Lägga över 100gb data till en WD500gb - Den ballade ur och försvann.

Permalänk
Medlem

Lägga över 100gb data till en WD500gb - Den ballade ur och försvann.

Skulle lägga över 100gb data till min 500gb disk på min WS varpå datorn började bete sig konstigt och hängde sig titt som tätt. Efter en tvångsomstart kommer jag in i datorn igen, segt går det. Efter ett tag upptäcker jag i explorer att min 500gb har försvunnit. Det är en ikon för disken där men det finns ingen remsa som indikerar hur mkt utrymme som är använt. När jag markerar disken hänger sig datorn ett kort tag och gör så i 2 sec lite då och då.

Vad kan ha hänt?

EDIT: När jag kollar Computer Management så har disken blivit "RAW" istället för "NTFS". Varför ? Vad göra ?

EDIT2: Uppenbarligen fick paniken överhand och förde mig hit innan jag kunde sansa mig och söka på google och swecs egna hdfaq. Uppenbarligen så får man lov att köra recoveryprogs men eftersom jag i synnerhet bara hade massor med linuxisos och semesterfilm som lagrats tillfälligt för OS-byte på servern så kör jag härmed en omformatering av hårddisken. testar den sedan med hdtune för atts e om den är knasig på annat vis.

EDIT3: Disken är nog död, HD-tune låter mig inte köra mer än kanske 5 sekunder sedan blir det "aborted", vid error scan får jag en hel del skadade delar och när jag ska lägga över en mapp på ca 10gb går det i ca 70MB/s sedan störtdyker det ned till 10-15MB/s och den kvittrar konstigt.

Permalänk
Medlem

Har du kollat att du inte har konflikt mellan två Master på samma kabel?? Eller två Slave??

Har själv råkat utför att glömma ställa om disken till slave, då jag hade den på samma kabel som min DVD, som också var konfigurerad till Master.

Resultatet var att disken visades ibland, och ibland inte.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Det är en sata disk. Så master och slave är nog tyvärr inte problemet här. En fullständig formatering är snart klar, sedan får vi se om jag sätter en hammare i den eller inte. Synd att den inte kan känna smärta.

EDIT: Nu är det klart och whiii HD-tune säger "(05) Reallocated Sector Count FAILED!"... Hammardax kanske?