Civilingenjör Informationsteknik, vad händer sen?

Permalänk

Civilingenjör Informationsteknik, vad händer sen?

Nu börjar tidpunkten då man måste ha lämnat in sin ansökan för högskolestudier närma sig. Jag har funderat lite på att gå Civ. IT. men jag undrar vad som händer sen? Vad kommer jag förmodligen att få jobba med? Tycker inte programmering är överdrivet kul även om jag inte har speciellt svårt för det, i alla fall inte på gymnasienivå. Men det är ingenting jag skulle få för mig att sitta hemma och pyssla med på fritiden.

Jag har dessutom dragit på mig en smärre musarm/tangentbordsskada efter alldeles för många timmar framför dataspel. Bör jag kanske tänka om mitt yrkesval p.g.a det? Det är inte så att jag har stora problem men jag får ont ibland om jag sitter länge vid en vanlig standardmus eller skriver riktigt långa grejer utan paus. Något som jag i dagsläget bekämpar genom att använda flera olika ergonomiska möss/pekdon och variera.

Tacksam för all hjälp jag kan få, då jag i stort sett har funderat på vad jag vill gå i 1 år nu utan att kunna bestämma mig helt.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske bättre att ställa sig frågan vad du vill jobba med snarare än vad du inte vill jobba med? Sitta vid en dator lär du få göra oavsett yrke idag.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Jag har dessutom dragit på mig en smärre musarm/tangentbordsskada efter alldeles för många timmar framför dataspel. Bör jag kanske tänka om mitt yrkesval p.g.a det? Det är inte så att jag har stora problem men jag får ont ibland om jag sitter länge vid en vanlig standardmus eller skriver riktigt långa grejer utan paus. Något som jag i dagsläget bekämpar genom att använda flera olika ergonomiska möss/pekdon och variera.

Hade precis likadant. Men efter att jag började med styrketräning så har det gått över helt. Så mitt tips är och träna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Jag som studerar informationsteknik på KTH har en hel drös med kompetensinriktningar jag kan välja mellan nu till hösten:

Citat:

Interaktiva system
Management med IT och IS
Informations- och kommunikationssäkerhet
Biomedicinsk teknik för IT
Programvaruteknik för distribuerade system
Vetenskapliga databeräkningar
Kommunikationssystem
Trådlösa system
Integrerade inbyggda system
Konstruktion och implementering av ICT-produkter och -system

Utöver en massa programmering får du läsa väldigt mycket matte men även elektronikkurser, såsom digital design och datorteknik. Vi har även haft en väldigt intressant nätverkskurs och efter mitt val av inriktning kommer jag fortsätta på samma spår med fördjupning inom nätverk och internet i överlag.

Du behöver inte bestämma dig redan nu vad du vill arbeta med i framtiden. Civilingenjörer är kända för att vara problemlösare och huruvida det är informationsteknik du väljer att läsa eller elektroteknik kommer du vara en stor tillgång till framtida arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Här finns några intervjuer där utexaminerade civilingenjörer berättar om sina utbildningar och arbeten:

http://www.lth.se/utbildning/studera/arbetsmarknad/livet_efte...

Permalänk
Medlem
Citat:

Civilingenjör Informationsteknik, vad händer sen?

Troligtvis arbetslöshet pga det rådande läget på marknaden.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Troligtvis arbetslöshet pga det rådande läget på marknaden.

Sådant är väldigt svårt att säga.
5 år från nu kommer mycket att ha förändrats. Antagligen börjar vi närma högkonjunktur igen då, så att få jobb bör nog inte vara allt för svårt då.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Gah blir galen, kan inte bestämma mig vad jag ska gå fast jag har funderat i över ett år. Ingenjör verkar bra men jag är inte speciellt intresserad av matte, fysik eller programmering. Är det kanske att skjuta sig själv i foten att gå en sån utbildning då? Har inga svårigheter med matte eller fysik tycker bara inte det är intressant.

Å andra sidan funderar jag på att läsa till Ekonom eller Jurist, är det en bra idé?

Permalänk

Själv började jag plugga just Informationsteknik på KTH i Kista direkt efter lumpen, men hoppade snabbt av för att jobba i butik under ett år och sedan börja plugga till Högskoleingenjör på KTH i Kista.

Min uppfattning av Informationsteknik är att det är en hel del matte (alldeles för mycket, det var på grund av den jag hoppade av) och väldigt lite som kopplade till verkliga livet. Nu gick ju jag inte där så länge, men jag har kontakt med några från min gamla klass och de målar inte upp någon vidare positiv bild.

Själv är jag supernöjd med min nuvarande utbildning. Jag får programmera en hel del och jag har inga svårigheter att se var kurserna passar in i verkligheten. Jag ska börja mitt x-jobb om någon vecka och ser fram emot att få börja arbeta.

Så mitt råd är:
Lyssna inte på vad jag eller andra tycker om den eller någon annan utbildning. Läs på om vad de respektive utbildningarna faktiskt innehåller och skapa en egen uppfattning. Välj något som du tycker är roligt, inte som du kommer tjäna bra på eller "låter" bra. När det väl kommer till kritan så är det din motivation som avgör om du tar dig igenom en utbildning eller inte. Om du väljer något som du inte tycker är intressant så kommer du ju knappast att vilja plugga.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Gah blir galen, kan inte bestämma mig vad jag ska gå fast jag har funderat i över ett år. Ingenjör verkar bra men jag är inte speciellt intresserad av matte, fysik eller programmering. Är det kanske att skjuta sig själv i foten att gå en sån utbildning då? Har inga svårigheter med matte eller fysik tycker bara inte det är intressant.

Å andra sidan funderar jag på att läsa till Ekonom eller Jurist, är det en bra idé?

Det är alltid en bra idé att läsa det man främst är intresserad av.

Om du funderar mellan ingenjör och ekonom så kanske Civ.Ing. i industriell ekonomi är något av intresse? Förvisso innehåller I ganska mycket matte det med, men det är ju ofrånkomligt om man ska läsa till ingenjör.

Visa signatur
Permalänk

Har funderat lite på Civ. Industriell Ekonomi men det lite som det sämsta av båda världarna, lika mycket matte och fysik som datateknik/it men inga roliga datakurser. Sen verkar kandidat/master vara mer attraktivt i London/New York när det gäller Ekonomi.

Har efter lite efterforskning kommit fram till att Civ Datateknik på KTH har mycket högre anseende än Civ. IT på samma skola så det blir nog datateknik istället för it om jag ska gå något inom data.

Hur tror ni mina chanser är att få ett jobb som inte involverar någon/mycket lite programmering efter en Civ. Datateknik examen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KikkomaN^SWE
Hur tror ni mina chanser är att få ett jobb som inte involverar någon/mycket lite programmering efter en Civ. Datateknik examen?

Det tar emot lite att säga det, men varför väljer du inte ett rent ekonomprogram om du nu kan tänka dig det och vill minimera datoranvändningen? De flesta ingenjörsjobb kräver nog rätt mycket datorarbete idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det tar emot lite att säga det, men varför väljer du inte ett rent ekonomprogram om du nu kan tänka dig det och vill minimera datoranvändningen? De flesta ingenjörsjobb kräver nog rätt mycket datorarbete idag.

Det är inte datoranvädningen jag vill undvika utan själva progammeringen, arbetar gärna med datorer men jag tror inte jag skulle känna mig lycklig om jag sitter och programmerar vareviga dag.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar dina tankebanor - du vill inte lira som programmerare, välj alltså inte informationsteknik. Hur svårt kan det vara att dra den slutsatsen? Gå en annan inriktning, det finns åtskilliga att välja mellan, vet du inte alls vad du vill göra ta maskin, väg&vatten, teknisk fysik eller arkitekt.

Ekonom, det är att kasta pengarna, och ännu viktigare, tiden i sjön. Du kan ta igen det med en MBA på 18 månader några år in i ditt verksamma arbetsliv om du fortfarande har intresset kvar. Jurist, ärligt talat, jag var antagen på det programmet och jag gick hellre till mina föreläsningar i geovetenskap (som handlar om stenjävlar, i stort sett) än jag tvingade mig till att lyssna till extremt, verkligen extremt, tråkiga lektioner om klausuler som är så verklighetsfrånvända som möjligt är.

Ola, Civilingengör, Industriell Ekonomi-98 (utexaminerad 2003), LTH

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Kan även tipsa lite om det jag går ifall du är inne på ekonomispåret. Nämligen Matematik och Ekonomiprogrammet.

Under de 3 första åren (dvs din kandidatexamen) läser du i grunden 45 poäng nationalekonomi (intressanta kurser men extremt enkla), 45 poäng Matematik (segare tempo än KTH, men något större algebra innehåll), 45 poäng Matematisk statistik.

Jag kommer själv att läsa Matematisk statistik tror jag, även om Matematik känns lockande, dock vet jag inte om just Matematik kommer vara speciellt meriterande sen när man jobbar, tror Matematisk Statistik gör mer.

Sen får man välja master och det finns en hel del att välja på. Finansmatematik och Finansiell ekonomi, Bank och finans osv.

Jag läser detta på SU. Dock är det mer Matematisk Statistik och dylikt jämfört med t.ex. Industriell Ekonomi på KTH.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoedeOrm
Hur fungerar dina tankebanor - du vill inte lira som programmerare, välj alltså inte informationsteknik. Hur svårt kan det vara att dra den slutsatsen? Gå en annan inriktning, det finns åtskilliga att välja mellan, vet du inte alls vad du vill göra ta maskin, väg&vatten, teknisk fysik eller arkitekt.

Ekonom, det är att kasta pengarna, och ännu viktigare, tiden i sjön. Du kan ta igen det med en MBA på 18 månader några år in i ditt verksamma arbetsliv om du fortfarande har intresset kvar. Jurist, ärligt talat, jag var antagen på det programmet och jag gick hellre till mina föreläsningar i geovetenskap (som handlar om stenjävlar, i stort sett) än jag tvingade mig till att lyssna till extremt, verkligen extremt, tråkiga lektioner om klausuler som är så verklighetsfrånvända som möjligt är.

Ola, Civilingengör, Industriell Ekonomi-98 (utexaminerad 2003), LTH

Ni får ta hänsyn att jag uttrycker mig lite illa då jag ganska nyligen är hemkommen från krogen. Arkitekt har jag varken den konstnärliga läggningen eller ett 20.0 snitt från gymnasiet som krävs, kan knappt rita streckgubbar. Min tanke är lite att det är civilingenjör inom data eller ingen civilingenjör utbildning alls som gäller. Kan tänka mig att plåga mig igenom fysiken, matten programmeringen för att senare få ett intressant datajobb som inte involverar mycket programmering.

Att gå någon annan civilingenjörutbildning känns bara värdelöst, då får jag lika tung fysik och matte utan möjligheten att senare arbeta med något jag är intresserad av. Tror ni en kandidat i ekonomi är bortkastad tid? Kommer förhoppningsvis in på handels i göteborg som så vitt jag vet är den näst bästa ekonomiutbildningen i Sverige(?). Tycker trading och handel med värdepapper verkar riktigt intressant, men har ingen större insikt hur det är att jobba med det i verkligheten. Har funderat lite på Indek men jag har tyvärr inte betygen för att komma in på någon förstklassig utbildning med mitt gymnasitebetyg tror jag (19.3 och saknar matte E). Sen är det som jag har förstått det lättare att knipa ett trading jobb eller liknande med ekonomi kandidat (+ ev master om man inte får jobb direkt efter kandidaten).

Jag ber om ursäkt om jag bablar och måste då skylla på mitt inte helt nyktra tillstånd. Rätta mig mer än gärna om jag har fått någon fakta om bakfoten och tack för alla råd jag har fått hittils.