OpenGL 3.1 ute nu

Permalänk
Melding Plague

OpenGL 3.1 ute nu

Utvecklarna bakom OpenGL tillkännager en ny version av 3D-gränssnittet. Den nya specifikationen bjuder på flera nyheter programmerare saknade i 3.0.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Om jag förstått detta rätt så är OpenGL en motståndare till direktx?

Vilka spel brukar i längden bli bäst isåfall?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Om jag förstått detta rätt så är OpenGL en motståndare till direktx?

Vilka spel brukar i längden bli bäst isåfall?

Dom med openGL imo

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Om jag förstått detta rätt så är OpenGL en motståndare till direktx?

Vilka spel brukar i längden bli bäst isåfall?

Nej, det är inte en konkurrent till DirectX. Om jag har förstått det hela rätt så är det ett programmeringsspråk för att skriva 2D- eller 3D-grafik?

Permalänk
Avstängd

OpenGL är väl för grafik medan DirectX både kör grafik och ljud?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
OpenGL är väl för grafik medan DirectX både kör grafik och ljud?

OpenAL är som OpenGL för ljud.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Nej, det är inte en konkurrent till DirectX. Om jag har förstått det hela rätt så är det ett programmeringsspråk för att skriva 2D- eller 3D-grafik?

DirectX är också ett språk för att skriva grafik.

OpenGL är gratis, directX ägs av microsoft och fungerar därför inte under något annat operativsystem förutom deras egna.
Användarupplevelsen är samma men de båda språken har sina för och nackdelar när man skriver kod.
Samma gäller dock för DX9 och DX10, DX10 har fler funktioner som går att skriva i DX9 men det är jobbig och/eller mer prestandakrävande.

Hoppas att jag inte ljög allt för mycket nu.

Permalänk
Medlem

OpenGL är ett API för att utnyttja hårdvaruacceleration på grafikkorten. Stora spel som använder OpenGL är Unreal-spelen. Grejen är att på senare år har Microsoft med DirectX sprungit ifrån OpenGL eftersom OpenGL stått och tuggat gräs.

För något år sedan var det stort ståhej när OpenGL 3.0 skulle avtäckas, då skulle OpenGL förändras i grunden och bli ett modernt verktyg. Dock blev inte verkligheten sådan utan de fegade ur och valde att behålla bakåtkompabilitet så att alla CAD-program bland annat inte skulle tvingas skriva om sin grafik.

Besvikelsen var stor bland framför allt linuxanhängare som vill ha ett modernt och bra alternativ till Microsofts dominans.

Frågan är om 3.1 är vad folk har väntat på. Jag tror inte det.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Det vore verkligen underbart om man som spelfantast faktiskt kunde köra linux på sin speldator. Enda anledningen till att jag kör windows är just directx.

förresten, är det någon som har koll på hur mkt licenspengar det ligger i att använda dx9/10?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Den stora saken med OpenGL finns ju i namnet, "Open" altså det är ett öppet , finns för alla platformar och är "no profit". Directx konkurerar mer än OpenGl konkurerar med directx. :3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Nej, det är inte en konkurrent till DirectX. Om jag har förstått det hela rätt så är det ett programmeringsspråk för att skriva 2D- eller 3D-grafik?

Jo det är en konkurrent till grafikbiblioteket i DirectX.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Hur ser strömlinjeformad kod ut?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att det är som det står i nyheten att Direct3D är konkurrent till openGL, då Direct3D är grafikdelen av DirectX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Hur ser strömlinjeformad kod ut?

-----------------------------------------> zoom zoom

så kanske?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Hur ser strömlinjeformad kod ut?

De har missuppfattat allt.

Streamline handlar om de effektiviserat mellan olika plattformar

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd

Ja!
Vad bra!
Bra att Nvidia och ATI snart även har OpenGL 3.1 stöd i sina drivrutiner!

Synd bara att Tungsten Graphics är sega med att implementera det i Mesa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Det vore verkligen underbart om man som spelfantast faktiskt kunde köra linux på sin speldator. Enda anledningen till att jag kör windows är just directx.

förresten, är det någon som har koll på hur mkt licenspengar det ligger i att använda dx9/10?

Japp, du måste ha en giltlig version av windows för att använda dx SDK http://msdn.microsoft.com/sv-se/directx/default(en-us).aspx.

Permalänk
Medlem

Finns inte non Spel för detta.Pack äran Koffer.Mvh.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klaus
Finns inte non Spel för detta.Pack äran Koffer.Mvh.......Klaus

What he said!

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jo det är en konkurrent till grafikbiblioteket i DirectX.

Nej, snarare Direct3D.

För att klara upp det hela lite:
OpenGL(Graphics Library) och Direct3D är API:er för grafikhantering. OpenAl(Audio Library) och DirectSound är till för ljud.

Edit: rättade lite

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Nej, det är inte en konkurrent till DirectX. Om jag har förstått det hela rätt så är det ett programmeringsspråk för att skriva 2D- eller 3D-grafik?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
DirectX är också ett språk för att skriva grafik.

Varken OpenGL eller DirectX är något språk. De är grafik APIer (Application Programming Interface), d.v.s. gränssnitt för att programmera grafik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
förresten, är det någon som har koll på hur mkt licenspengar det ligger i att använda dx9/10?

Det är kostnadsfritt för spelutvecklare att använda DirectX, precis som att använda i princip vilka andra funktioner som helst som ingår i Windows.

Permalänk
Inaktiv

Sweclockers är lite sena med sådant här som vanligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Nej, snarare Direct3D.

För att klara upp det hela lite:
OpenGL(graphic language) och Direct3D är API:er för grafikhantering. OpenAl(Audio language) och DirectSound är till för ljud.

Du fick till det ganska bra förutom att L står för layer och inte language.

Över till GLSL 1.40, en nyhet ni glömde som jag och andra välkommnar är Uniform Buffer Objects som låter en gruppera uniform-variabler i shader-program.

GLSL 1.40

#version 140 uniform Transformation { mat4 projmatrix; mat4 modelmatrix; }; in vec3 vertex; void main() { gl_Position=projmatrix*modelmatrix*vec4(vertex,1.0); }

GLSL 1.30

#version 130 uniform mat4 projmatrix; uniform mat4 modelmatrix; in vec3 vertex; void main() { gl_Position=projmatrix*modelmatrix*vec4(vertex,1.0); }

Det här gör att man från klientsidan kan uppdatera allt inom Transformation enhetligt en gång och inte behöver uppdatera variablerna separat (så det ger mer kräm). Jag är inte så insatt i hur Direct3D kan användas för att få ut maximal prestanda, men jag kan se att OpenGL 3.1 tar till många fina knep.

I överlag är den här specifikationen väldigt fint utformad jämfört med OpenGL 3.0 skiten. Det märks lite på storleken i form av specifikationsfilerna (pdf) xD
OpenGL 3.0: 3.0mb
OpenGL 3.1: 2.1mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Stora spel som använder OpenGL är Unreal-spelen.

Inte i senaste iterationen.

Men World of Warcraft gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Sweclockers är lite sena med sådant här som vanligt.

Du fick till det ganska bra förutom att L står för layer och inte language.

När jag nu kollade upp det så var det till och mer library. Eller har jag fel?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
När jag nu kollade upp det så var det till och mer library. Eller har jag fel?

Vad det står för officiellt har jag ingen aning om, en sak är dock klar, det är inte språk vi pratar om.

Jag ser OpenGL och OpenAL som de olika lager som skapar en applikation såsom lir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
När jag nu kollade upp det så var det till och mer library. Eller har jag fel?

Du här rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Jag ser OpenGL och OpenAL som de olika lager som skapar en applikation såsom lir.

Det är ett gränssnitt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazk0
Det är ett gränssnitt.

Jo, att kalla det library kanske inte är så klokt egentligen eftersom OpenGL definierar en standard som t.ex. nVidia implementerar (som just deras OpenGL lib)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Ett spels kvalite är oberoende av vilket grafikhanterings-API det använder. Till exempel alla spel som släpps till både Xbox 360(Directx) och Playstation 3(OpenGl) finns tillgängliga i två olika APIn men är samma spel.

Oj! Det måste ju vara ett helvete att koda! Stackars dem som skriver grafikbitarna och måste skriva samma sak två gånger i olika språk. Blä

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Oj! Det måste ju vara ett helvete att koda! Stackars dem som skriver grafikbitarna och måste skriva samma sak två gånger i olika språk. Blä

Det är väl ganska uppenbart att det inte är samma person(er)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Oj! Det måste ju vara ett helvete att koda! Stackars dem som skriver grafikbitarna och måste skriva samma sak två gånger i olika språk. Blä

De inom spelföretag behöver inte sitta och skriva om varje spel för varje konsol/operativsystem. De jobbar mot en spelmotor som i sin tur är anpassad för ett eller flera system (cross platform). Man bygger ihop ett spel som matas genom spelmotorn som i sin tur ser till att grafik, ljud, kontroll och så vidare funkar. Spelmotorn kan sen vara anpassad för DirectX, OpenGL, SDL och så vidare, eller alla tillsammans.
Se till exempel SquareEnix:s Crystal Tool som är anpassat för PS3, XB360, Wii och PC med Windows: http://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_Tools
Med den behöver de inte skriva om varenda kommande Final Fantasy-spel om de vill släppa det på PS3 OCH 360 (se FF13 som exempel).

Skulle man sitta och anpassa spelen till respektive plattform så skulle vi inte ha spel idag på PS3 som är "begränsade" till 360:s hårdvara till exempel. Utan varje spel skulle vara optimerat för varje konsol/operativsystem.