Nvidia GTX 260 mot ATI HD 4870 1 Gb?

Permalänk
Medlem

Nvidia GTX 260 mot ATI HD 4870 1 Gb?

Vilket ska man köpa? De kostar i princip lika mycket.

PowerColor Radeon HD 4870 1GB, 2600 kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=368308

XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA, 2750 kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=433186

Ska användas med en Core 2 Duo, PQ5L, 3 Gb RAM, 450 W Corsair PSU.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6132&page=7 dom är väldigt lika men skulle tat 4870 då det är billigare och kylaren är ganska bra. (tänk på att testet är gammalt och drivrutinerna har förbättrats. men tror fortfarande de inte skiljer så mycket)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

260gtx alla dar i veckan... bra mycket bättre driver's plus kylare...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 3,6ghz || Thermalright Ultra-120 extreme || Asus P5Q-E P45 ||
8 GB (4x2GB) DDR2 PC8500 Corsair XMS2
|| Zotac GTX 470 || Antec Three Hundred || Corsair HX 620W || Dell S2409W 24" ||

Permalänk
Medlem

Har haft mitt 4870 1gb ett tag nu o kan bara säga att det är ett riktigt bra kort, gtx260 kan jag inte uttala mig om men det lär vara ett bra kort de me.

@Segate
Några drivrutins fel har jag inte vart med om, antar att CCC fungerar hur bra som helst sålänge man vet vad man gör?

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

Om du har någon vän med studentkonto på Dustinhome så sålde dom GTX 280 för ca 2700 kr, om dom nu inte är slut dvs.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Om du har någon vän med studentkonto på Dustinhome så sålde dom GTX 280 för ca 2700 kr, om dom nu inte är slut dvs.

http://www.dustinhome.se/pd_5010150570.aspx

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Vilket ska man köpa? De kostar i princip lika mycket.

PowerColor Radeon HD 4870 1GB, 2600 kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=368308

XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA, 2750 kr
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=433186

Ska användas med en Core 2 Duo, PQ5L, 3 Gb RAM, 450 W Corsair PSU.

Båda grafikkorten är riktigt bra. Prestandan är också väldigt likvärdig mellan korten.
Jag valde mina GTX 260 av flera anledningar. Stabila drivrutiner. Fler spel är optimerade för NVIDIAs grafikkort. PhysX (jag spelar spel med PhysX). De vart några anledningar iaf.
Jag förespråkar förstås GTX 260. Men HD4870 är också ett jäkligt bra grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren! Nu lutar det åt GTX 260, mest på grund av drivrutinerna.
Får se om vi kan fixa det där studentpriset på GTX 280, men annars blir det 260. Tack!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på nissarna som snackar om att ATI har dåliga drivrutiner, dom har inget konkret att komma med. ATI kan ha problem med att nyttja prestandan till fullo i vissa spel likväl som Nvidia har problem med andra spel.

Enligt alla nyare tester så presterar HD4870 och GTX260 väldigt lika överlag. Sen har alla tillverkarna egna kylningslösningar på HD4870 numera så det finns många varianter på dem och de flesta är riktigt bra.

Tycker du fortfarande att GTX260 är värt 600kr mer så ta det annars så skulle jag sparat den slanten och tagit ett HD4870 Silent effiency
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=360499

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt NVidia då phsyx gör rätt mkt i spel och så! Har kört på 4870 innan och var inte specielt nöjd med ATi!

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Medlem

Vad är detta snack om drivrutiner egentligen?
Jag kör nvidia just nu, 2 olika datorer med nvidia, båda krånglar mer med drivrutiner än vad alla mina atikort gjort sammanlagt.

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramerix
Jag skulle köpt NVidia då phsyx gör rätt mkt i spel och så! Har kört på 4870 innan och var inte specielt nöjd med ATi!

Vilka spel förutom Mirrors edge nyttjar PhysX?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
Vad är detta snack om drivrutiner egentligen?
Jag kör nvidia just nu, 2 olika datorer med nvidia, båda krånglar mer med drivrutiner än vad alla mina atikort gjort sammanlagt.

Egentligen så kan alla få problem med drivrutiner, oavsett vem tillverkare och utvecklare är. Jag håller mig till NVIDIA efter vad jag sett hos mina vänner och min familj.
Brorsan fick hoppa över sin CrossFire uppsättning efter 8.11 släpptes. Körde han äldre funkade CrossFire klanderfritt. Nyare drivrutiner och skärmen ballar ur med ett konstant flicker så fort CrossFire aktiveras. Han körde med två HD4670.
Sen byggde farsan en ny burk till Jul. Han tog ett HD4850. Tyvärr så spelade de ingen roll vilka drivrutiner han installerade. Skärmen slockna direkt efter att drivrutiner installerats. Bytte ut kortet och fick ett nytt HD4850. Samma fel konstigt nog. Bytte igen, men till ett 9800GTX+ och allt funkade perfekt. Tyvärr blev de dyrare.
Flickvännen fick ett HD4830 av mig. Tyvärr lite problem med att drivrutinen slutar svara titt som tätt.
Personligen känner jag en person som inte har problem med sitt ATI grafikkort.
Jag har nog själv haft två problem med installation av drivrutiner. Problemet där vart att jag glömt att ta ur S-Video sladden.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har faktiskt också haft en del otur med ATI. På den gamla fina 9800 Pro-tiden var det allmänna felmeddelanden när man startade datorn och oändiga loopar som krachade spelen, och ja, brorsans X1950 dog ju totalt, det är därför jag skapar den här tråden
Visst, det var ett väldigt bra pris på HD4870 1 Gb som S1im länkar till, men jag vette tusan om ett till ATI-kort är så lockande.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Ja, jag har faktiskt också haft en del otur med ATI. På den gamla fina 9800 Pro-tiden var det allmänna felmeddelanden när man startade datorn och oändiga loopar som krachade spelen, och ja, brorsans X1950 dog ju totalt, det är därför jag skapar den här tråden
Visst, det var ett väldigt bra pris på HD4870 1 Gb som S1im länkar till, men jag vette tusan om ett till ATI-kort är så lockande.

Kom just en glädjande nyhet för dom som funderar på GTX 260.

http://sweclockers.com/nyhet/9077-geforce_gtx_260_prissankt_k...

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

har följande kort nu:
8800gt (ibland gav den ingen bildskärmssignal troligen driver problem)
4870 1gb (inget som helst problem hittills)

haft
9800pro (inte ett problem i världen fungerade felfritt klockat i 3 år)

7900gt (dog efter 6 månader utan anledning)
6600 (första ex fel på kortet andra ex driver problem + otroligt varmt)

Slutsats har alltid varit nöjdare med ati än nivida.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

Röstar iaf för GTX 260! =)=)

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Medlem

Om du kollar på artikelt på sweklockers så har dem sänkt GTX260 "216" eftersom nvidia sänkte dessa för att konkurera mot 4870 om detta hjälper dig att välja. Jag kör själv BFG 8800GTX OC2 och funderar en uppgradering tror dock inte att 4870 eller gtx260 kommer vara den höjningen som jag önskar eller någon här som har höjt sig från liknande kort?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Avstängd

Sapphires HD4870 1gb är klart billigare än GTX260, är (lite) snabbare och överklockar bra. Att kylaren är tyst är också ett plus.

http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphirehd4870_1gb_to...

http://www.overclockersonline.net/?page=articles&num=2381&pnu...

Finns inga anledningar att välja GTX260 före det kortet, men vänta lite och låt prissänkningen med $50 kicka in först.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Sapphires HD4870 1gb är klart billigare än GTX260, är (lite) snabbare och överklockar bra. Att kylaren är tyst är också ett plus.

http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphirehd4870_1gb_to...

http://www.overclockersonline.net/?page=articles&num=2381&pnu...

Finns inga anledningar att välja GTX260 före det kortet, men vänta lite och låt prissänkningen med $50 kicka in först.

Kortet i recensionerna är inte det som kostar 2259 kr på dustinhome.

Toxic kortet kostar 2875 kr eller 2725 med studentrabatt.
http://www.dustinhome.se/pd_5010206760.aspx

Permalänk
Avstängd

Vilken miss, trodde det var samma.

Oavsett så går HD4870 1gb Silent Eff (ej Toxic) upp i samma klass som GTX260 till ett lägre pris.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Sapphires HD4870 1gb är klart billigare än GTX260, är (lite) snabbare och överklockar bra. Att kylaren är tyst är också ett plus.

http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphirehd4870_1gb_to...

http://www.overclockersonline.net/?page=articles&num=2381&pnu...

Finns inga anledningar att välja GTX260 före det kortet, men vänta lite och låt prissänkningen med $50 kicka in först.

Varför inte? Med tanke på hur priserna ser ut just nu så är de väl inget fel i att köpa ett GTX 260. Sedan så är prestandaskillnaden mellan korten inte specielt stor. Inget att bråka om iaf.
Jag har iaf fått sett, både på nätet och med egna ögon på plats varför jag inte skulle välja ett ATI grafikkort idag. Dessutom gillar jag PhysX skarpt i dom spel som har de. Mirrors Edge får ett jättelyft med PhysX aktiverat. UT III är också rätt fränt med PhysX. Jag ser de iaf som ett argument till att välja NVIDIA.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Varför inte? Med tanke på hur priserna ser ut just nu så är de väl inget fel i att köpa ett GTX 260. Sedan så är prestandaskillnaden mellan korten inte specielt stor. Inget att bråka om iaf.

Trodde att Silent Efficiency var samma kort som Silent Efficiency Toxic, och då är kortet snabbare än GTX260, till ett lägre pris och med en tyst kylare. Det var så jag resonerade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jag har iaf fått sett, både på nätet och med egna ögon på plats varför jag inte skulle välja ett ATI grafikkort idag. Dessutom gillar jag PhysX skarpt i dom spel som har de. Mirrors Edge får ett jättelyft med PhysX aktiverat. UT III är också rätt fränt med PhysX. Jag ser de iaf som ett argument till att välja NVIDIA.

Självklart har PhysX sin plats i sammanhanget, men jag anser inte att det finns ett tillräckligt brett stöd för att motivera prisskillnaden. PhysX framtid är ganska osäker beroende på vilken ställning Intel och AMD (Havoc) tar. Vill de konkurrera ut PhysX har de helt klart medlen att göra det.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Trodde att Silent Efficiency var samma kort som Silent Efficiency Toxic, och då är kortet snabbare än GTX260, till ett lägre pris och med en tyst kylare. Det var så jag resonerade.

Självklart har PhysX sin plats i sammanhanget, men jag anser inte att det finns ett tillräckligt brett stöd för att motivera prisskillnaden. PhysX framtid är ganska osäker beroende på vilken ställning Intel och AMD (Havoc) tar. Vill de konkurrera ut PhysX har de helt klart medlen att göra det.

Självklart har dom de. Dock så har de kommit ut några bra spel som PhysX, och fler kommer. Tiden får visa om PhysX kommer bli stort eller inte. Just nu så har PhysX en fot inne på marknaden.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

weee! prissänkning på 260! fett najs. var bara tvungen att säga det.

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
weee! prissänkning på 260! fett najs. var bara tvungen att säga det.

Ännu najsare med $50 på HD4870

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Kanske ändrar mig lite nu när ATi:s kort också sänktes lite i pris !:P haha
Ett Sapphire HD4870 1GB för 2000kr är väldigt väldigt bra, men som sagt så gör ju ändå PhysX en liten del i spel och tror att dem kommer utveckla det en heldel så i din sist skulle ja nog satsat på GTX 260 ! ( notera SATSAT! hahaha ) roligt roligt!

Men det är en smak sak, gillar du ATi och så så slå till !:)

Visa signatur

Antec Three Hundred | Corsair 650 | Intel Core I7 920 @ 3.00Ghz | Asus P6T | Kinston HyperX 4GB | GTX 275 OC Twin Force | Corsair X32 2.5" SSD | Seagate 500GB | Benq 24" HD
|- Iphone 3GS 16GB VIT -|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Ännu najsare med $50 på HD4870

fortsätter dom såhär kommer jag iaf bli gladare hela tiden hoppas kan man

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på att skaffa ett GTX 260 själv. Men HD4870 som ska sänkas i pris gör valet mindre svårt. Jag kan leva utan PhysX. Så jag lägger min röst på HD4870.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass