LAN-trafik tar omväg via router istället för rakt genom switch?

Permalänk
Medlem

LAN-trafik tar omväg via router istället för rakt genom switch?

Jag håller på att få ett vredesutbrott här hemma.

From igår så har min trafik via samba och ftp sjunkit till att kämpa i samma skithastigheter som det gjorde när jag körde via routern, nämligen 5 - 9MB/s. Häromdagen låg jag o tuffade fram i fina 20-25MB/s. Tar mina trafik någon sorts omväg via routern när den ska från server till dator?

Min setup är som följer: BBB-router -->> switch -->> ws och server.

Måste jag kanske skapa en intern ipadress så min LAN trafik håller sig för sig själv eller är det något annat som är knas.

När jag jämför ipadresser så är det lite jag undrar över. När man kör ifconfig i linux lägger jag märke till något som heter "bcast xx.xxx.35.255" jag vet inte vad denna är. När man använder ipconfig i Windows ser jag default gateway som är xx.xxx.32.1. Dessa adresser är lika bortsett från slutet jag visade här. Kan detta vara en anledning till att det går i "routerfart" eller är det något annat?

mvh
Benkaboy

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Gäller inte artickeln för bredbandsbolaget? Eller är det något jag missat?

Visa signatur

MSI P67A-GD55 | Core i7 2600k @4.0 Noctua NH-D14| Corsair HX 650W | Corsair Dominato r8 GB | XFX Radeon 6950 2 GB | Samsung 500 GB + 2x 160 GB | Corsair Force 120 GB || NAD C326BEE | Cerwin Vega VS-10 | LG LH4000| Samsung SyncMaster EX2220

Permalänk
Medlem

Jo, det är exakt det som är problemet dessutom.

"Min setup är som följer: BBB-router -->> switch -->> ws och server."

Alltså är det precis den lösningen han behöver

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem

Man kan säga att den lösningen är applicerbar på de fall där ISPen använder proxy-arp.

Dessutom krävs i scenariot att man sitter kopplad utan egen router emellan och flera ip-adresser ifrån ISPen.

Permalänk
Medlem

Ok, ändrar lite här, lyckades ändra med hjälp av arp -s så att jag fick static mellan mig, min server och gateway men det hjälpte inte upp hastigheten något speciellt tyvärr.

Vad mer kan jag göra? Kan jag skapa två LAN ip då som t.ex 192.168.0.2 och 192.168.0.3 som senare bara kommunicerar via switchen?

EDIT! Testade samba o då fick jag ut 35MB/s. kanske inte ska köra över ftp i fortsättningen.

Permalänk
Medlem

FTP är ett mycket snabbare protokoll.

bcast xx.xxx.35.255 är din broadcast adress. Den är detsamma i Windows, bara det att Windows inte visar så mycket information.

Det ska fungera utan problem om du följt de instruktioner som finns på den här wikiposten.