Permalänk

Alternativ kylning till D945GCLF2

Hej!

Tänkte köpa ett D945GCLF2 till en tänkt fil/backup/versionshanteringsserver. Jag har läst på flera ställen att folk tycker att fläkten på nordbryggan är högljudd, vilket går mot ambitionen jag har med den här datorn. Den ska vara tyst och strömsnål. Så därför undrar jag om någon kan tipsa om en bra alternativ kylning istället för denna förmonterade fläkt. Jag tror inte att jag kan montera någon fläkt i chassit utan att modda det, vilket jag inte vill. Skulle helst bara köra på vad jag förmodar är den enklaste lösningen; byta till en tystare fläkt. Kan någon rekommendera ett lämpligt alternativ? Tror att vi pratar 40mm-fläktar.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilket chassi du har tänkt dig så vore väl ett alternativ att modda dit en stor 120 eller 140 mm fläkt som blåser ner på hela moderkortet.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Lådan: http://www.mini-pc.se/item_link.asp?item_id=10013

Vet inte om det går, men tror som sagt inte att jag vill det heller. Borde klara mig med en "bättre" (tystare) fläkt än den medföljande tycker jag.

Har jag fel? Rekommendera gärna någon. Tyvärr verkar dustin ha dåligt utbud på 40mm fläktar.

Permalänk

Har det moderkortet i en av mina servrar och jag bytade originalfläkten mot en betydligt tystar fractal design fläkt som jag fick modda fast på nordbryggan (pro tip tratt) och den har kört fin fint sedan dess, både svalare och betydligt tystarem nu var detta en 80mm fläkt om jag inte minns fel men det borde ju gå att göra med andra storlekar också, bara leta efter en tyst fläkt som har okej luftflöde. Det eller så köper du en passiv nordbrygge kylare och sätter på den.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Tack för svaret! 80mm fläkten som du satte dit var alltså större än originalfläkten (för den är väl 40mm?)? Ang. passiv kylning så har jag funderat på det men jag misstänker att den skulle behöva vara rätt stor då och jag har (nog) ganska lite plats i lådan. Men bra att höra att det funkar bra att sätta dit en större fläkt.

Permalänk

Ja den var ganska mycket större än originalfläkten.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]