Zeptos försäljning kraschlandar

Permalänk
Melding Plague

Zeptos försäljning kraschlandar

Den danska datortillverkaren Zepto Computers redovisar oroande låga siffror för 2008. Samtidigt framkommer uppgifter om att tillverkaren lägger ned i 14 länder och att 25 procent av de anställda sägs upp.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Undrar varför..

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk

Synd... Zepto har tillverkat en hel del trevliga små maskiner till rimliga priser, ett gott alternativ till Dell många gånger. Hoppas de får ordning på finanserna och kan fortsätta att bygga schyssta maskiner som man kan konfigurera.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen dom klarar sig undan krisen. Dom är ju lätt bäst på alla sätt och punkter.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

tycker dom har varit ganska dyra sedan start.
deras avtal med intel och nvidia kanske borde tänkas om, det kanske är billigare att satsa på system från AMD i stället?
Alla mobila grafikkretsar jag haft under serierna 8XXX och 9XXX har varit defekta. Just nu har jag en laptop med HD3670 512mb som fungerar riktigt bra för spel till skillnad från nvidia.
Jag kommer aldrig handla av zepto om de inte blir mer prisvärda samt har fler alternativ

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

En vän till mig beställde en ny Zepto för några veckor sedan, men den kom aldrig hem trots att den enligt deras hemsida skulle ha varit leveransfärdig. Han hade dessutom svårigheter med att kontakta deras support, han vittnade exempelvis om att han "hade ett ärende före mig i livechatten i flera timmar" innan han gav upp.

Jag har inte själv någon personlig erfarenhet av Zepto, men i hans fall så blev det i slutändan en avbeställning och köp av ett annat märke istället. Med sådana problem kan man undra hur det egentligen står till med det företaget, eller om han kanske bara hade exceptionell otur?

Permalänk
Medlem

Jag har knappt sett en av dessa datorer i verkligheten, kanske tom aldrig.
Jag ser ingen reklam för dom heller. Konstigt att det går dåligt för dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Hoppas verkligen dom klarar sig undan krisen. Dom är ju lätt bäst på alla sätt och punkter.

Förutom lönsamhet då :/
Klart det är trevligt med ett företag som gör bra produkter till ett bra pris men jag köper ju hellre en lite dyrare produkt och har producenten "vid liv" tills garantin har gått ut.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jobbigt om de går i konkurs för då blir det svårt eller omöjligt att utnyttja garantin och supporten. Eller vänta, det är omöjligt och svårt att utnyttja den som det är. Good riddance!

Visa signatur

12:50. Press Return

Permalänk
Medlem

Inte konstigt...
I början hade de rimliga priser till hyvsade datorer som studie/studier.
Sen kom A12 med världens högsta pris för en sådan "dålig" mobilt laptop.
Ännu värre blev det för Nox/Mythos som blev kraftigt leverans försening.

Och deras konfigurationer blev bara mer avancerad när de bara egentligen hade 4-5 olika datorer med tusen olika konfigurationer, samt att man själv kunde göra det själv.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hägg
Jobbigt om de går i konkurs för då blir det svårt eller omöjligt att utnyttja garantin och supporten. Eller vänta, det är omöjligt och svårt att utnyttja den som det är. Good riddance!

I lol'd. Nojjade över min knappt fungerande laptop som kostat mig 20k KR ifrån Zepto, sen kom jag på att det nog inte gör nån skillnad ifall företaget ens existerar för min del

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Jag har inget ont att säga om zepto, köpte en nox där i september och den har fungerat klockrent hittills.

Zepto har höga priser????
Jag betalade 10500:- för min laptop, och hos dell t.ex så skulle en dator med samma konfiguration kosta ca 14500:-

Hoppas att turen vänder för grabbarna på Zepto.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Jag har bara bra saker att säga om Zepto, bra och snabb support vad jag märkt. Billiga också, sparade in en bra slant på att köpa dator hos dom än hos Dell, hp etc. Och det är den bästa bärbara jag använt, inte som andra bärbara som varvar 10000rpm på fläktarna så fort man gör något. Sval och hör nästan aldrig fläkten.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Rätt åt dom ^^

Tror dom förlorade ett antal miljoner pga alla avbokade Nexus/Nox/Mythos...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hägg
Jobbigt om de går i konkurs för då blir det svårt eller omöjligt att utnyttja garantin och supporten. Eller vänta, det är omöjligt och svårt att utnyttja den som det är. Good riddance!

Svårt att få tag på supporten som det är ja.. och sen ska dom skära ner ! Tycker dock att de var bra att ha och göra med när man väl kom fram..:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megaman9
Rätt åt dom ^^

Tror dom förlorade ett antal miljoner pga alla avbokade Nexus/Nox/Mythos...

Lägg ner med dem där 12-åriga kommentarerna.

Permalänk

För mej var det inget oväntat. De gjorde en rejäl felsatsning och tog företaget mot fel håll. De försökte desutom ta sej in på en hård marknad med lite medel, Jag tror också att de felbedömde marknaden som större än vad den är. Men jag har inte gjort några avancerade analyser så jag kan vara helt fel ute också. Men jag förväntar mej en konkurs eller en kraftig värdeminskning av bolaget.

Finanskrisen hjälper väl knappast heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Från att ha varit ett föredömligt företag med supersnabb kundservice, så verkar de numera sky all kundkontakt utom när det gäller att ta emot folks pengar.
Har fortfarande inte fått svar angående min redan efter ett år trasiga Zepto på ett mail jag skickade ca 3 månader sedan.

Att försäljningen rasar förvånar mig knappast.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hägg
Jobbigt om de går i konkurs för då blir det svårt eller omöjligt att utnyttja garantin och supporten. Eller vänta, det är omöjligt och svårt att utnyttja den som det är. Good riddance!

QFT

Permalänk
Medlem

En polare till mig har en Zepto och vad jag har hört verkar han ha stora problem med den. Men har aldrig själv haft en Zepto så vet inte så mycket om dem men var inne på en sån när jag leta laptop men det blev en Dell XPS istället

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Hatar min Zepto, världens sämsta dator. Har en kompis som skickade in sin Zepto pga av total krasch innan jul och frågan är ju om den någonsin kommer tillbaks.

Permalänk
Medlem

Det är många här inne som verkar veta precis hur man ska driva ett företag som Zepto och har väldigt många idéer! Inte nog med det så finns det även många som ser denna nyhet som att Zepto redan gått i konkurs.

Intressant. Jag tycker personligen dom fyller ett bra gapp och är ett vettigt lågpris-alternativ, efter en snabb blick på deras sida så ser jag dock att man inte kan konfigurera datorerna särskillt mycket längre.. vilket är synd.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Det var ju lite tråkigt. Har handlat flera datorer där under åren, både åt mig själv och kollegor på företaget.

Sist blev det dock en LG då som det redan sags att Nox modellen inte kändes speciellt prisvärd när man letade efter en mindre laptop.

Det har ju just varit dom stora möjligheterna till konfiguration som gjort att man dragigt sig dit. Något lågpris alternativ tycker jag aldrig Zepto varit däremot har jag inte haft några problem med att betala några 1000 kr extra för saker som ett vettigt grafikkort och skärm.

Vill man ha en laptop med GMA950-grafik och 15" med dot-pitch anpassad för en 80-åring så är garanterat en HP på elgiganten billigare än en Zepto med samma konfig.

Ska Zepto börja sälja färdigkonfigurerade datorer tror jag bara dom drar ut proppen ännu lite mer till det sjuknade skeppet.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt.

Zepto verkade vara ett trevligt företag, där man som kunde hade möjlighet att konfigurera datorn lite själv. Sen rätt bra priser också. De hade laptops för runt 4000 kr.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Sweet

Min Zepto gick sönder rakt upp och ner 1 månad efter min 1 år gamla garanti. Köpte skiten för 11000 och de tyckte att det var normal livslängd på elektronik = kunde endast erbjuda mig att laga den för 5000 kronor.

http://www.cardazio.shacknet.nu/Zepto/Omstart%20efter%20haver...

(2 timmar senare var skärmen bara svart)

Jag är glad i alla fall.

Permalänk
Medlem

Verkar vara blandade känslor för företagets datorer..

Jag köpte min Zepto 3215w för lite mer än ett år sen, och den har fungerar helt underbart. Bra att dom kör Intel dessutom, av någon anledning fungerar Windows bättre med Intel. Dessutom är Intels wlan-kort grymt bra.
Jag har både satt i en ny processor, hårddisk, dvd-brännare och såklart minne. Skön o lätt att skruva med. Det enda jag saknar är lite snyggare design För pengarna är det en stabil burk - skulle rekommendera Zepto till alla.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Köpte min 6615 för ~17kkr någon gång 2006. Det var det bästa jag kunde hitta då när man tittade på prestanda/kr, och jag letade länge och väl.

Hårddisken gick sönder efter bara någon månad, men den byttes ut snabbt och smärtfritt av zepto. Sedan dess har datorn fungerat utan problem.

Den är inget prestandamonster om man jämför med dagens grejor, men den har oftast inga problem att köra dom nyaste grejorna. Det enda jag gjort är at sätta i 1gb minne till.

Har inte haft någon koll på Zepto den senaste tiden, så jag kan inte uttala mig om huruvida dom fortsatt hålla bra priser och så. Men jag tycker det är synd att det gått så här för dom.

Hoppas dom kan resa sig upp igen.

Visa signatur

i7 4770K @ 3,5Ghz | MSI Z87-S02 | 2 x Geforce GTX780 3Gb | 2 x 8Gb DDR3 1600Mhz | Samsung 840 Evo 500Gb SSD

i7 950 @ 3,06Ghz | MSI X58A-GD65 | 2 x Geforce GTX460 OC 1Gb | 3 x 2Gb DDR3 1333Mhz | Corsair Force Series 120Gb SSD

Permalänk
Medlem

hhaaha detta förvänta jag mig.

De har den värsta supporten och leveranstiden jag har upplevt.
Och jag har beställt grejer över internet i 10 år nu.

I mina ögon är de det sämsta företaget jag någonsin har stött på.

Permalänk
Medlem

Förut skulle jag rekommendera Zepto men de har verkligen tappat i prisvärde.

Inte förvånad över detta.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt designade och alldeles för dyra datorer enligt mig och flera andra.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64