Akelius satsar stort på Telia Fiberlan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
I Helsingborg kommer det kosta ca;

10/10 - 279
100/10 - 329
100/100 - 779 eller 799, kommer inte ihåg eftersom jag slutade lyssna när jag hörde sjuan i början.
Detta gäller Kurirgatan.

Ungefär samma för mig i Lund. Tror det var 729 kr på 100/100.

Egentligen lite väl dyrt med tanke på att jag inte har någon annan möjlighet till internetuppkopplingen, ingen telefonlina indragen. Allt måste gå via Telia så då tycker man att priserna borde vara lägsta möjliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Ungefär samma för mig i Lund. Tror det var 729 kr på 100/100.

Egentligen lite väl dyrt med tanke på att jag inte har någon annan möjlighet till internetuppkopplingen, ingen telefonlina indragen. Allt måste gå via Telia så då tycker man att priserna borde vara lägsta möjliga.

Hur funkar det för dig? Har inte flyttat än så jag är rätt spänd nu när jag fortfarande sitter med 14/0,8

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Hur funkar det för dig? Har inte flyttat än så jag är rätt spänd nu när jag fortfarande sitter med 14/0,8

Det funkar perfekt, aldrig någon downtime och hastigheten är alltid som den ska vara.

Routern är inte den bästa så jag ligger på en 65/14 (har 100/10), men det är helt ok i mina ögon. Då har jag också digital-tv via telia...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Det funkar perfekt, aldrig någon downtime och hastigheten är alltid som den ska vara.

Routern är inte den bästa så jag ligger på en 65/14 (har 100/10), men det är helt ok i mina ögon. Då har jag också digital-tv via telia...

Låter perfekt ju Det är bara en riktig IP eller?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Fick skiten installerat idag, resultat från min EEE;
Upp: 26.15
Ner: 94.90

Jag är i extas :D:D:D

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Tjo!

Fick idag papper från Akelius eller som dom nu heter Apartment Bostad AB efter lite uppköp och annat tjafs.

Där stod det en massa information om hur installationen och övergången från BBB till Telia skulle gå tillväga vilka slags abonnemang och tjänster som skulle finnas och hur den fysiska installationen skulle göras utav själva bredbandsuttag/switch etc.

Bor i Trollhättan och hoppas dom snabbar på det hela vill gärna få 100/100mbit istället för det "långsamma" 100/10 man har från BBB.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Tjo!

Fick idag papper från Akelius eller som dom nu heter Apartment Bostad AB efter lite uppköp och annat tjafs.

Där stod det en massa information om hur installationen och övergången från BBB till Telia skulle gå tillväga vilka slags abonnemang och tjänster som skulle finnas och hur den fysiska installationen skulle göras utav själva bredbandsuttag/switch etc.

Bor i Trollhättan och hoppas dom snabbar på det hela vill gärna få 100/100mbit istället för det "långsamma" 100/10 man har från BBB.

Mvh,
Viper@God

Najs", skönt å se att det kommer igång nu!. Får man läsa lite om vad det stod i informationen måhända?

Permalänk
Medlem

fan så skumt, fick även jag mail ang. detta i förra veckan. Men Bjäregatan som jag bor på i HBG finns inte med på listorna alls... hade ju hoppats slippa comhemskiten med downtime på minst 5x5min per dag...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En polare har tydligen fått brev hem och han bor här i salem, står tyvär bara att dem ska bygga ut, alltså installera uttaget men inte när dock:/

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ursäkta om jag bumpar men nu har vi (jag) här i salem både fått kabel draget och fick idag telias bredbandsswitch

Permalänk

vaa? fiber har vi ju uppe i tornedalen t.o.m.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
vaa? fiber har vi ju uppe i tornedalen t.o.m.

Ja ni ja.. Ni får ju fan tänka på att alla har inte det, så såna kommentarer kanske inte hör hemma?.

Här har comhem huserat sen de tog över från upc..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Ja ni ja.. Ni får ju fan tänka på att alla har inte det, så såna kommentarer kanske inte hör hemma?.

Här har comhem huserat sen de tog över från upc..

Sant var bara våran kommun som tog det för i de andra kommunerna var det någon 60åring som bestämde och som aldrig lämnat norrbotten

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Sant var bara våran kommun som tog det för i de andra kommunerna var det någon 60åring som bestämde och som aldrig lämnat norrbotten

Haha

Skulle ju dock vara kul å se andra operatörer här ute.. men antingen comhem (ett tag till) eller felia.

Permalänk
Medlem

175kr/månaden betalar jag för 100/100

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exittor
175kr/månaden betalar jag för 100/100

Låter ju jävligt trevligt:)

Felia's fiberlan, right? Måste vara nån deal med brf eller liknande ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Låter ju jävligt trevligt:)

Felia's fiberlan, right? Måste vara nån deal med brf eller liknande ?

Garanterat. I våran förening betalar vi något liknande men det är bara 100/10 (IRL 91/16) Men det är med bredbandsbolaget.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Garanterat. I våran förening betalar vi något liknande men det är bara 100/10 (IRL 91/16) Men det är med bredbandsbolaget.

100/10 funkar det med, bara det är billigare än comhem. (och förhoppningsvis lite stabilare, inte för att vi inte haft några problem på ett tag men iaf)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
100/10 funkar det med, bara det är billigare än comhem. (och förhoppningsvis lite stabilare, inte för att vi inte haft några problem på ett tag men iaf)

Väldigtt stabit. Har dock haft en gång som det låg nere nån timme under 1.5 år som jag har haft det. Men det är ju acceptabelt anser jag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Väldigtt stabit. Har dock haft en gång som det låg nere nån timme under 1.5 år som jag har haft det. Men det är ju acceptabelt anser jag.

Fullt acceptablet ja

Verkar funkar bra för dig i göteborg men här i salem vet man aldrig då det är nyinstallerat..

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Fullt acceptablet ja

Verkar funkar bra för dig i göteborg men här i salem vet man aldrig då det är nyinstallerat..

Tror inte du lär få problem, har haft fiber nu i snart ett år, lite efter att jag skapat denna tråden och inte haft en sekunds nertid än

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Tror inte du lär få problem, har haft fiber nu i snart ett år, lite efter att jag skapat denna tråden och inte haft en sekunds nertid än

Låter jävligt fint

Hur är det med peering, routing osv ?
Läst på sweclockers att det är taskig peering mellan bahnof och telia men kanske var gammal tråd ?

Ska bara få morsan att fundera på att byta till telia då nu när comhem faktiskt funkar bra här länge.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Låter jävligt fint

Hur är det med peering, routing osv ?
Läst på sweclockers att det är taskig peering mellan bahnof och telia men kanske var gammal tråd ?

Ska bara få morsan att fundera på att byta till telia då nu när comhem faktiskt funkar bra här länge.

Bahnhof vs Telia är ju välkänt, men nuförtiden sitter man inte SÅ jävla ofta med direktanslutning mellan 2 datorer såsom ftp, dc eller likande.

Telia har, vilket också är välkänt Sveriges bästa nät både inom sverige och till utlandet, så sålänge man har en fungerande tjänst så finns det ju inget bättre att välja.

Men Telia ADSL t.ex skulle jag aldrig någonsin (IGEN) röra med en tång.

I spel som TF2 och liknande så är det inte ovanligt att man hittar en hel del servrar som man har 5MS till, än fler 10-15.

I MMO's så ligger man nog rätt så ofta på runt 50-100 ms, men det är väldigt beroende på andra omständigheter så det är ingen mätstock direkt.

Snitt ~ 105 MS till TF2 servrar i USA

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Bahnhof vs Telia är ju välkänt, men nuförtiden sitter man inte SÅ jävla ofta med direktanslutning mellan 2 datorer såsom ftp, dc eller likande.

Telia har, vilket också är välkänt Sveriges bästa nät både inom sverige och till utlandet, så sålänge man har en fungerande tjänst så finns det ju inget bättre att välja.

Men Telia ADSL t.ex skulle jag aldrig någonsin (IGEN) röra med en tång.

I spel som TF2 och liknande så är det inte ovanligt att man hittar en hel del servrar som man har 5MS till, än fler 10-15.

I MMO's så ligger man nog rätt så ofta på runt 50-100 ms, men det är väldigt beroende på andra omständigheter så det är ingen mätstock direkt.

Snitt ~ 105 MS till TF2 servrar i USA

Tur att man inte spelar MMO då
ADSL har jag också väldigt svårt för så det kommer man heller inte röra:P

Man får tacka för svar.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Tur att man inte spelar MMO då
ADSL har jag också väldigt svårt för så det kommer man heller inte röra:P

Man får tacka för svar.

50-100 är fina siffror

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
50-100 är fina siffror

Ja förutom att det är just 50-100.

ISPerna kan idag säga.. nämen vi ger dig allt mellan 50 och 100Mbit, sen skiter vi fullständigt i om du får 100Mbit eller inte bara du har över 50 Mbit...

Hatar sånt där..

Pröjsar man får 24/1 som nu, ska vi fan ha det också, pröjsar vi för 100Mbit ska vi ha 100Mbit också och inget annat!, men tyvär får de sälja xx-xxx Mbit..

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Ja förutom att det är just 50-100.

ISPerna kan idag säga.. nämen vi ger dig allt mellan 50 och 100Mbit, sen skiter vi fullständigt i om du får 100Mbit eller inte bara du har över 50 Mbit...

Hatar sånt där..

Pröjsar man får 24/1 som nu, ska vi fan ha det också, pröjsar vi för 100Mbit ska vi ha 100Mbit också och inget annat!, men tyvär får de sälja xx-xxx Mbit..

50-100 MS var det jag menade till MMO spel.

Med fiber får du allt som oftast (alltid?) minst 90% av maxhastigheten, säg minst 90Mbit på en *upp till 100Mbit* anslutning.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
50-100 MS var det jag menade till MMO spel.

Med fiber får du allt som oftast (alltid?) minst 90% av maxhastigheten, säg minst 90Mbit på en *upp till 100Mbit* anslutning.

Jo det förstod jag, är ju skillnad på MS och Mbit.

Mycket möjligt man får ut låt oss säga 90Mbit av 50-100Mbit:P men jag förstår då inte varför man säljer det som 100Mbit..