Permalänk
Melding Plague

Ja till IPRED

Riksdagen har idag röstat ja till den kontroversiella IPRED-lagen. Upphovsrättsinnehavare har nu fler möjligheter att bekämpa piratkopiering.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nötter :S

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Grattis Sverige.

Permalänk
Medlem

Oväntat...

Permalänk
Medlem

Snart har man inget privatliv.

Permalänk
Medlem

agnoisjdhsohj oiehpsh äs spgsishbs gsgajjkavbjkajdihvbhasf as!!! eller ngt:P

Fan vad sur man blir!!!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
agnoisjdhsohj oiehpsh äs spgsishbs gsgajjkavbjkajdihvbhasf as!!! eller ngt:P

Fan vad sur man blir!!!

haha

vilka jävla nötter det finns :s

Permalänk
Avstängd

Det ser man. Lär väl inte tas bort vid ett eventuellt regeringsskifte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

jaha, då finns det bara ett parti att rösta på.

Permalänk
Medlem

Det här är inte ett rättsamhälle längre...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Det ser man. Lär väl inte tas bort vid ett eventuellt regeringsskifte.

Nej tyvärr inte...

Var det någon som hörde hur det gick för piratebay att köpa den där oljeplattformen och forma sin egen nation? - Verkar lite lockande nu

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Jaha, välkommen till Nordkorea.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Och integritetskränkningen fortsätter..

Permalänk
Inaktiv

GL & HF.

Permalänk
Medlem

Miljöpartiet och Vänsterpartiet röstade mot. De anser att lagen är ett hot mot den personliga integriteten. IPRED träder i kraft den första april.

Om det ändå hade gått igenom!
Det träder alltså i kraft om en vecka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av patt|
Grattis Sverige.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk

dom har ingen aning om vad dom röstat igenom :/

Permalänk
Medlem

Blir själv sugen på att skaffa en så man slipper alla dessa jävla lagar och får en ynka liten chans till ett privat liv.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Jahopp detta var ju då intressant. Dock så blir man ju inte förvånad över att dessa "idioter" röstar fram något sånt. Speciellt när det verkar räcka med skärmdumpar för att dömma någon för detta.
http://piratbyran.org/bevismaskinen/
Ska nog skapa någon låt, lägga upp den på tpb och sen använda bevismaskinen för att få in lite extra cash.... Sen är det ju också en fråga om av skadeståndet bör ligga på. Går ju att ladda ner diverse material utan att dela ut det. Vilket då gör att du inte har delat ut något. Dömmer de en för att då ha "snott" 1 film eller?

Aja, svearike i ett nötskal.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Miljöpartiet och Vänsterpartiet röstade mot. De anser att lagen är ett hot mot den personliga integriteten. IPRED träder i kraft den första april.

Om det ändå hade gått igenom!
Det träder alltså i kraft om en vecka?

Generellt sett kommer mars före april.

Men jag tror inte att den här lagen kommer hålla särskilt länge. Politiker laddar också ner, politiker kommer bli stämda och då blir det liv i luckan. Trist dock att dom röstar igenom saker dom har noll koll över.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Om rättighetshavaren ser sitt verk piratkopieras kan hon gå till domstol med bevis, och domstolen kan sedan tvinga internetleverantören att ge ut kunduppgifterna

Phew ^^,. Dem flesta är ju han :P.
Eller är det en speciell person de syftar på tro?

IPRED oroar inte mig dock, av många anledningar.

Permalänk
Medlem

Jahapp, då måste man börja betala för en VPN-tjänst då, alternativt Usenet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

fan va sur man blir asså! HELVETE va de är dumma.
http://www.piratpartiet.se/ nästa.

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Nu börjar det roliga

Permalänk

Bara att tanka på som vanligt det kommer dom flesta att göra.
Tjänster som döljer IP osv kommer säkert i år.
Finns mycket pengar där att hämta.
Synd bara att dom som sprider barnporr ochså kan dölja IP nr.

Gör annars som back in the day kopiera skivor från folk.

Man kanske inte ska hänga på Pirate bay och DC efter 1 april.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Vi får se vad som händer... jag gissar på att det kommer bli kaos och dom blir tvungna att ta bort lagen.

Permalänk
Medlem

En sorglig dag för Sverige och integriteten. Inte fan ska man bo kvar i det här skitlandet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ja ska bli kul och ringa mitt bredbands bolag sen

Hej jag vill sänka min hastighet på 100/100 till 10/10 och då sänka era inkomster ^^

Bravo verkligen bravo :/

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Generellt sett kommer mars före april.

Men jag tror inte att den här lagen kommer hålla särskilt länge. Politiker laddar också ner, politiker kommer bli stämda och då blir det liv i luckan. Trist dock att dom röstar igenom saker dom har noll koll över.

Lagen är väl som så att det är uppladdning och spridning av upphovsrättsskyddat material, utan tillstånd, som är olagligt. Inte nedladdning.

Själv så bryr jag mig inte allt för mycket om folk som lägger upp saker får det lite tuffare.

Vad som oroar mig är de långsiktiga effekterna av minskad respekt för personliga rättigheter, och detta att ge makt åt nationalstat och supranationella institutioner som EU över folk.

Vidare så är jag oroad för att detta inte är ett lämpligt sätt att skydda den fria marknaden som i alla fall jag värnar mycket om. Och då är det framförallt de diffusa lagarna kring skadestånd och ersättningsrättigheter som inte grundar på direkta bevis på någonting utan fantasiberäkningar.

Musikindustrin skyddar sina intressen, men staten har misslyckats med att skydda svenska folkets intressen och rättigheter.

Om de oroar sig över marknadsfrågor så skulle de kunna t.ex. ta sig an det ständigt problemskapande bankramverket som varken erbjuder marknadsfrihet (bankbranschen kan vara hur oansvariga som helst och förstöra en valuta, men man måste ändå använda just den då konkurrerande transaktionstjänster inte är tillåtna) eller trygghet (vilket åtminstone vore fallet vid en offentlig banksektor då vinsterna hade gott till allmännnytta, jag är allmänt starkt för den fria marknaden, men det finns ingen riktigt fri konkurrens där i vilket fall så länge man inte tillåter hela biten till transaktionstjänster... så den enda skillnaden är vart vinsterna går) då vinsten går till privata sektorer. Men det skulle dom inte våga sig på, som ett exempel... det är lättare att rikta in sig på individer.

Generellt så tycker jag absolut att man ska jobba FÖR upphovsrätt och mot piratkopiering, men genom att förtydliga och ställa in sig på sådant som faktiskt kan bevisas skada verksamheter och förvränga inkomster. Kommersiell piratkopiering, initial publicering av skyddat material etc.

I USA så finns the fourth amendment som garanterar grundläggande rätt i dessa frågor. Inte för att det betyder lika mycket där då intressen som musikindustrin och andra har trampat även på det som gjorde USA till vad det var (och till mindre del är idag). Och inte heller för att den lösningen någonsin är optimal, men för sin tid var den fantastisk.