Uppgradera sapphire radeon till nyare sapphire radeon??

Permalänk
Medlem

Uppgradera sapphire radeon till nyare sapphire radeon??

Hej,

Jag har försökt förstå alla värden på databladen men känner mig inte riktigt säker.

Om jag har ett moderkort jag köpte för några år sedan och satte på ett
sapphire radeon 9600 atlantis 256mb.

Borde det funka bra att sätta dit ett
Sapphire Radeon HD 3650 512MB DDR2

Båda har agp8x iaf, finns det något annat man bör tänka på? Typ någon frekvens/bushastighet som kommer göra att det inte funkar.

Jag har inte moderkortets namn här på jobbet men det är iaf en amd-64 på omkring 2Ghz med ett kort som jag tror heter nforce.

(Orsaken till min önskade uppgradering är att mitt WoW laggar när dom aoe:ar nämligen, men jag skulle gärna slippa köpa en helt ny dator.)

Visa signatur

/M

Permalänk
Avstängd

Har sagt det förr säger det igen köp inte sapphire.....

Permalänk
Medlem

Det var ju inte vidare konstruktivt
Vad tycker du man ska köpa istället som ligger på samma nivå i pris och prestanda och som du är nöjd med?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Det kommer passa fint det. Inget mer fel på Sapphire jämfört emd andra märken förövrigt. Sluta med dessa meningslösa påhoppsinlägg....snälla

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Har sagt det förr säger det igen köp inte sapphire.....

Varför inte?

Permalänk
Medlem

Okunniga uttrycker sig så. Bara för många har haft problem med sapphire 4870 beror på att det har köpts mest sapphire.

Visa signatur

//ATI Radeon Powercolor Hd4870 1Gb /
Intel C2D e8500 @ 4167 Mhz / Lappad TRUE+Noctua / Crucial pc-8500 2x2Gb /
Asus P5Q / Corsair 650W // 3dMark06: 16111 Poäng

Permalänk
Avstängd

Okunniga vad babblar du om hade du öppnat dina ögon hade du sett alla problem trådar med just SAPPHIRE!

Lägg ner med ditt besserwisser i know it all skit...

Permalänk

Inge fel på sapphire.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Okunniga vad babblar du om hade du öppnat dina ögon hade du sett alla problem trådar med just SAPPHIRE!

Lägg ner med ditt besserwisser i know it all skit...

Undrar just vem som leker besserwisser här?

Jag har ägt rätt många kort från Sapphire, från gamla AGP-kort till 4870x2, och jag har aldrig haft problem med dem som inte är orsakade av ATI's urkassa drivrutiner.

Dessutom borde du som är så kunnig veta att merparten av alla grafikkort är byggda efter en referensdesign, dvs korten i sig skiljer sig sällan mellan olika tillverkare, utan det är mer en fråga om bundling och vilket klistermärke som sitter på.

Det finns faktiskt en värld utanför SweClockers forum också. Här på forumet finns ett antal "sanningar" som inte alls är sanna, och som övriga världen inte håller med om. Det kan vara en god idé att tänka på det ibland.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk bara på att ATI's senaste drivrutin inte funkar med AGP korten och det kommer inte att komma några nya drivrutiner till ATI's AGP kort.

Dessutom kommer WoW nog att lagga när det händer mycket på skärmen även med ditt nya grafikkort. Pratar vi raid här med några DK's och Mages som kör för fullt så har vi personer i vår guild som har top-of-the-line hårdvara och ändå laggar det. Och det som verkar vara den största flaskhalsen är processorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Tänk bara på att ATI's senaste drivrutin inte funkar med AGP korten och det kommer inte att komma några nya drivrutiner till ATI's AGP kort.

Dessutom kommer WoW nog att lagga när det händer mycket på skärmen även med ditt nya grafikkort. Pratar vi raid här med några DK's och Mages som kör för fullt så har vi personer i vår guild som har top-of-the-line hårdvara och ändå laggar det. Och det som verkar vara den största flaskhalsen är processorn.

Intressanta aspekter på det båda två där.
Men det betyder även att trots att de har en bra dator i helhet så får de mycket lagg...
För mig, som kör melee så får jag 3-4 fps när det är mage+druid aoe och lite dks. Så då skulle det inte ens hjälpa att jag köpte ny dator då...

Visa signatur

/M

Permalänk

seagate: var är det för fel på sapphire? (ursäkta off-topic, men jag är nyfiken på argumenten...)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segate
Har sagt det förr säger det igen köp inte sapphire.....

Snälla var lite trevligare och länka eller förklara varför du anser att Sapphire är ett dåligt köp då det annars lätt kan ses som att du bara är ett troll. Många med mig vet vad du talar om men även att de flesta problem är fixade och att även modeller från andra tillverkare har haft problem.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM