Hur fixa betalning när man ska sälja något?

Permalänk

Hur fixa betalning när man ska sälja något?

Tjena, jag tänkte sälja en mobiltelefon på blocket.se

Jag undrar då, om jag inte träffar köparen, hur ska jag då fixa med betalningen?

Jag kan ju ge köparen mitt kontonr så kan han/hon lägga in pengar men är det verkligen så säker? Vill inte ge ut mitt kontonr till vem som helst.

Dessutom så undrar jag, på kvittot så står mitt namn. Hur blir det då ifall köparen vil lämna in telefonen på garantin eller något sådant?

Permalänk
Medlem

Du kan använda blocket som mellanhand, d.v.s. han betalar in pengar till blocket, dom meddelar dig att pengarna finns, du skickar varan, han mottar varan och blocket skickar dig dina pengar. Står mycket mer utförligt på deras hemsida.

Angående garantin så gäller inte garanti efter att du sålt varan. Kan ju hända att butiken är snäll och låter den gälla ändå men lagligt sett så kan dom neka garanti eftersom du inte är den "riktiga" köparen.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Ok, jag kollade blocket men kunde faktiskt inte hitta något.

Men jag har sett en hel del annonser, där det står något i stil med "Varan skickas efter förskottsbetalning till mitt konto".

Är inte det rätt osäkert av säljaren att ge ut sitt kontonr?

Permalänk

Internetgirot finns ju.... internetgirot.se eller något sådant. Men jag har aldrig haft några problem med att lämna ut kontonr, tror faktiskt inte det är såå många här i Svedala som är kapabla till att med enbart kontonr "hacka till sig pengar".

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Ok, jag kollade blocket men kunde faktiskt inte hitta något.

Men jag har sett en hel del annonser, där det står något i stil med "Varan skickas efter förskottsbetalning till mitt konto".

Är inte det rätt osäkert av säljaren att ge ut sitt kontonr?

De ar inte osakert att du ger ut kontonr, de kan inte gora nagot med det.
Mer osakert for koparen att betala in da du kanske inte skickar

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
De ar inte osakert att du ger ut kontonr, de kan inte gora nagot med det.
Mer osakert for koparen att betala in da du kanske inte skickar

Jo dom kan skicka in massor pengar :).
Men som du säger så är det nog köparna som ska vara oroliga. Så låt köparen avgöra hur han/hon vill betala?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har lämnat ut mitt kontonummer många gånger, är aldrig något problem. Det farligaste som kan hända är väl att man slår upp clearingnummer eller så och får reda på ungefär vart i Sverige du bor

Annars finns ju t.ex. Paypal, men blir krångligt om båda parter inte redan känner till det.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Kontonummer kan du lämna ut utan problem..
Tycker det är det smidigaste sättet faktiskt, problemet med de andra alternativen är att de kostar pengar.
Dock fungarar ju Payson och Paypal utan några problem.
Någon gång när jag sålt till någon nervös stackare så fick han betala hälften och så skickade jag varan och så skickade han resten när han fick den.

Visa signatur
Permalänk

Ok, tack för alla svar. Skönt att veta hur det ligger till!