Vilken är den bästa/mest använda filmspelare nu?

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa/mest använda filmspelare nu?

Hej alla glada swec:are

Jag har kört K-Lite en längre tid och det har funkat bra, dock så har den börjat strula som fean nu på slutet. Tex när jag ska titta på en dvd så ser jag ingen text fast jag har angett att jag ska ha svensk blabla.

Satt och sökte lite på forumet dock så hittar jag bara trådar från 2006 och 2007 och det känns liksom att dom e lite gammal nu.

Så vad kör folk med för spelare nu? Vilken spelare har det där lilla extra?

Vi är ju inne nu på 2009 så det bör ju ha kommigt lite fräna/häftiga/grymma spelare.

Tex finns det någon som tar .rar filer rakt av?

Vill bara ha en spelare och inte ett helt media center programvara

Så vad säger alla swec:are om det här?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Antar att VLC fortfarande är lite av en favorit bland folk pga av att det stöder de flesta filmformaten utan codecstrul. Personligen gillar jag dock inte VLCs gränssnitt; utan att överdriva kan jag säga att det är katastrofalt dåligt.

Jag hade gärna sett en spelare med VLCs funktioner fast med ett gränssnitt som går att använda. Det hade varit kung.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Hedersmedlem

mplayer är väl det enda man behöver?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
mplayer är väl det enda man behöver?

har tittat lite på den men jag fattar inte hur man får det att funka, på deras hemsida så är det ju en enda röra så man vet ju inte äns vad man ska ladda ner.

har testat ett par länkar där men då får jag ner massa filer bara.

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk

media player classic + ffdshow och lite annat gott fungerar alldeles utmärkt, tyvärr tar den inte rararkiv rakt av

Visa signatur

Gigabyte GA-M720-US3 nForce 720 | AMD Phenom II X4 965 BE | Radeon HD4870 1 GB | 2 stycken 500 GB Western Digital | OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB | 620 W Corsair

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

VLC kör jag utan några somhelst problem för mina få format

CCCP & MPC funkar fint annars hoppas jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
har tittat lite på den men jag fattar inte hur man får det att funka, på deras hemsida så är det ju en enda röra så man vet ju inte äns vad man ska ladda ner.

har testat ett par länkar där men då får jag ner massa filer bara.

Här har du en complete front-end till mplayer om du vill testa lite enklare
http://smplayer.sourceforge.net/

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk

Kör Windows Media Player + Vista Codecs Package...

Ibland kör jag Media Player Classic... men i undantagsfall. xD Eftersom jag tycker Windows Media Player är så pass bra... "allt i ett" är det ju. Mediebiblioteket är det som jag saknar mest i alla andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Media player classic cinema .. nya versionen +cccp "ffdshow" codec : BRA
Mplayer : BRA

Arcade deluxe : funkar ok
Winamp :funkar ok om man kan ställa in det bra
Powerdvd :skit
Vlc :skit
Zoomplayer :skit
windows media player : skit

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

cccp + mpc, aldrig strulat och får allt annat att kännas blothat (stavning)
Har visserligen en gammal vlc installerad om jag någonsin skulle få problem

foobar till musik

Permalänk
Medlem

Kör en kombination av dessa spelare:

* VLC - den vanligaste spelaren jag kör det mesta via (DVD, avi, m.m.)
* KMPlayer - tyngre format (720 och uppåt)
* Real Alternative (som egentligen är Media Player Classic med codec pack som totalt äger Real Player).

CCCP är alltid bra att ha tillhands.

Permalänk
Medlem

Kör följande oftast (lite beroende på filformat)

VLC (både i Win och Linux)
MPC (Win)
SMP (Både Win och Linux)

Vanliga Windows Mediaspelaren har jag aldrig öppnat på säkert 5-10år. Jag är inte heller så förtjust i Totem.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Sötast

Media Player Classic - Home Cinema x64

Nomnom!

Permalänk
Medlem

Media Player Classic Home Cinema + Haali + ac3Filter + Vobsub

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk

VLC och Media player classic tror jag är de som är populärast. Använder själv VLC och är mycket nöjd med de.

Visa signatur

Endast Freeware och OpenSource:
Gratis spel
Gratis program

Permalänk
Medlem

har testat VLC lite nu och gud vilken dåligt gränssnitt den har.

Finns det värkligen ingen spelare som e riktigt bra nu?

Är det alla gamla spelare som va poppis för ett par år sen som värkligen gäller nu också?

Tycker det e lite knepigt att det inte har kommigt någon ny bättre spelare som funkar bra och har ett bra gränssnitt, allt annat går framåt med det här värkar ha stått still länge nu

tex det här med rararkiv, vi har grymma datorer å så vidare men spelarna tar inte det formatet än?

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Alltså gränssnitt är ju mest en vanesak Går ju att ställa in snabbknappar och så vidare som man vill i VLC i alla fall.

Länge sen jag körde Mplayer men upplevde det inte då som om det hade bättre gränssnitt än VLC.

Kör själv VLC på min miniITX som står i TV rummet, upplever den som mindre processor tung än WMP, och minimalt med codec strul.

Kör WMP och K-lite codec pack (tror jag) på min normala dator, mest för att jag är slö

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att VLC har ett odugligt gränssnitt. Media player classic (som följer med cccp) har ett betydligt bättre gränssnitt och är nog näst intill lika populärt och jag personligen tycker att det är långt bättre än VLC.

Smplayer är också helt ok.

Permalänk

Förstår inte vad det är för gränssnitt ni vill ha? Ge exempel tack.

Man startar videon och tycker på space och dubbelklickar för fullskräm, vad mer behövs?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Förstår inte vad det är för gränssnitt ni vill ha? Ge exempel tack.

Man startar videon och tycker på space och dubbelklickar för fullskräm, vad mer behövs?

Nu var det förvisso länge sedan jag använde vlc, men är inte det hemskaste att reglaget för att navigera i filmen fungerar så dåligt? Ingen precision där inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu var det förvisso länge sedan jag använde vlc, men är inte det hemskaste att reglaget för att navigera i filmen fungerar så dåligt? Ingen precision där inte.

beror på hur stor du gör fönstret... håller med VLC är inte snyggt men man tittar ju sällan på skalet runtom

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Zoom Player + FFDShow tryouts + Haali + VSFilter.
Har testat VLC och MPC-HC men båda suger rätt hårt i jämförelse.

Zoom Player ger överlägsen kontroll och gott och inställningar, det kostar pengar men det gör å andra sidan den mesta riktigt bra mjukvaran och jag har inga problem med att betala för bra kod
För RAR-playback använder jag WinMount (som jag även kör för iso-mounting), funkar klockrent även på hårt packad 1080p video.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
beror på hur stor du gör fönstret... håller med VLC är inte snyggt men man tittar ju sällan på skalet runtom

Nja, jag vill minnas att det mest irriterande är att positionsmarkören inte stannar där man släpper den utan istället hoppar en bit åt höger eller vänster.

Permalänk
Medlem

VLC har jag både på min Stationära som har XP (512MB RAM)
och på min Laptop som har Vista (2048MB RAM).

Det är VLC jag haft i alla år, men erkänner att jag har svårt att släppa den nu VLC har ju, som bekräftats i denna tråd, ett mycket brett stöd för filtyper av alla dess slag, men ett odugligt gränssnitt!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampoas
Youtube Look a like? Vill minnas att deras spelare gör precis samma sak.

Hmm, jag har inte tänkt på att youtube gör så; nu talar vi inte heller om något obetydligt litet hopp utan snarare minst en muspekarbredd.

Permalänk
Medlem

Jag kör windows media player classic,funkar hur fint som helst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Sedan jar hitta VLC har det aldrig vart strul med CODECs.
Otroligt enkel och fungerar alltid (och bra!).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Media player classic + CCCP kör jag. Ibland kör jag windows media center, men det är lite halvkrångligt om man tar en "surf-paus" eller något.

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk

Jag använder VLC Player för de flesta videofiler eller DVD skivor. Ibland händer det att jag använder Windows Media Player 10 (på XP) och 11 (på Vista), men det är oftast av misstag! En gång råkade jag spela upp en DVD film i WMP och blev överraskad av att den klarade av att spela upp DVD filmer. Det trodde jag aldrig var möjligt, men å andra sidan var jag inte intresserad av att testa tidigare.

Uppspelning av ljudfiler
WMP använder jag annars nästan helt uteslutande för ljudfiler. Som någon redan har påpekat, jag tror att WMPs styrka ligger i helheten, för att det är ett sammanhållet helhetsprogram. De flesta program som jag har använt genom åren kan inte mäta sig med WMP från version 9 ("9 series") och uppåt.

Jag har sedan lång tid tillbaka kört Winamp, men det var helt andra tider då. Tycker att Winamp nu är alldeles för mycket "bloatware" och är tung som hästen när man införde videouppspelning dessutom och nya skins. Min P3 dator klarade inte av den längre så jag slutade använda den. Den enda någorlunda fungerande versionen av Winamp idag är vad man kallar "Winamp Lite" eller motsvarande. Det är en slags motsvarighet till version 2. Upp till version 3 var Winamp en mycket bra musikspelare alltså. Man borde kanske skapa en "Winamp classic" nu också liksom med WMP Classic (MPC)?

Jag har inte kunnat hitta något bra alternativt program till WMP som har lika bra Bibliotek funktion, och lika välintegrerad spelningslista. I vissa program kan man ju separera på dessa komponenter som enskilda moduler.

Jag har inte heller lyckats få Mplayer att fungera. Jag har inte haft orket att pilla med den. Windows versionen av den levereras ju inte med en självinstallerare. Men jag ska testa SMplayer paketet.

Dessa program använder jag
Men just nu kör jag alltså VLC Player för videofiler och DVD filmer, WMP för ljudfiler, och ibland PowerDVD för DVD filmer när VLC Player itne fungerar som det ska. Dessutom innehåller PowerDVD fler funktioner för DVD filmer, nu senast t.ex. upptäckte jag att VLC Player inte kan visa en scen från flera vinklar där scenen finns inspelad i flera vinklar. När man spolar filmen framåt och släpper reglaget så ser man hur bilden hoppar för en kort stund från alternativ betraktningsvinkel till standardvinkeln. Men när man spelar upp samma film i PowerDVD så kan man högerklicka på bilden och välja "Viewing Angle" menyn och där välja valfri betraktningsvinkel. Jag har inte sett att VLC Player har en motsvarande funktion.

Spolning i VLC Player
Att VLC Player är svår att spola filmer med kan jag till viss del hålla med om. Precisionen (upplösningen) är inte den bästa. Men det faller in naturligt att om fönstret är litet och reglaget kort så blir upplösningen sämre. Av det följer att om man gör fönstret större så ökar upplösningen, precis som Mr Lazy säger.

I tidigare VLC Player versioner var man dessutom tvungen att gå ur fullskärmsläget för att komma åt reglaget för att spola filmen tillbaka eller framåt, för att sedan återvända till fullskärmsläget igen. Detta behöver man inte göra längre. Från version 0.9.2 kodnamn Grishenko och framåt har man infört ett nytt grafiskt gränssnitt, där sökfältet visas även när man visar en film i fullskärmsläget. Dock så visas inte sökfältet över hela skärmen så som man förväntar sig att det ska göra, så som t.ex. i WMP. Dock så är sökfätet i fullskärmsläget i version 0.9.4 bredare än i version 0.9.2, men man kan ännu inte göra sökfältet i fullskärmsläget lika brett som skärmen pga. bekymmer som då uppstår. Men det kommer! Se VideoLAN forum.

VLC Player gränssnittet för dåligt??
Ni som klagar på gränssnittet i VLC Player, kan ni framföra några konkreta nackdelar med det istället för att bara snacka gojja? Ja, jag har också sett flytande stenar, men det betyder inte att jag kan bevisa det. Jösses... prova att göra ett medieuppspelningsprogram själva istället för att klaga! Det minsta ni kan göra är att bidra med något till projektet istället, antingen bidra med kod eller förslag på förbättringar. VLC Player kommer inte bli bättre för att ni klagar på hur dåligt det är. Det är ett OSS program som byggs av tusentals entusiaster som samarbetar, det bygger inte sig självt. Detsamma gäller Mplayer som vissa av er här tyckte om.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hmm, jag har inte tänkt på att youtube gör så; nu talar vi inte heller om något obetydligt litet hopp utan snarare minst en muspekarbredd.

Kollade nyss upp det och det som jag antog stämde inte

Det inlägg som du citerade tog jag bort P.g.a dubbelpost från mig.