Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD och Havok utvecklar fysik till Radeon

Permalänk
Melding Plague

AMD och Havok utvecklar fysik till Radeon

Radeon-makarna AMD kan snart ha ett eget fysiksystem redo som kan utmana PhysX.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att se amd hänger med i den utvecklingen. Sen att det kommer komma till mitt favorit spel är bara perfekt - Diablo 3.

Permalänk
Medlem

Havoc är väl vida spritt när det gäller spel? Det är väl vad som används i flest spel om man jämför PhysX mot Havok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Havoc är väl vida spritt när det gäller spel? Det är väl vad som används i flest spel om man jämför PhysX mot Havoc?

Jo, Havoc loggan ser man i en hel del nya spel.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Avstängd

D3!!! När kommer det? ? ?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
D3!!! När kommer det? ? ?

När du minst anar det

OnTopic: Låter trevligt ju, får nog bli ett amd kort nästa ggn

Permalänk
Avstängd

Ja Havok är ju det ledande så det är ett bra val, dessutom är det en öppnare standard som underlättar standardisering.

Permalänk
Medlem

Låter bra Bra med konkurrens!

Permalänk
Medlem

Uhm är det bara jag som hellre hade sett att nVidia & AMD hade kunnat enas om en standardiserad API, när det gäller API:er känns det som att konkurrens inte alltid är bra, speciellt om det knyts till enskild hårdvara (physX för nV & Havoc för AMD....)

Var det inte tal om en OpenCL variant? lr har jag drömt det?

PS. missförstå mig rätt, jag tycker det är bra med bättre fysikstöd på hela marknaden men jag tar alla dar i veckan en standard som funkar på all hårdvara involverad.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Tror SC2 också skulle använda sig av Havok. Kanske detta som var planerna när AMD och Blizzard gick ut med att dom skulle ha någon form av partnerskap, och inte bara en Free Trial till WoW när man installerar drivisar

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, det var ju snack om ett samarbete redan 2006, fast mellan Ati och Havok då.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Undrar om denna lösning kommer fungera som Nvidias fysiklösning, att man kan använda ett sekundärt kort till fysik beräkningar och ett primärt för grafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallam
När du minst anar det

OnTopic: Låter trevligt ju, får nog bli ett amd kort nästa ggn

ååh då ska jag inte tänka på det mera ^^. Vill verkligen ha d3 :D:D

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Uhm är det bara jag som hellre hade sett att nVidia & AMD hade kunnat enas om en standardiserad API, när det gäller API:er känns det som att konkurrens inte alltid är bra, speciellt om det knyts till enskild hårdvara (physX för nV & Havoc för AMD....)

Var det inte tal om en OpenCL variant? lr har jag drömt det?

PS. missförstå mig rätt, jag tycker det är bra med bättre fysikstöd på hela marknaden men jag tar alla dar i veckan en standard som funkar på all hårdvara involverad.

Självklart hade det varit bra om de kunde enas. Dock styr nVidia PhysX för mycket för att det skulle fungera att enas om det. Havok är öppet så alla kan implementera det om de vill. Dessutom fungerar Havok bra utan accelerator också, man kan köra det på processorn. Därför är Havok ett mycket bättre val som standard.

Permalänk

de använder ju samma grafik i starcraft 2, va inte det värt att nämna? ;D

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ja Havok är ju det ledande så det är ett bra val, dessutom är det en öppnare standard som underlättar standardisering.

Yes! bra där! det är ju det vi vill ha så får vi Fysik till varje spel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Låter bra Bra med konkurrens!

Noooooo! konkurrens i detta läge är kasst vi behöver bara en standard

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
Noooooo! konkurrens i detta läge är kasst vi behöver bara en standard

Instämmer.. Bryr mig ärligt talat inte om vem av dem som uppfinner den, bara den fungerar på båda tilverkarnas kort så är vi alla nöjda och glada..
Borde väl eg. inte vara allt för svårt att få Havoc att fungera på nVidiakort eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Självklart hade det varit bra om de kunde enas. Dock styr nVidia PhysX för mycket för att det skulle fungera att enas om det. Havok är öppet så alla kan implementera det om de vill. Dessutom fungerar Havok bra utan accelerator också, man kan köra det på processorn. Därför är Havok ett mycket bättre val som standard.

Jag håller tummarna för att nvidia börjar utveckla stöd för havok, vill inte behöva byta bärbar de närmaste åren men vill kunna köra både D3 och sc2

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Instämmer.. Bryr mig ärligt talat inte om vem av dem som uppfinner den, bara den fungerar på båda tilverkarnas kort så är vi alla nöjda och glada..
Borde väl eg. inte vara allt för svårt att få Havoc att fungera på nVidiakort eller?

Tror nog aktieägarna skulle bli lite sura på nvidia om dom skulle börja testa med att implementera en konkurrerande produkt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Låter bra Bra med konkurrens!

Tror inte konkurrens mellan PhysX och Havok är bra alls. Det pressar nog inga priser alls. Istället kan det bli att man måste både ha ett ATi och Nvidia kort i samma dator för att kunna utnyttja fysik i olika spel om de inte kommer överens om EN standard. Blir dyrare för oss då som måste hålla sig uppdaterade med 2 olika grafikkort (och sen är frågan om Windows 7 stöder 2 olika grafikkorts-drivrutiner när fullversionen kommer, annars får man helt enkelt välja kort efter de spel man kör mest om man vill utnyttja fysik).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Instämmer.. Bryr mig ärligt talat inte om vem av dem som uppfinner den, bara den fungerar på båda tilverkarnas kort så är vi alla nöjda och glada..
Borde väl eg. inte vara allt för svårt att få Havoc att fungera på nVidiakort eller?

Nä precis. Havok går utan problem att implementera på nVidias grafikkort också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Tror inte konkurrens mellan PhysX och Havok är bra alls. Det pressar nog inga priser alls. Istället kan det bli att man måste både ha ett ATi och Nvidia kort i samma dator för att kunna utnyttja fysik i olika spel om de inte kommer överens om EN standard. Blir dyrare för oss då som måste hålla sig uppdaterade med 2 olika grafikkort (och sen är frågan om Windows 7 stöder 2 olika grafikkorts-drivrutiner när fullversionen kommer, annars får man helt enkelt välja kort efter de spel man kör mest om man vill utnyttja fysik).

Det är ju därför det är bra att ATi satsar på Havok. Det går ju bra på CPUer också.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt kommer det fungera på ett 4870x2 ???

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
Om jag förstår rätt kommer det fungera på ett 4870x2 ???

Om jag förstår det rätt så lär de funka på alla kort som har stöd i 8.12 drivisen och OpenCL

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så om jag skulle ha ett ATi kort så skulle jag kunna köra Havok på tex company of heroes?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Så om jag skulle ha ett ATi kort så skulle jag kunna köra Havok på tex company of heroes?

Japp.

Permalänk
Avstängd

Låter riktigt bra^^ nu kommer nog nvidia börja svettas mer;) De enda senaste spelet jag har spelat som jag ej har kunnat spelat för physix det var mirror edge och det sög.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Självklart hade det varit bra om de kunde enas. Dock styr nVidia PhysX för mycket för att det skulle fungera att enas om det. Havok är öppet så alla kan implementera det om de vill. Dessutom fungerar Havok bra utan accelerator också, man kan köra det på processorn. Därför är Havok ett mycket bättre val som standard.

Det låter ganska likt PhysX tycker jag. PhysX är också öppet att implementeras på ATI och det finns modifierade drivrutiner som visar att det fungerar. Nvidia stöder den utvecklingen men ATI har visat ett svalt intresse. Samma sak kommer antagligen gälla tvärt om också, om Havok körs via ATIs API så går det säkert att konvertera till CUDA utan större ansträngning. Frågan är snarare om respektive företag vill stödja konkurrentens produkt på sin egen hårdvara. PhysX även kan köras på CPU. Självklart blir prestandan lidande om det körs på CPU men samma gäller antagligen för Havok?

Permalänk
Avstängd

Just effekterna och funktionerna med fysik via grafikkortet tycker jag att ATI och NVIDIA borde samarbeta med varann. Konkurens är bra, men de här kommer bli löjligt dumt. Jag gillar fysik drivet av grafikkort riktigt mycke. Men de suger stenhårt att man i framtiden förmodligen kommer få sitta med grafikkort från både ATI och NVIDIA för att nyttja de i alla kommande spel med grafikkorts accelrerad fysik. Jag tvivlar starkt på att speltillverkarna kommer implentera stöd för både PhysX och Havok i samma spel. Havok används visserligen mer, men PhysX är också riktigt grymt.
Jag kanske är lite väl negativ här, men jag ser tyvärr ett nytt krig mellan spelutvecklarna och grafikkortstillverkarna här. Sen är de vi konsumenter som kommer sitta och svära på den ena eller den andra.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HRN
Det låter ganska likt PhysX tycker jag. PhysX är också öppet att implementeras på ATI och det finns modifierade drivrutiner som visar att det fungerar. Nvidia stöder den utvecklingen men ATI har visat ett svalt intresse. Samma sak kommer antagligen gälla tvärt om också, om Havok körs via ATIs API så går det säkert att konvertera till CUDA utan större ansträngning. Frågan är snarare om respektive företag vill stödja konkurrentens produkt på sin egen hårdvara. PhysX även kan köras på CPU. Självklart blir prestandan lidande om det körs på CPU men samma gäller antagligen för Havok?

Men det är självklart att AMD inte vill vara med på PhysX där nVidia har total kontroll. nVidia är ju inte direkt obekanta med att forma mjukvara orättvist. Havok ägs av intel och är därmed pålitligare ur AMDs synpunkt. Och självklart går PhysX på CPU också. Men annat har jag inte sagt.

Sedan att Havok används av fler stora titlar gör ju bara valet ännu lättare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Tror nog aktieägarna skulle bli lite sura på nvidia om dom skulle börja testa med att implementera en konkurrerande produkt

Högst tveksamt. Varför skulle dem bli ledsna över att nVidia ger sina kunder mervärde på redan köpta produkter, vilket leder till gladare kund, vilket i sin tur leder till ökad andel återkommande kund.. Missar jag något?