill att den ska göra.

Tror inte att en C902 är riktigt som att fota med en tex D60, tyvärr.

Permalänk
Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Tack! Känns som jag börjar få lite pejl på det igen

Jo, fast dom andra bilderna får du jobba lite mer på tycker jag.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Man ska ha pengarna oxå.

Tror inte att en C902 är riktigt som att fota med en tex D60, tyvärr.

En duktig fotograf tar fortfarande bättre bilder med en C902 än en dålig fotograf med en D60 (eller random kamera med sexsiffrig prislapp för den delen också).

Chase Jarvis har ett galleri med bilder enbart tagna och redigerade med en iPhone. Länk: http://www.chasejarvis.com/index.php#mi=2&pt=1&pi=10000&s=0&p... Visst kan man klaga på den tekniska kvalitén, men hur viktigt är det egentligen om resten är toppklass?

Annars så är bilderna från en vanlig kompaktkamera ofta oskiljbara kvalitetsmässigt jämfört med en systemkamera (förutsatt att fotografen vet vad denne pysslar med). Speciellt i det formatet som visas i den här tråden, bilder som är förminskade till 600-1000px.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite bilder från Botaniska trädgården i Uppsala från dagens runda

Slottet

Skumt försök till HDR

ge gärna lite kritik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Man ska ha pengarna oxå.

I didn't.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Skumt försök till HDR
http://toxen.mine.nu/pics/hdr/DSC_7248_49_50.jpg

Omg? De andra var najs, dock.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Carro.

Vad tycks?

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Ja, hon är snygg hon.

Eller, aha... Bilderna kanske du menade? Ja, de var fina. Ettan och tvåan var bäst, trean kändes lite trisst för man inte får ögonkontakt..

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Ja, hon är snygg hon.

Eller, aha... Bilderna kanske du menade? Ja, de var fina. Ettan och tvåan var bäst, trean kändes lite trisst för man inte får ögonkontakt..

Tack så mycket, och ja, hon är mycket snygg ^^

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

En liten promenad såhär på kvällskvisten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
En duktig fotograf tar fortfarande bättre bilder med en C902 än en dålig fotograf med en D60 (eller random kamera med sexsiffrig prislapp för den delen också).

Chase Jarvis har ett galleri med bilder enbart tagna och redigerade med en iPhone. Länk: http://www.chasejarvis.com/index.php#mi=2&pt=1&pi=10000&s=0&p... Visst kan man klaga på den tekniska kvalitén, men hur viktigt är det egentligen om resten är toppklass?

Annars så är bilderna från en vanlig kompaktkamera ofta oskiljbara kvalitetsmässigt jämfört med en systemkamera (förutsatt att fotografen vet vad denne pysslar med). Speciellt i det formatet som visas i den här tråden, bilder som är förminskade till 600-1000px.

Nja, du kan komma upp i helt sjuka skärpedjup med en fullframe-sensor och ett objektiv med lågt bländartal, som inte riktigt kan matchas av en kompakt. Sen har du mer valfrihet både i kameran (med mer manuella inställningar) och i val av objektiv.

Att ta identiska bilder med en kompakt kontra en systemkamera tror jag inte riktigt på. Däremot finns det ju inget som säger att man inte kan anpassa sina bilder efter kameran (eller mera troligt; anpassa köpet av kamera efter typen bilder man tänkt ta) och ta väldigt bra bilder ändå.

Jag har varit i kontakt med ett hundratal mer eller mindre kända/framgångsrika fotografer på sistone i ett litet projekt, och de var i stort sett uppdelade i två läger. Antingen hade man dubbla Leica M8, Nikon D3x, Canon EOS 1Ds MkIII/5D MkII, Hasselblad eller någon annan form av dyr kamerautrustning, eller så hade man t.ex. Holgas plastkameror. Där handlar det nog mycket om vilken typ av fotografi man sysslar med; vissa vill ha retrolook, kraftig vinjettering, en billig och slagtålig kamera man kan ha med sig över allt osv. medan andra vill ha knivskarp skärpa, kort skärpedjup, hög hastighet eller upplösning osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
Nja, du kan komma upp i helt sjuka skärpedjup med en fullframe-sensor och ett objektiv med lågt bländartal, som inte riktigt kan matchas av en kompakt. Sen har du mer valfrihet både i kameran (med mer manuella inställningar) och i val av objektiv.

Att ta identiska bilder med en kompakt kontra en systemkamera tror jag inte riktigt på. Däremot finns det ju inget som säger att man inte kan anpassa sina bilder efter kameran (eller mera troligt; anpassa köpet av kamera efter typen bilder man tänkt ta) och ta väldigt bra bilder ändå.

Jag har varit i kontakt med ett hundratal mer eller mindre kända/framgångsrika fotografer på sistone i ett litet projekt, och de var i stort sett uppdelade i två läger. Antingen hade man dubbla Leica M8, Nikon D3x, Canon EOS 1Ds MkIII/5D MkII, Hasselblad eller någon annan form av dyr kamerautrustning, eller så hade man t.ex. Holgas plastkameror. Där handlar det nog mycket om vilken typ av fotografi man sysslar med; vissa vill ha retrolook, kraftig vinjettering, en billig och slagtålig kamera man kan ha med sig över allt osv. medan andra vill ha knivskarp skärpa, kort skärpedjup, hög hastighet eller upplösning osv.

Citat:

Annars så är bilderna från en vanlig kompaktkamera ofta oskiljbara kvalitetsmässigt jämfört med en systemkamera

Notera ordet i fetstil, jag tror du blandar ihop det med alltid.

Sen när har skärpedjup att göra med hur bra en bild är? Jag kan ta en bild på ett vitt papper med några millimeters skärpedjup, men det gör det knappast till en bra bild. Det är fortfarande ett tråkigt vitt papper. Kort skärpedjup kan verkligen bidra till en bild, i t.ex. porträtt, men alla tar inte porträtt.

Jag har aldrig påstått att du kan ersätta en systemkamera eller att du alltid får lika bra bilder med en kompakt. Men i många situationer duger en kompakt lika bra.

Jag bevisar gärna mitt påstående med lite bildexempel, men det får vänta till morgondagen. Sen kan vi ha gissningstävling.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!