Vad får du för kommentarer om ditt jobb?

Permalänk
Medlem

Vad får du för kommentarer om ditt jobb?

hej.

Att fråga vad en person jobbar med eller har för intressen kan vara en ingång till ett samtal.
Men människor har ibland en förutfattad mening om vad arbetet innebär, och oavsett vad vi jobbar med så kommer frågor eller kommentarer vi har hört förr.

Vilken är den vanligaste kommentaren du får om ditt yrke?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Hedersmedlem

"Vad gör en sån?" när jag berättar att jag läser industriell ekonomi. "Vet faktiskt inte" brukar svaret bli.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

"Vad gör du där då?"

Jag jobbar som stuvare.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

går visserligen bara på gymnasiet, men "låter spännande" med betoning på spännande, då jag går el, helt sjukt vad man inte tycker att folk är roliga som försöker ordvitsa, man har lixom redan hört alla skämt, att folk inte fattar:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

"får jag din väska"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
går visserligen bara på gymnasiet, men "låter spännande" med betoning på spännande, då jag går el, helt sjukt vad man inte tycker att folk är roliga som försöker ordvitsa, man har lixom redan hört alla skämt, att folk inte fattar:P

tror nog folk mest tycker det är roligt att säga det.. du hör ju det säkert ofta men det är inte lika ofta som de får säga det.

Det är väl något i stil med "Vart då?" eller "Som vadå?"(eller något i den stilen)

Brukar säga att jag jobbar med bygg. Lättare för mig tycker jag. Istället för att säga att man isolerar fasader/är isolerare och sen ser personen ofta förvirrad ut och vet inte riktigt vad man gör då.

Permalänk
Medlem

Folk brukar bli imponerade och jag förstår aldrig varför.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Hedersmedlem

Eh, jaha? Vad gör du då?

Customer logistics står det på namnskylten

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

"har du en kvinna i varje hamn?"............jobbar till sjöss........

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Medlem

"då kanske du kan svara på <insert dator-relaterad fråga jag fullständigt struntar i>"

Brukar bli någon variant av följande:
- Teknisk support
- Aha, då kanske du kan svara på varför min skrivare inte startar?
- Nej, för:
1. Jag jobbar inte nu
2. Även om jag gjorde det så har jag inte support på din skrivare
3. Jag kan inte fixa någonting när problembeksrivningen är "Öhh.. funkar inte".

Vilket brukar följas av:
"Men kom igen nu", "Det här kan du ju", "Inga problem för dig som kan sånt ju" eller liknande dum kommentar varpå jag påpekar att om spisen går sönder, hur stor är chansen att ens elbolag har support på den?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"då kanske du kan svara på <insert dator-relaterad fråga jag fullständigt struntar i>"

Brukar bli någon variant av följande:
- Teknisk support
- Aha, då kanske du kan svara på varför min skrivare inte startar?
- Nej, för:
1. Jag jobbar inte nu
2. Även om jag gjorde det så har jag inte support på din skrivare
3. Jag kan inte fixa någonting när problembeksrivningen är "Öhh.. funkar inte".

Vilket brukar följas av:
"Men kom igen nu", "Det här kan du ju", "Inga problem för dig som kan sånt ju" eller liknande dum kommentar varpå jag påpekar att om spisen går sönder, hur stor är chansen att ens elbolag har support på den?

Usch, dedär känner man igen. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Usch, dedär känner man igen. =/

För att citera en av mina idoler:
"Är man bra på någonting, gör det aldrig gratis"

Vilket är någonting jag påpekar rätt kvickt när frågorna börjar dyka upp. Brukar vara mindre populärt första 2 gångerna men folk verkar fatta vinken rätt kvickt. Tänker ju inte te med mig jobbet hem bara för att göra det gratis så att säga. Sen att vissa saker kan fixas med en Pizza och lite cola/en öl som lön är en annan sak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"Gör det inte ont?"

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

"mmmm..jaha...och du trivs bra med det?"
Jobbar i hemtjänsten/äldreboende

Permalänk
Medlem

"och det är?", oftast följt av kommentaren "det låter tråkigt" efter jag förklarat ungefär vad jag gör. - jobbar som systemutvecklare.

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk
Medlem

"Aha, vad gör man då?"

Är drifttekniker.

Permalänk
Medlem

Det här var en roligt tråd, synd att man inte jobbar
Men jag går tps, och då är frågan. vad är det?
då svarar man teknik produktion service.
också, öhm jaha vad roligt blir svaret.

Permalänk
Medlem

"men perfekt, jag behöver tapetsera i mitt vardagsrum" ellr "Va ska du ha för att fixa........svart"

jobbar som målare och utbildar mig i golvläggningen med.

Måste säga att jag vart lite nyfiken på herr Ilja:s jobb. jag gissar att du stoppar kanonkulor med magen på en omkring resande cirkus?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
För att citera en av mina idoler:
"Är man bra på någonting, gör det aldrig gratis"

Joker från Batman?

Kommentarerna jag får för mitt plugg (jobbar inte än) är väl;
"Fan va coolt!"
"Är inte det svårt?"
"Då måste du ha perfekt syn va?"
"Då kan du få bli min privata pilot sen när jag blir rik!"

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

"Jaha.. vad gör du där då?"

Permalänk
Medlem

"Oj, vad är det du gör?"

Jobbar på Kriminalvårdens it-avdelning.

Permalänk
Testpilot

Jag jobbar med att reparera TV-apparater och när jag berättar det verkar många bli förvånade över att TV-apparater över huvud taget lagas, dom tror att allt bara slängs och så får man nytt. Det är sant för mindre elektronik så som MP3-spelare och bärbara telefoner men TV-apparater slängs inte hur som helst

När dom väl då får veta att man faktiskt lagar TV-apparater så blir dom förundrade över hur man kan klara av det och att det verkar så svårt. Har man väl lärt sig det är det ju inte så svårt, gäller väl de flesta yrkena

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

"Kan du göra den långsammare den går för fort nu?"

"Nej jag göra bara en besiktning på montörens jobb" brukar svaret bli då. Och att han får ta upp det men de ansvariga.

handlar då om elmätare^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

"Aha, ok" *snabbt byte av samtalsämne*

Jobbar som konsult i IT-branschen och ingen orkar lägga tio minuter på att förstå vad jag egentligen håller på med. Vilket är ganska skönt för då slipper jag förklara...

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

"Jag är verkligen jättedålig på matte. Jag hatade matte i skolan."
"Matte ? Kan man forska i det ? Vad gör man då ?"

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

"Vad manligt :O"

Jag gissar på att Ilja vickar som labbdjur, när djuren i labbet är sjuka eller på thailand-semester.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

- Jobbar som skåpsbyggare på Tetra Pak
- Vad betyder det?
- Ingen aning men jag får rätt så bra betalt för det iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

"Tråkigt att höra"
Arbetslös.

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
För att citera en av mina idoler:
"Är man bra på någonting, gör det aldrig gratis"

Men jag gillar ju att gänga!

Om vi ska återgå till ämnet så är det intressant hur folk (i studiekretsar) blir imponerade och lätt skrämda när man säger att man gått teknisk fysik. Har aldrig själv uppfattat det på det sättet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Om vi ska återgå till ämnet så är det intressant hur folk (i studiekretsar) blir imponerade och lätt skrämda när man säger att man gått teknisk fysik. Har aldrig själv uppfattat det på det sättet.

Jag har hört att det ska vara det svåraste man kan plugga. Visst är det en subjektiv fråga men the general consensus är väl att folk som pluggat teknisk fysik är väldigt smarta och ambitiösa människor.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |