Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

DirectX 10 till Linux och Mac

Permalänk
Melding Plague

DirectX 10 till Linux och Mac

Linux- och macanvändare kan inom en snar framtid få tillgång till DirectX 10. Mjukvaruutvecklaren CodeWeavers har stora planer för sin mjukvara som gör att spel för Windows kan köras på fler operativsystem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

najs!
kanse dags o byta till linux?

Permalänk
Medlem

Glada nyheter

Permalänk
Medlem

Kanske man äntligen kan installera Linux på spelburken då !!

Visa signatur

| Antec Three Hundred | Intel Q9550 @3.2Ghz | Asus P5Q PRO | Asus HD4850 + Accelero S1 Rev2 | Samsung Spinpoint 500gb | Corsair XMS2 4gb | LG Flatron M228WD | Corsair HX620 |

Permalänk
Medlem

fyfasen vad gött! kämpa mer mer mer!! snart dags för MS att dra till retreat på priserna!

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem

Detta är en efterlängtad satsning!

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant, kanske får vi se fler kommersiella linux-distros tack vare detta..?

Permalänk
Medlem

Trodde att det var native när jag såg titeln, ack så besviken ja blev.
Dock skönt att någon försöker göra åt DirectX-härvan

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter men jag tror det när jag ser det...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

härligt. kör själv xp . men tycker att microsoft kanske mår lite bättre av lite konkurrens

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv

WINE har alltid gjort jobbet för min del.

Permalänk
Avstängd

Hur gör man för att få det till XP? Fanns guide förut men hittar inte...

Visa signatur

Intel E8400@3,15 Ghz (AMAZING?)| XfX 9800 GTX+ @ 800/1988/1165 | Corsair Dominator PC2-8500 | Aerocool Extremengine <3t | Gigabyte EP35-DS3 | 900 GB...
Hp NC8000 Intel Pentium 1,6 Ghz | 1 GB ram | Amd Mobility 9600 64mb | Slutkört batteri...

Permalänk
Medlem

Hoppas detta funkar på XP med

Och btw, ni kunde väl åtminstone haft ett DX10 spel på bilden?

HL2 är ju DX9...

Permalänk
Medlem

Det var ju inte ens nästan så intressant som det lät, men helt klart en förbättring.
Det lät ju faktiskt nästan som om det var tal om ordentligt stöd för just DX10 i sig och inte bara för visa enstaka spel (som mystiskt nog alltid bara är de "stora" MP-spelen med mest "omgwtflulz"-spelare). Men som sagt, ett steg i rätt riktning än så länge.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hur glada/involverade är Microsoft i detta?

Kan tänka mig att om detta skulle spridas/säljas i volymer så hotar de med stora stäm-järnet, eller troligen ändå rent principiellt även om bara en liten bråkdel använder detta.

Jaja, det är ju alltid gött om det funkar någorlunda, som folk säger, tom. delvis stöd eller specifikt stöd för några dussin titlar är bättre än inget!

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Trodde att det var native när jag såg titeln, ack så besviken ja blev.
Dock skönt att någon försöker göra åt DirectX-härvan

Samma här För en stund trodde jag att man skulle kunna gå över till Linux till hundra procent, men nej...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kan någon ge några titlar på efterlängtade spel som kommer kräva DX10?

Permalänk
Medlem

World of Warcraft funkar redan på MAC om jag inte minns fel.
Nice nyhet iaf, kanske blir att testa Linux snart då, varit sugen på det en tid men känns fortfarande för krångligt.

Permalänk
Medlem

Snart tacklas med..
Hur lång är en match sumobrottning?

Duger inte Cedega för mycket sådant här då, det alternativa alternativet?
Betala för att få möjlighet att få möjlighet att få möjlighet att spela spel, bah!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Men det verkar ju röra sig om ett handfull titlar...
Visst, är ju kanon för den som kör linux men som saknar sitt favoritspel och det råkar vara med bland listan men det känns inte särskilt troligt. Att nyheten spekulerar i att det ska finnas stöd för fler spel tack vara dx10 stöd känns konstigt, är ju inte särskilt många sådana spel ute ens.
Om det är kompatibilitet med många spel man vill åt så är det nog bäst att satsa på DX9 ett tag till.

Beroenden på vilka rykten man vill gå på vad gäller windows 7 så är ju DX11 snart här också.

Permalänk
Medlem

Men det här är väl bara ungefär nästan samma sak som DX10 versionen för XP, alltså bara en omvandling till maskinspråk eller något, om jag har rätt. Det jag menar är att det inte kommer vara lika bra som om det skulle vara på en Windows Vista/7 dator.

Visa signatur
Permalänk

Bra prioritering med Valve spel i alla fall. Tycker just HL och HL2 är bland de snyggaste spelen. Doom3 är inte ens i närheten tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Hur glada/involverade är Microsoft i detta?

Kan tänka mig att om detta skulle spridas/säljas i volymer så hotar de med stora stäm-järnet, eller troligen ändå rent principiellt även om bara en liten bråkdel använder detta.

Jaja, det är ju alltid gött om det funkar någorlunda, som folk säger, tom. delvis stöd eller specifikt stöd för några dussin titlar är bättre än inget!

Wine har funnits i över 10 år och haft stöd för DX9 i några år också. MS har inte brytt sig hittills. dock finns det inget som säger att de komma göra det vid ett senare tillfälle.. CodeWeavers applikation bygger på Wine fast med vissa förbättreingar och är inriktat mest på spel..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alm872
fyfasen vad gött! kämpa mer mer mer!! snart dags för MS att dra till retreat på priserna!

De kan säkert komma att ge speciella netbook rabatter, men tror annars inte att Microsoft kommer att sänka priserna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Trodde att det var native när jag såg titeln, ack så besviken ja blev.
Dock skönt att någon försöker göra åt DirectX-härvan

Om någon gör något om DirectX-härvan gör väl Microsoft en ny härva.
De skapade ju DirectX som var strängt bara för att folk att inte skulle använda OpenGL som var öppet och cross-platform.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Mycket goda nyheter men jag tror det när jag ser det...

Wine har redan stubs för DirectX 10. Den fick stubs i oktober. Sedan dess har mer kod implementerats.
http://winehq.org/news/2008102401
Så det är redan på väg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
härligt. kör själv xp . men tycker att microsoft kanske mår lite bättre av lite konkurrens

Jo, definitivt. Konkurrens leder till bättre produkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TsunamiCoZ
Hur gör man för att få det till XP? Fanns guide förut men hittar inte...

Jo, man kan nog köra WineD3D under Windows XP också.
http://aybabtu.com/rmh/wined3d/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Kan någon ge några titlar på efterlängtade spel som kommer kräva DX10?

Det är inte så många spel som stödjer DirectX 10. Här är en lista, men många av spelen går nog säkert att spela utan DirectX 10 också.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_10_su...

Permalänk
Medlem

Som CodeWeavers själva skriver i källartikeln: "We're really pushing Direct X 9 support pretty far along, and getting ready to move on Direct X 10.". De har alltså inte ens börjat med att implementera stöd för DX 10 än, så det är nog lite tidigt att bli upphetsad över den här "nyheten" nu. Det enda CodeWeavers har sagt är ju att de funderar på att börja med DX 10 snart, och det är ju inte direkt något man gör över en helg

Permalänk

Verkar ju bli gott om de kan få över det där och även lite mer udda titlar då kommer folk hoppa ifrån Xp snabbt till någon Unix dist. även om det går att köra många spel genom Wine så är det nice. hoppas det kommer fort bara.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

fan ta er för era missvisande rubriker Trodde ju som så många andra att Linux hade fått en ny chans för att kunna ta över marknaden nä'r det gäller spel

EDIT* Tagit bort "igen"

Permalänk
Hedersmedlem

Låter riktigt bra, hoppas dom satsar stort på Blizzard och Valves spel, det är ju i stort sett de enda som inte övergett PC-spelarna!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
fan ta er för era missvisande rubriker Trodde ju som så många andra att Linux hade fått en ny chans för att kunna ta över marknaden igen nä'r det gäller spel

word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Trodde att det var native när jag såg titeln, ack så besviken ja blev.
Dock skönt att någon försöker göra åt DirectX-härvan

Det är native. Wine är ingen emulator, det är en implementation av Win32-APIerna. Se http://wiki.winehq.org/FAQ#head-c9e6502ad636315e905d07f7e4459...