Uppgradering av grafikkort.

Permalänk
Medlem

Uppgradering av grafikkort.

Hej alla på Sweclockers

Jag sitter med min ett par år gamla burk och har funderingar på att byta upp mig till ett nyare grafikkort, för att dels få lite bättre FPS is spel samt att även få tillgång till video accelerering.

Sitter i dagsläget med ett GeForce 7600gt och är tvungen på att dra ner upplösningarna till 1024*768 (på lägsta grafik inställningarna) för att få något vidare flyt i de spel jag spelar (mest Mirror Edge, COD WAW för tillfället), det är lite irriterande då jag har en 24" skärm att köra på

Tittar mest åt att byta till ett 9600gt eller ett 9800gt, då alla mina andra nvidia kort jag har haft har funkat perfekt.

Spec på datorn:
AMD Athlon X2 4200+ (OBS socket 939!!)
2 GB ram (Alla slotar fulla)
Något MSI M-atx kort med Nvidia chipset
Och som sagt ett GeForce 7600gt grafikkort.
Kör XP pro om det är någon som undrar.

Så frågan lyder alltså:
Är det ens värt att uppgradera grafiken i mitt fall? eller kommer datorn i övrigt att sätta stopp för ökad prestanda?

Eller skall man vänta ett tag och skaffa en helt ny dator?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju köpa ett vasst grafikkort nu, och sedan ha det i ditt nya system, men då skulle iaf jag lägga ned lite mer krut på korten än de du föreslår, kanske ett GF 250 eller tom 260:an "nya" modellen, ligger runt 2500:-
Kolla bara på ditt nätagg, så att det är kraftfullt nog

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Visst din CPU kommer inte riktigt hänga med men du kan ju alltid återanvända grafikkortet i din kommande dator.

Satsa på något runt 1000kr. 9800GT eller 4830/4850 passar bra. Kolla på www.komplett.se fyndhörna. De brukar dyka upp där runt 1000kr.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Skulle i dina kläder Vänta tills Budgeten tillåter och köpa en helt ny maskin.

För enbart nytt grafikkort kommer inte skrämma igång grafik upplevelsen i din dator då CPU, Minne och övriga delar i datorn inte kommer vara tillräckligt snabba.

MVH
Danizzh

Visa signatur

Why!?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett liknade system och kör med HD 3870, och har inga större problem att köra de spel han talar om, dock inte allt maxat

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

4830 vs 4670 ? Är verkligen 4830 bättre? 4670 har ju processor på 750MHz mot 4830 som endast har 500Mhz?

Vad är det som för 4830 bättre i så fall? Det handlar ju bara om nån hundrings skillnad...

Visa signatur

--

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M1KKE
4830 vs 4670 ? Är verkligen 4830 bättre? 4670 har ju processor på 750MHz mot 4830 som endast har 500Mhz?

Vad är det som för 4830 bättre i så fall? Det handlar ju bara om nån hundrings skillnad...

klockfrekvenserna är inte allt.

bara för att en 50 kubikars cylinder klarar av 6000 rpm betyder inte att 100 kubikarn i 4000 rpm e sämre.

4830 har större kärna med mer transistorer och också flera shaders än 4670

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaniZzH
Skulle i dina kläder Vänta tills Budgeten tillåter och köpa en helt ny maskin.

För enbart nytt grafikkort kommer inte skrämma igång grafik upplevelsen i din dator då CPU, Minne och övriga delar i datorn inte kommer vara tillräckligt snabba.

MVH
Danizzh

håller med lite där, gissar på att du är student o inte har råd me nytt eller har ja fel? hör av dig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
klockfrekvenserna är inte allt.

bara för att en 50 kubikars cylinder klarar av 6000 rpm betyder inte att 100 kubikarn i 4000 rpm e sämre.

4830 har större kärna med mer transistorer och också flera shaders än 4670

Och bredare minnesbus

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
klockfrekvenserna är inte allt.

bara för att en 50 kubikars cylinder klarar av 6000 rpm betyder inte att 100 kubikarn i 4000 rpm e sämre.

4830 har större kärna med mer transistorer och också flera shaders än 4670

+ att den har dubbel minnesbussbandbredd jämfört med 4670:an

F.n sen igen!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!!

Tror dock att jag skall vänta lite eftersom jag behöver byta PSU om jag skall byta grafikkortet i synnerhet, vilket också betyder att jag måste byta chassi eftersom en standard ATX PSU passar inte i det jag har nu (Antec NSK3300).

Har bara hittat en chassi som passar mina kriterier, men den finns ej i Sverige ännu (Lian Li PC-A03), och har man tur så kan kronan stigit mot dollarn så att man kan byta ut rubbet.

Tack i alla fall för allt!!

Permalänk
Medlem

Ok, så till min spec (se signatur) så skulle ni rekommendera ett 4830 alltså? Budgeten ligger runt 1000kr.. Det värsta är att jag kan behöva köpa nytt nätagg, skall hem och kolla vad det är för något jag har i burken.. tror det ligger nånstans på 3xx Watt Finns inte en möjlighet att det kommer fungera eller? Burken är förövrigt av BTX standard... har 3st diskar i (2raidade...) + cpu fläkt + 2 chassifläktar 120mm

Visa signatur

--

Permalänk
Hedersmedlem

Ajajaj, BTX inte roligt, speciellt när det gäller nätagget

Vad hade du för graffekort innan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ajajaj, BTX inte roligt, speciellt när det gäller nätagget

Vad hade du för graffekort innan?

Sitter ett GeForce 7300LE i burken nu! Grejjen är att burken e tyst som fan och smidig samtidigt som den har skapliga speccs... Det är bara grafikkortet som behöver bytas Alla tips av intresse! (Skall kolla vad för effekt jag har på nätagget idag...)

Egentligen behöver jag inte ett 4830 då jag endast spelar CS & WOW, men skall jag ändå köpa något så kan det ju vara lika bra att slå till så jag har möjlighet att lira mer krävande spel.. Viktigaste är att jag kan köra wow med lång VIEW distance, och det lär ju billigare kort klara också?

http://sweclockers.com/artikel/6121-grafikkort_i_mellanklasse... - bra att läsa

Visa signatur

--

Permalänk
Hedersmedlem

Ett 4830 hade nog varit det bättre alternativet, men om du vill behålla nVidia så testa 9800gt istället

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hejja.
280W nätagg har jag. Datorn är en "miljö" dator, extra tyst och strömsnål.. Lär bli svårt att få ett 4830 att funka med detta nätagg eller? Kan plocka bort en disk så jag endast har en DVD samt 2st 160GB raid0 diskar...

Skall dock undersöka om det går att få in ett ATX nätagg, ser faktiskt så ut...

Men rent tekniskt, finns det en möjlighet att det kan fungera med 280W ?

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M1KKE
4830 vs 4670 ? Är verkligen 4830 bättre? 4670 har ju processor på 750MHz mot 4830 som endast har 500Mhz?

Vad är det som för 4830 bättre i så fall? Det handlar ju bara om nån hundrings skillnad...

Standardklocken på 4830 är 575/900Mhz. Men dessa små rackare klockar fint! Jag kör mitt i 700/1090Mhz 24/7.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Mm, kollade på recensionen och 4830 spöar 4670 rätt lätt. Trotts allt 256bit istället för 128...

Men frågan är om min PSU klarar att driva datorn om jag har ett sådant....

Visa signatur

--