AMD Phenom II för AM3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
Jag hoppas verkligen AMD skärper till sej och överaskar oss med en CPU som faktiskt krigar i prestanda inte pris.

Jag skiter i vilket, AMD eller Intel, men prestanda leder ju utvecklingen inte "bang per buck"!

Ur en företagsekonomisk synvinkel är det en ganska dålig idé. Det är inte de dyra prestandabjässarna som genererar pengar, det är mellan- och budgetvarianterna, som säljs i stora volymer. Ytterst sällan man kan göra några stora pengar på vinstmarginaler. Gäller alla brancher. Det är volymer som ger nåt.

Datorentusiaster som håller på att överklocka och bara siktar in sig på de prestandamässigt bästa processorer är en ytterst liten minoritet. Dock finns det ju PR-mässiga värden att vinna med en välpresterande CPU.

Och vad som leder utvecklingen är väl lite relativt. Visst kan investerinar i en kraftig CPU ge teknikframsteg som kan användas i framtiden (eller direkt ibland) i volymsegmenten.
Men ytterst är det ju pengar som driver utvecklingen. Och de finns inte främst i monsterklassen som sagt.

Personligen föredrar jag pris/prestanda framför allt. Det är inte värt att köpa en värsting när det kommer nya ständigt bättre modeller så ofta som det gör i den här branchen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tack för en intresant artikel.

Permalänk

Tackar för en fin artikel.

Kul att se att AMDs trekärniga prolle spöar en e8400 i en del moment, alla har ju dissat det konceptet.. dock så var ju den första generationen X3 kass!

Trevligt, man kanske borde skaffa en sån där till sin burk... Och hoppas på att inte budgetmobot inte förstör för mkt.

810:an är ju lika dyr/billigare som/än Phenom I 9950BE! haha!

Permalänk
Medlem

Kanon...

Får bli en 810 så fort dom släpper den..
Men frågan är om en 940 är bättre som budget variant året ut...

Väntat på detta test...

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Du får fanboya på något annat forum.

Trodde hela tiden det här var ett diskussionsforum ja!

Du kan ju leta runt i trådar efter Intel "fanboys" och stänga av några när du ändå är i farten

Bra test för övrigt, men det tog tydligen hårt på er när Gosh länkade till ett annat

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det var spännande läsning fast jag funderar på en sak, DDR2 minnet var ju nästan lika snabbt som DDR3 minnet, men det finns ju DDR2 minnen med högre klockfrekvens, och mer jämförbart pris mot ddr3 minnena. (800Mhz minnen är ju löjligt billiga nuförtiden) hur hade det sett ut då tror ni? hade DDR2 spöat DDR3?

Permalänk
Medlem

Vad har de använt för kylning vid oc?

Vill ha en phenom 2 oc till 4ghz, tror det kommer när AMDs nya am3 chip kommer...känns inte som om dessa fx790 med sb 750 krämar ut allt som går ur phenom 2. Annars får man väl vänta till en senare revision.

Permalänk
Medlem

Hmmm... Har Swec, Toms, Anandtech och xbitlabs lovat AMD att inte visa upp några temperaturer i sina test? Inte en chans att alla dom testarna skulle glömma bort läsa av temperaturerna! Nää, det luktar "bränt" här tycker jag

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
Det var spännande läsning fast jag funderar på en sak, DDR2 minnet var ju nästan lika snabbt som DDR3 minnet, men det finns ju DDR2 minnen med högre klockfrekvens, och mer jämförbart pris mot ddr3 minnena. (800Mhz minnen är ju löjligt billiga nuförtiden) hur hade det sett ut då tror ni? hade DDR2 spöat DDR3?

Anledningen till att de presterar så lika är att både DDR2 och DDR3 är lite begränsade av minneskontrollern. Med andra ord hade man inte tjänat något på 1066MHz minnen heller.

Måste överklocka minneskontrollern.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Hmmm... Har Swec, Toms, Anandtech och xbitlabs lovat AMD att inte visa upp några temperaturer i sina test? Inte en chans att alla dom testarna skulle glömma bort läsa av temperaturerna! Nää, det luktar "bränt" här tycker jag

Ja jag undrar det, man vill ju veta om det är temperaturerna som säger stopp för överklockningarna. Alla säger nämligen ungefär samma, upp till 3.5GHz med stock vcore, men klarar inte mer än 3.7-3,8GHz ens på 1.5v. Låter precis som att processorn klarar mycket mer, men att den låser sig när den passerar 60C.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Hmmm... Har Swec, Toms, Anandtech och xbitlabs lovat AMD att inte visa upp några temperaturer i sina test? Inte en chans att alla dom testarna skulle glömma bort läsa av temperaturerna! Nää, det luktar "bränt" här tycker jag

Jo dom kommer nog ta över världen också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Ehm ? Kikat på det testet och de testar ju bara en 9950, 720 x3 och 810 x4.

Kan du inte för en gång skull erkänna att Phenom INTE ger högre fps vid höga upplösningar. Den myten borde ju egentligen kunnat begravas för länge sedan.

Anandtech håller inte med dig alls iaf.

Citat:

During testing, the Intel systems would generate minimum frame rates at this resolutions about 23~24fps on a couple of runs and then jump to their current results on the others. We noticed this in game play also; the Intel systems would hitch and pause at times. We would shutdown the game, clear the prefetch folder, and reboot. The game would operate fine in the next series of testing although we still had stuttering in intensive ground scenes at times. We tried new images, different CPUs, memory changes, and the Sapphire HD 4870 cards with the same results. The Phenom II 940 had extremely stable frame rates in each test and action was very fluid during game play.

Citat:

After playing through the several levels on each platform, we thought the Phenom II 940 offered a better overall gaming experience in this title than the Intel Q9550 based on smoother game play. It is difficult to quantify without a video capture, but player movement and weapon control just seemed to be more precise. Of course, if you have the funds, we would recommend the i7 platform for best possible performance.

Citat:

The Phenom II is slightly ahead of the Q9550 when overclocked although it is at a 7% clock speed disadvantage. We have noticed the CryEngine 2 will respond to improved memory bandwidth and latencies as we clock up the processors. The i7 holds a 14% advantage in average frame rates while the Phenom II once again impresses us with the best minimum frame rates when overclocked. However, not having a 20fps minimum frame rate is a disappointment with our multi-GPU setups. The NVIDIA 260/285 solutions scale better in SLI than the ATI HD 4870 products. We hope that ATI can improve their drivers for this game.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3506

Här visar tex. att när man ökar upplösningen så sjunker intels prestanda medan AMD's ökar.

http://www.guru3d.com/article/amd-phenom-ii-x4-810-and-x3-720...

Fler exempel där Intel sjunker betydligt mer än än AMD när upplösningen går upp.

http://www.trustedreviews.com/cpu-memory/review/2009/01/08/AM...

http://www.legitreviews.com/article/860/11/

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

saknar en jämförelse med i7 då den är mer aktuell att se hur PII står sig mot jämfört med "gamla" Intel grejer

i övrigt så var det kul att se att AMD börjar komma ikapp, fortfarande en bit att gå kan jag tänka mig, men ändå:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Anledningen till att de presterar så lika är att både DDR2 och DDR3 är lite begränsade av minneskontrollern. Med andra ord hade man inte tjänat något på 1066MHz minnen heller.

Måste överklocka minneskontrollern.

Ja jag undrar det, man vill ju veta om det är temperaturerna som säger stopp för överklockningarna. Alla säger nämligen ungefär samma, upp till 3.5GHz med stock vcore, men klarar inte mer än 3.7-3,8GHz ens på 1.5v. Låter precis som att processorn klarar mycket mer, men att den låser sig när den passerar 60C.

Jag vet inte exakt om jag håller med. Innan jag satte om min kylare låg jag uppe i 74c (enligt coretemp) @ 3,6 GHz med OCCT linpack testet efter 6 timmar. Ingen låsning eller BSOD och alla tester och benches gick bra. Just nu ligger jag på 3,8 GHz @ 64c med samma test.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Anandtech håller inte med dig alls iaf.

http://i109.photobucket.com/albums/n56/Gambit_2K/Capture-1.pn...

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3506

Här visar tex. att när man ökar upplösningen så sjunker intels prestanda medan AMD's ökar.

http://i109.photobucket.com/albums/n56/Gambit_2K/Capture.png

http://www.guru3d.com/article/amd-phenom-ii-x4-810-and-x3-720...

Fler exempel där Intel sjunker betydligt mer än än AMD när upplösningen går upp.

http://www.trustedreviews.com/cpu-memory/review/2009/01/08/AM...

http://www.legitreviews.com/article/860/11/

Jag ser inte att den ökar mer än inom fel marginalen ,däremot sjunker den inte heller pga att det är cpun som begränsar i de lägre upplösningarna. Sedan att i7 sjunker lägre hos guru3d än hos andra sidor vet jag inte varför. Drivare ,defekt cpu etc.

Kanske värt att påpeka ångande ditt citat från company of heroes testet

"Now that we have discussed the numbers, what about the game play experience? As we alluded to earlier, the Intel platforms had problems with minimum frame rates throughout testing - not just in the benchmarks, but also during game play in various levels and online. We have not nailed it down yet, but we have noticed this problem consistently. In contrast, the Phenom II X4 940 had rock solid frame rates and offered the smoothest game play experience. The problem is very likely driver related in some manner (as the man who helped to start DirectX once put it, "the drivers are always broken"), but nevertheless this is an issue on the two Intel platforms."

Dessutom fanns detta problem på Amd platformen också när spelet kom ut men det fixade sig med en drivare de släppte.

Dessutom i crysis så har i7 stock lika mycket min fps som phenom har klockat till 3.9.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Bra test men hur kommer det sig ni inte testar med DDR2 1066 MHz som man brukar köra på AM2+ ???

Nej?

Permalänk
Avstängd

Jäklar vad bra 720BE presterar i speltester över alla tester på nätet förutom på Sweclockers. AMD proccessorerna verkar stortrivas när det finns gott om L3 Cache. 720 och 710 är ju de AMD proccessorer som har mest cache/kärna. Den slår ju t.om P2 940 och i7 920 i flera tester.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Skönt att få veta att man gjorde ett bra köp för en gångs skull.

Många gnäller och skickar reviews på framför allt crysis warhead det är självklart den högre clocken som ger den extra fps, då tex äldre core 2 prollar också vinner. Ren idioti

Var mitt köp prisvärt? Självklart, bara moderkortet som är dyrt för core i7 system nu när phenom även kan lira på ddr3.

En casual gamer som inte vill clocka kan finna phenom 2 väldigt prisvärt då man kan köra på den med en jävla låg budget.

Permalänk

Största fördelen med Phenom II gentemot i7 är ju att slippa hoppa på hela den här dyra DDR3 tåget. Därför förstår jag inte riktigt hypen kring lanseringen av AM3... skulle väl kanske vara det att man förväntar sig att priset på DDR3 kommer att gå ner kraftigt och priset på DDR2 gå upp.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag vet inte exakt om jag håller med. Innan jag satte om min kylare låg jag uppe i 74c (enligt coretemp) @ 3,6 GHz med OCCT linpack testet efter 6 timmar. Ingen låsning eller BSOD och alla tester och benches gick bra. Just nu ligger jag på 3,8 GHz @ 64c med samma test.

Men låt mig få säga att din tempsensor är specialfall. Inte nog med att du fått stå ut med mycket högre temperaturer än alla andra, den tål också mer än alla andra. Eller du förstår vad jag menar, har ju sett att du rapporterar högre temperaturer vid samma frekvens och spänning som andra.

Tror faktiskt du kan så pass mycket att du inte klantat dig med kylpastan.
Så jag väljer att räkna ditt fall helt som specialfall. Om du ursäktar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jäklar vad bra 720BE presterar i speltester över alla tester på nätet förutom på Sweclockers. AMD proccessorerna verkar stortrivas när det finns gott om L3 Cache. 720 och 710 är ju de AMD proccessorer som har mest cache/kärna. Den slår ju t.om P2 940 och i7 920 i flera tester.

Tror snarare det är ökade NB-hastigheten i AM3-cpuerna. Cachen verkar inte göra mycket, allra helst eftersom Phenom 810 ofta är bättre än Phenom 910 i tester. Och väldigt sällan är märkbart långsammare.

Permalänk
Medlem

Vilken CPU är bäst i dagens läge i spel för under 3000sek om låter bli att höja FSB?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Största fördelen med Phenom II gentemot i7 är ju att slippa hoppa på hela den här dyra DDR3 tåget. Därför förstår jag inte riktigt hypen kring lanseringen av AM3... skulle väl kanske vara det att man förväntar sig att priset på DDR3 kommer att gå ner kraftigt och priset på DDR2 gå upp.

Vilken hype?

AMD har gjort klart att det inte handlar om ett stort prestandasteg utan snarare att lansera en mer modern och uppdaterad sockel som stödjer den senaste tekniken.

Senare processorer som kommer från AMD kommer med all säkerhet att dra större nytta av DDR3 än vad nuvarande "Stars"-arkitekturen gör.

Men någon hype har det verkligen inte varit. Snarare en försiktig lansering, sen är det ju fullt naturligt att alla testsidor vill se om där finns en reell skillnad mellan DDR2 och DDR3 vilket det finns men den är minimal.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Precis vad jag tänkte med... Ta med intels sämsta prolle

Ja undrade var är q9450 och 9550 9650 och en intel i7...

Det där var lite att smörja AMD!

Men i alla fall så hänger intels sämsta quad med phenom och vinner en del tester.. det bevisar bara hur långt efter amd ligger...

Om man idag ska köpa sej en dator ska man välja intel amd är ju ljusår bakom...

varför testa volvo och saab och andra bilar när formula 1 bilar är så mycket snabbare? eller varför inte skyline istället för volvo? Blir så jävla trött läsa den där jävla skiten folk skriver. Man jämnför klass mot klass och pris mot pris för helvete. Att det ska vara så jävla svårt fatta.
Fan jag pallar inte läsa forum snart.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Vilken hype?

AMD har gjort klart att det inte handlar om ett stort prestandasteg utan snarare att lansera en mer modern och uppdaterad sockel som stödjer den senaste tekniken.

Senare processorer som kommer från AMD kommer med all säkerhet att dra större nytta av DDR3 än vad nuvarande "Stars"-arkitekturen gör.

Men någon hype har det verkligen inte varit. Snarare en försiktig lansering, sen är det ju fullt naturligt att alla testsidor vill se om där finns en reell skillnad mellan DDR2 och DDR3 vilket det finns men den är minimal.

Jag var nog lite otydlig. Någon hype har AMD absolut inte skapat, snarare nog som du säger tvärtom.
Det jag reagerat på är alla som i Phenom II vs. i7 diskussioner klagar på i7's krav av dyrt minne (helt rätt kritik om du frågar mig), men samtidigt i andra trådar skriver att de väntar/rekommenderar andra att vänta med ett köp av Phenom II tills AM3 (DDR3) versionen lanserats

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Layon
Vilken CPU är bäst i dagens läge i spel för under 3000sek om låter bli att höja FSB?

i7 920 men amd 940 om du kollar på total system kostnad

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
varför testa volvo och saab och andra bilar när formula 1 bilar är så mycket snabbare? eller varför inte skyline istället för volvo? Blir så jävla trött läsa den där jävla skiten folk skriver. Man jämnför klass mot klass och pris mot pris för helvete. Att det ska vara så jävla svårt fatta.
Fan jag pallar inte läsa forum snart.

Kunde inte ha sagt det bättre själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jäklar vad bra 720BE presterar i speltester över alla tester på nätet förutom på Sweclockers. AMD proccessorerna verkar stortrivas när det finns gott om L3 Cache. 720 och 710 är ju de AMD proccessorer som har mest cache/kärna. Den slår ju t.om P2 940 och i7 920 i flera tester.

Jepp. 720 är högaktuell för min del.

Får vi se en quad från AMD, med mer cache än 6 MB så tror jag den kommer prestera mycket, mycket bra.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Precis vad jag tänkte med... Ta med intels sämsta prolle

Ja undrade var är q9450 och 9550 9650 och en intel i7...

Det där var lite att smörja AMD!

Men i alla fall så hänger intels sämsta quad med phenom och vinner en del tester.. det bevisar bara hur långt efter amd ligger...

Om man idag ska köpa sej en dator ska man välja intel amd är ju ljusår bakom...

Märkligt, kan det vara för att processorerna i testet ligger i samma prisklass...?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Anandtech håller inte med dig alls iaf.

http://i109.photobucket.com/albums/n56/Gambit_2K/Capture-1.pn...

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3506

Här visar tex. att när man ökar upplösningen så sjunker intels prestanda medan AMD's ökar.

http://i109.photobucket.com/albums/n56/Gambit_2K/Capture.png

http://www.guru3d.com/article/amd-phenom-ii-x4-810-and-x3-720...

Fler exempel där Intel sjunker betydligt mer än än AMD när upplösningen går upp.

http://www.trustedreviews.com/cpu-memory/review/2009/01/08/AM...

http://www.legitreviews.com/article/860/11/

Och ett nyare test där E8400 klår Phenom II 940 när upplösningen ökar... http://www.legionhardware.com/document.php?id=807&p=16

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men låt mig få säga att din tempsensor är specialfall. Inte nog med att du fått stå ut med mycket högre temperaturer än alla andra, den tål också mer än alla andra. Eller du förstår vad jag menar, har ju sett att du rapporterar högre temperaturer vid samma frekvens och spänning som andra.

Tror faktiskt du kan så pass mycket att du inte klantat dig med kylpastan.
Så jag väljer att räkna ditt fall helt som specialfall. Om du ursäktar.

Tror snarare det är ökade NB-hastigheten i AM3-cpuerna. Cachen verkar inte göra mycket, allra helst eftersom Phenom 810 ofta är bättre än Phenom 910 i tester. Och väldigt sällan är märkbart långsammare.

Haha nu smickrar du mig haha nämen det är så att jag stressad monteringen av min V8 första gången. Blandade 2 olika kylpastor för jag hade slut på den ena och hade plugg att ta hand om + jag skruvade på V8:an vidare hårt heller. Men nu är det åtgärdat med ny AC MX-2 pasta och jag har vridit åt skruvarna så hårt det bara går + lagt till en fläkt i taket på min låda.

Så nu ska jag klocka och se vad det är för magisk Ph2 jag fått. Idle just nu efter 20 min i win är ungefär 39 grader vid 3557 MHz (215*16,5)@ 1.456V (lär gå upp då datorn inte varit igång på ett tag och jag hade fönstret öppet.

Säger till om jag upptäcker att den klarar att inte BSOD:a över 60 grader.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hjälpsam

X3 verkar bli ett riktigt trevligt alternativ, till fina priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |