Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabba processorer från Intel sjunker i pris

Permalänk
Melding Plague

Snabba processorer från Intel sjunker i pris

Intel har inga planer på att låta AMD:s lansering av Phenom II stå oemotsagd. Redan på måndag kan flera storsäljande Core 2 Quad bli billigare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Om nu detta stämmer har dom definitivt en riktigt hård processor att konkurrera med Phenom II i prestanda för priset.

Men för min del blir det nog en Phenom II i alla fall. Något jag egentligen inte har några argument för, men mest för att jag tänkte länge innan de kom att jag skulle köpa en.

Naivt

Permalänk
Avstängd

ser ut som man ska upgradera till en Q9550 snart ;D

dock kommer jag nog inte att sälja min Q6600 lägger väl den på hög ,för jag lär väl snart bygga nått mera ,mina byggar händer känner snart för att bygga nått nytt igen

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden, inte mycket har hänt på ett år.
Då som nu har q6600 varit intels mest prisvärda processor i mellansegmenten

Permalänk
Medlem

blir det nog ett 9550 system i månadsslutet istället för i7 kanske. Sparar jag en slant och får skaplig prestanda ändå

Visa signatur

AMD Phenom II 940 :: Asus M3A78-T :: 4GB DDR2 OCZ HPC2-8500 Reaper :: Sapphire HD 4850 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Trevligt. Om nu detta stämmer har dom definitivt en riktigt hård processor att konkurrera med Phenom II i prestanda för priset.

Men för min del blir det nog en Phenom II i alla fall. Något jag egentligen inte har några argument för, men mest för att jag tänkte länge innan de kom att jag skulle köpa en.

Naivt

Jag kan ge dig ett argument: Du behöver inte köpa nytt moderkort.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Avstängd

fattar inte varför inte la in sina skit Q8*** serien samt sänkte cashen på q94 ,93 dom blev ju fasen inte billigare endå

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

q8200 går väl rätt bra att överklocka ändå om man har ett bra p45-moderkort t ex som klarar av ca 450 mhz i bussfrekvens.. den drar ju iaf betydligt mindre ström än q6600, plus att dess optimeringar kompenserar för cachen.. tycker den har lite oförtjänt dåligt rykte.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

undra hur länge de tar innan de märks i butikerna? tex Inet?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
q8200 går väl rätt bra att överklocka ändå om man har ett bra p45-moderkort t ex som klarar av ca 450 mhz i bussfrekvens.. den drar ju iaf betydligt mindre ström än q6600, plus att dess optimeringar kompenserar för cachen.. tycker den har lite oförtjänt dåligt rykte.

Q8200 är ju sämre än Q6600.. Q9300 slår knappt Q6600.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
undra hur länge de tar innan de märks i butikerna? tex Inet?

Beror på vad de har för policy.. Vissa sänker priserna bara någon/några dagar efter att tillverkaren gått ut med det, medan andra väntar tills de fått in första leveransen med processorer till det nya priset tills de låter det gå.. Sen kan man ju diskutera i det oändliga vilket som är "rätt", men men..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
q8200 går väl rätt bra att överklocka ändå om man har ett bra p45-moderkort t ex som klarar av ca 450 mhz i bussfrekvens.. den drar ju iaf betydligt mindre ström än q6600, plus att dess optimeringar kompenserar för cachen.. tycker den har lite oförtjänt dåligt rykte.

jag skiter fullständigt i om den drar mindre ström bara den presterar bra i övrigt. okey man ska inte stirra sig blind på cashen men jag har hellre mer cash en mindre strömförbrukning.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag skiter fullständigt i om den drar mindre ström bara den presterar bra i övrigt. okey man ska inte stirra sig blind på cashen men jag har hellre mer cash en mindre strömförbrukning.

Optimeringarna gjorde att de kunde få ett chip som presterade lika fast till ett bättre pris.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Haha... tusan ochså! Nästan bestämt mig för ett phenom II paket nu

Givetvist ska det bli priskrig mitt under när jag måste köpa nytt sedan datorn haveretat och inte några veckor innan

Permalänk
Medlem

Detta va Nice! Nu kan man snart investera nytt, kanske en sänkning från AMD innan månaden är slut, *hoppas*

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk

Jäklar, då blir ju Q9550 billigare än Phenom II X4 940... och eftersom de presterar lika bra i princip, Phenom bättre på vissa saker Q9550 bättre på andra, så blir inte valet så svårt? (billigare moderkort till P45 än till 790G med 750-sydbryggan)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToMTeMoR4
Jäklar, då blir ju Q9550 billigare än Phenom II X4 940... och eftersom de presterar lika bra i princip, Phenom bättre på vissa saker Q9550 bättre på andra, så blir inte valet så svårt? (billigare moderkort till P45 än till 790G med 750-sydbryggan)

Du behöver inte 750 sydbrygga till Phenom II. Klockar lika bra utan.

Så är valet så enkelt?

Permalänk
Avstängd

Påverkar inte mig iaf. Dock så svär polarn som köpte en Q8300 i onsdags. Fint att äntligen se märkbara sänkningar iaf.
Själv inväntar jag en sprillans ny Q6700 då jag inte har så mycke att välja mellan.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Är också i investeringstankar till ett helt nytt system. Får hoppas att Intels prissänkningar även gör att Phenom II går ner i pris för att matcha. Kan bli bra priser vid månadsskiftet, början av februari, på ett helt nytt system jämfört med vad samma skulle kosta idag. Håller tummarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Dock så svär polarn som köpte en Q8300 i onsdags.

Äh! Det handlar bara om ~200kr billigare, inget att svära åt

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Vad vi ska ha i åtanke är att socket 775 är utdöende, men att socket AM2/AM2+/AM3 och coreI7 har framtiden för sig

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
undra hur länge de tar innan de märks i butikerna? tex Inet?

2 veckor till en månad.. nu när folk köper så lite skulle jag gissa på det senare. den här prissänkningen har varit känd i flera månader dock, så de butiker som beställt in stora lager innan detta har dålig koll.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Vad vi ska ha i åtanke är att socket 775 är utdöende, men att socket AM2/AM2+/AM3 och coreI7 har framtiden för sig

öööööhhhhhhhhh tror du har förbannat fel där, den lär nog leva ut åtminstånde detta o ett halvår till , har för mig att det stod nått om att intel planerar nya modeller till 775 socketen., dessutom planerar dom en mindre model till 1366 socketen , så jag tror nog att vi klarar oss ett tag till. dessutom så är I7 förbannat dyr så det är inte många som har råd o införskaffa en sån.

det är detta jag syftar på:

http://www.sweclockers.com/nyhet/8798-nya_processorer_och_pri...

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Avstängd

Når man 4ghz med någon av dom där quadsen utan större problem på luft?
Eller vart brukar dom hamna och vilka modeller?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Når man 4ghz med någon av dom där quadsen utan större problem på luft?
Eller vart brukar dom hamna och vilka modeller?

om jag köper en Q9550 då är det mitt mål 478*8,5 på ett p35 moderkort

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Äntligen, nu får man ta igen sig efter den missade kampanjen på Q6600!

Hoppas att det är sant & att man märker av detta på redan på måndag

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Trevligt. Om nu detta stämmer har dom definitivt en riktigt hård processor att konkurrera med Phenom II i prestanda för priset.

Men för min del blir det nog en Phenom II i alla fall. Något jag egentligen inte har några argument för, men mest för att jag tänkte länge innan de kom att jag skulle köpa en.

Naivt

Känns helt meningslöst att du köper en AMD när du sitter på en Intel plattform.

1. Intels Quad ovan presterar bättre overall
2. Du slipper byta moderkort som ovan skrev
3. Intels quad klockar bättre

Du sparar pengar samt att du får bättre prestanda. Vilka mer argument behövs egentligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Vad vi ska ha i åtanke är att socket 775 är utdöende, men att socket AM2/AM2+/AM3 och coreI7 har framtiden för sig

Framtiden? Du får mig att le.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Q9550 blir ju äckligt prisvärd

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk

Gottans! Nu blir alla GTA Iv spelare glada då de kan uppgradera sin propp och få 5-10Fbs extra

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Illa för AMD, nu måste de sänka priset på Phenom II.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.